Welke zakelijke kosten zijn slim om te maken?

Welke zakelijke kosten vind je leuker om te maken? Een designer betalen om een nieuw logo voor je te ontwerpen? Of een boekhouder betalen om je belastingen te regelen?

Oké, dat was een strikvraag. Natuurlijk is het leuker om je boekhouder te betalen! Nee hoor, grapje. Het is zeker niet leuker, maar wel slimmer.

Er zijn nu eenmaal verschillende kosten die je moet maken. En soms moet je kiezen. De ene investering levert je meer op dan de andere. Maar hoe weet je waar je je geld in moet steken?

Daar heb ik een methode voor en die deel ik met je in dit artikel.

Slimme zakelijke kosten bepalen – mijn methode

Om uit te vinden welke zakelijke kosten het slimst zijn om te maken, begin je met het verdelen van je uitgaven. Dit doe je in vijf categorieën:

  • Nietsnutkosten
  • Nice-to-have-kosten
  • Kernactiviteiten
  • Verbetergeld
  • Groeigeld

Je kunt je al voorstellen dat de eerste twee categorieën minder belangrijk zijn dan de laatste drie. Maar ik leg nog even uit wat ze precies inhouden.

  • Nietsnutkosten: Dit is alles waarvan je denkt: ah, dat was echt zonde van mijn geld eigenlijk.
  • Nice-to-have-kosten: Dit zie ik als zakelijke kosten die leuk zijn om te maken, maar niet per se nuttig. Als jij amper verkopen hebt en je hebt een prima logo, is het dan slim om te investeren in het verfijnen van dat logo? Of kies je voor investeringen die meer resulteren in groei of salaris?
  • Kernactiviteiten: Je inkoopkosten en vaste kosten. Inkoopkosten zijn nuttig, anders kun je geen producten verkopen.

Een kanttekening bij de kernactiviteiten: dit kan ook een valkuil zijn. Vooral als je je niet aan je inkoopplan houdt. Geld wat vastzit in de voorraad kun je immers niet investeren in marketing of groei. Daarnaast nemen producten (bijna) nooit in waarde toe.

En die vaste kosten zijn ook iets wat makkelijk kan worden gezien als ‘vast’, maar hoe vast zijn die kosten en kun je ze eventueel verminderen?

Meer klanten en omzet dankzij een investering in marketing is leuk, maar levert het ook écht wat op? In andere woorden: betalen klanten jou of betaal jij stiekem je klanten voor het doen van een aankoop?

  • Verbetergeld: Deze zakelijke kosten dragen bij aan het creëren van een steviger fundament. Een beter bedrijfsplan hebben zodat je de draagkracht van je bedrijf vergroot. Of investeren in automatiseringen, als je nu nog veel handmatig doet.
  • Groeigeld: Hier mag het meeste van je geld in gaan zitten! Groeigeld is alles wat jouw bedrijf doet groeien. Stel jezelf de vraag: groeit mijn bedrijf hier echt van? Dit kan marketing zijn, maar dan moet je wel weten hoeveel marketing mag kosten en moet opleveren om winstgevend te zijn. 

Een voorbeeld:

  • Omzet: 100 producten x 10 euro = 1.000 euro
  • Kostprijs: 100 producten x 5 euro = 500 euro
  • Marketingbudget (bureau + FB-budget) = 500 euro
  • Winst: 0 euro

Als je dan ook nog andere kosten ervan af haalt, plus je salaris, dan speel je niet eens quitte. Kijk dus altijd wat jouw advertenties minimaal moeten opleveren om winstgevend te zijn. Dat is altijd meer dan de advertentiekosten. 

Om dit goed te berekenen, moet je sowieso je kostprijs weten (wat het kost om jouw product te maken of in te kopen), je retourenpercentage (indien van toepassing) en je vaste kosten. 

Voorbeeld van herverdeling van zakelijke kosten voor meer winst

Tijdens mijn coachingprogramma’s help ik ondernemers bij het optimaliseren van hun uitgaven, zodat ze meer winst kunnen maken. Hieronder een voorbeeld van een van mijn klanten, waarin ik heb geadviseerd bij de herverdeling van de nuttige kosten:

Omzet 7.000 Omzet 7.000
Nutteloze kosten1.000Nutteloze kosten500
42%Nuttige kosten3.00037.5%Nuttige kosten4.500
Investeringen2.000Investeringen3.000
Winst1.000Winst4.000

Je ziet dat een slimme herverdeling van de nuttige kosten tot een verviervoudiging van de winst heeft geleid!

Het is makkelijk om te denken dat meer winst voortkomt uit meer omzet en hier en daar wat snijden in de kosten. Maar het tegendeel is vaak waar. Dat zie je in bovenstaande casus. De winst zit hem echt in het optimaliseren van de nuttige zakelijke kosten.

Daarnaast hebben we deze acties uitgevoerd:

Een herberekening van de prijzen, zodat we producten met een lage marge konden aanpassen en/of uit het assortiment halen.
Diepte-analyse van welk marketingkanaal het meest oplevert. Daar hebben we het budget vervolgens op aangepast.
Analyse van welke producten het meest worden geretourneerd, zodat we een verbeterplan konden samenstellen en implementeren.
De klant is meer gaan investeren en heeft uitbesteed wat hem veel tijd kost, zodat hij kan focussen op de activiteiten die geld opleveren.

Dit zijn slechts vier actievoorbeelden van deze casus. Elke casus is anders, dus wat voor deze klant geldt hoeft voor jou niet te gelden. Je moet zelf nagaan in welke categorieën jij de meeste winst zou kunnen behalen. Als je daarbij hulp zoekt, weet je me te vinden.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Zakelijke kosten per bedrijfsfase

Soms kunnen de zakelijke kosten die je het best kunt maken, verschillen per bedrijfsfase. Ik vertel je hieronder heel kort hoe deze kosten verschillen per fase. 

Startfase

Zit je in de startfase? Dan zet je het fundament neer. Je zorgt voor een kraakhelder businessplan en je stelt vast wat je moet doen om meer klanten te trekken en sales te maken. 

Je geeft hier antwoord op de vraag: hoe ga je een winstgevend bedrijf om jouw product heen bouwen? Alle kosten die je maakt, gaan naar het oplossen van dit probleem toe. Denk aan kosten voor een website, kantoor, marketing, coaching voor starters, etc. 

Groeifase

Als je fundament staat en je hebt de ‘code’ gekraakt, dan is het tijd om op te schalen. Je wilt groeien. Groeien in winst, salaris, impact of juist in rust. Je kosten gaan dan naar meer ontwikkeling, educatie, coaching en begeleiding.

Bij mij vind je verschillende programma’s en trajecten voor elke fase. Ben je startende? Bekijk dan mijn online training Razendsnel fulltime ondernemen.

Wil je leren hoe je een stevig fundament neerzet? Bekijk dan The Money Making Impact School waarin ik je leer hoe je uit die startfase komt en meer winst maakt.

Ben je groeiende en wil je meer leren over winstgevend schalen? Dat doe je met mijn Financieel Mastermind Traject of mijn 1-op-1 Groeitraject. Heb je vragen, neem gerust contact op!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?