Podcasts

In deze podcast deel ik inzichten, motivatie, praktische tips & tools, persoonlijke verhalen én interview ik groeiende en inspirerende merken over hun winstgevende groei. Zou jij graag een bijdrage willen leveren aan de podcast? Stuur dan gerust een bericht naar contact@marissabonants.nl.

Help ik heb allemaal nutteloze investeringen gemaakt in het verleden en hoe neem je dat mee in toekomstige besluiten? - #15

Je ‘slechte’ investeringsbeslissingen uit het verleden laten meewegen in het maken van huidige besluiten is eigenlijk een dubbele straf. Je hebt al een slechte investering gemaakt en dan ga je nu óók nogeens jouw onderneming de juiste groei ontnemen. Gek eigenlijk? Menselijk ook wel. We laten het verleden vaak onze toekomst bepalen. Hoe zorg je dat je deze kunt omdraaien? Je hoort het in deze podcast.

Is The Money Making Impact School wat voor jou? - #14

De titel van deze podcast zegt genoeg: Is The Money Making Impact School wat voor jou? Deze podcast is voor jou als je twijfelt over het programma óf er vaag van hebt gehoord, maar meer wil weten over de inhoud. Ik neem je mee in de beoogde resultaten, de opbouw van het programma én de meest gestelde vragen.

The Money Making Impact School is hét programma voor creatieve makers, productondernemers en (web)winkel die toe zijn aan meer financieel inzicht, een ijzersterk financieel plan, structuur, focus, het behalen van doelen, meer winst en een fijner salaris.

Meer winst uit hetzelfde marketingbudget. Drie tips. - #13

Meer winst uit hetzelfde marketingbudget halen. Meer uit je marketing halen door middel van een sterk financieel fundament en inzicht in je cijfers. Dat is mijn visie. Marketing is fantastisch. Begrijp me niet verkeerd. Maar voordat marketing resulteert in meer winst heeft je bedrijf een paar randvoorwaarden nodig. Van een winstgevende prijs, tot het écht snappen van de beoogde ROAS en weten welke marketingacties winstgevend zijn en hoe je daarachter komt.

In gesprek met Faryel Bhailal, eigenaresse van Amsterdam Cupcake Company over o.a. jezelf blijven in het ondernemerschap en het werken met personeel. - #12

Faryel is, al meer dan 10 jaar, de eigenaresse van Amsterdam Cupcake Company. Wat begon als: "Mensen vroegen me toch al of ik betaald voor ze kon bakken", is uitgegroeid tot een volwassen bedrijf met webshop, winkel en personeel. In deze podcast ga ik met Faryel in gesprek over haar bedrijf. Hoe pakt zij het aan? Hoe houdt ze rust in het ondernemerschap? Hoe werkt ze samen met haar personeel? Hoe heeft ze leren loslaten en wat is er wel/niet waar van alle 'trucjes' in het ondernemerschap? Laat je inspireren! Faryel heeft tevens mijn 1-1 groeitraject gevolgd en vervolgt haar weg nu in het financieel mastermind traject.

Ik heb mijn prijzen berekend en nu zijn ze veel te hoog. Wat moet ik doen? - #11

Je vond dat het klaar was met enkel je prijzen bepalen op basis van gevoel, intuïtie en een beetje kijken naar de concurrentie. Je bent eindelijk aan het rekenen geslagen. Maar dan kom je tot een prijs waarvan je denkt: uhm, no way dat ik dat ga vragen of dat mijn klant dat gaat betalen. Herkenbaar? Dan is deze podcast voor jou!

Ik ben altijd druk en in de actiemodus, maar heb nog steeds te weinig sales. Wat doe ik verkeerd? - #10

Druk, drukker, drukst. Maar nog steeds (te) weinig klanten en omzet? Herkenbaar? Luister dan deze podcast. Dat is de vraag die deze podcast centraal staat.

Hoe bepaal ik mijn inkoop budget in 3 stappen - #9

Geld dat vastzit in de voorraad. De hele opslag vol met producten waarvan je denkt: iemand? We kunnen honderden acties bedenken om deze voorraad weer kwijt te raken. Wat als we niet meer (zo hard) vallen en veel duidelijker een antwoord hebben op de vraag: hoeveel moet ik inkopen? Dat is de vraag die deze podcast centraal staat.

Mijn maand februari - #8

Afgelopen januari ben ik met jullie de commitment aangegaan om maandelijks samen onze cijfers te evalueren. Het evalueren van je cijfers, en vooral op basis daarvan strategische keuzes maken. Niet altijd maar harder gaan lopen en blijven gassen, maar strategische keuzes maken zodat je makkelijker en efficiënter jouw winst kan verhogen. Ook deze maand neem ik je mee in mijn eigen financiële evaluatie van de maand februari. Een kijkje achter de schermen of ik zelf eigenlijk wel mijn doelen behaal en wat ik omzet. Wat we vaak zien is dat we vooral naar onze cijfers willen kijken in de allerbeste maanden. We nemen immers ook vooral foto's van het uitzichtpunt en niet van de weg naar boven. In deze podcast heb ik het over verwachtingsmanagement en het opschalen van de achterkant van jouw bedrijf.

"Wat is het verschil tussen jou en mijn boekhouder?" - #7

"Wat is het verschil tussen jou en mijn boekhouder?" Ja, het is beide wat met cijfers, dat klopt. Maar de verschillen zijn enorm. Het is eigenlijk echt appels met peren vergelijken. Waar de boekhouder zorgt voor de randvoorwaarden, de tijdigheid, juistheid en volledigheid van het verwerken van jouw administratie en het verzorgen van jouw belastingaangiftes, begint mijn werk dan pas. Hoe krijg je nou echt, echt financieel inzicht? Hoe ga je van doelen stellen, naar doelen behalen? Hoe verbeter je je winst? Als je nu in je cijfers kijkt en je ziet 'er is nog niet genoeg winst', kijk dan vooral de toekomst in 'wat heeft jouw bedrijf nodig om wel winstgevend te zijn'. En deze twee vragen beschrijven exact het verschil.

In gesprek met Anne van Heugten, eigenaar van Nox Studio Interiors, over snelle business groei en het bouwen van een succesvol bedrijf. - #6

Anne is de eigenaar van Nox Studio Interiors, een groeiend bedrijf wat fantastische interieurs ontwerpt en deze tevens stylet met zelfontworpen en gemaakte interieur artikelen. Wat Anne in 1 jaar heeft neergezet is verbluffend en hetgeen waar menig ondernemer jaren over doet. Wat is haar geheim? Waar komt deze snelle groei vandaan en welke tips heeft ze voor jou? Is groei altijd leuk? Laat je inspireren! Anne is tevens een 1-1 klant in mijn groeitraject. Meer informatie over mijn 1-1 traject vind je op: https://www.marissabonants.nl/aanbod/financieel-succes/

Winstgevender offreren naar jouw klanten - voor agencies en werken op projectbasis. - #5

Heb jij een agency of werk jij op projectbasis? Dan is deze podcast voor jou. In deze podcast neem ik je mee in de drie fasen van het begroten naar klanten toe. Jouw eerste prijsvoorstel, het monitoren van de voortgang (en tijdig bijbegroten) en het evaluatiegesprek (mooi moment voor een nieuwe verkoop). De aanleiding van deze podcast is een training die ik gaf aan de werknemers van een reclamebureau. Want juist als je groter groeit en jij werknemers hebt die begrotingen sturen naar de klant, wil je ze betrekken, opleiden en helpen bij het maken van winstgevende offertes.

5 voorwaarden om je omzet (en winst) te verdubbelen - #4

Als je net start met ondernemen wil je vooral je product verkopen. Er is een eerste tractie met de markt nodig. Maar als je een tijdje bezig bent en voelt dat er meer inzit, dan wil je groeien. Maar wat heb je nou nodig (en wat niet) om gemakkelijk van 10K maanden naar 20K maanden te groeien of van 40K maanden naar 70K maanden? Er zijn 5 randvoorwaarden die je nodig hebt om winstgevend te kunnen groeien. Deze 5 randvoorwaarden bespreek ik in deze podcast.

De (financiële) evaluatie van mijn maand januari. Wat heb ik omgezet? - #3

De cijfers van een ondernemer, de naakte zakelijke waarheid. Een van de pijlers in al mijn trajecten is het evalueren, reflecteren en bijsturen op basis van jouw cijfers. Niet altijd maar harder gaan lopen en blijven gassen, maar strategische keuzes maken zodat je makkelijker en efficiënter jouw winst kan verhogen. En dit principe van evalueren, reflecteren en bijsturen is anders voor iedere ondernemer. Waar een merk met producten meer kijkt naar de marge (verhouding inkoop / verkoop) kijkt een agency meer naar de facturabiliteit van uren.

In deze maand naam ik je mee in mijn eigen financiële evaluatie van de maand januari. Een kijkje achter de schermen of ik zelf eigenlijk wel mijn doelen behaal en wat ik omzet. Mijn voornemen? Elke maand samen met jullie de maand evalueren én ik geef je tips hoe jij dit kan toepassen in jouw business. Want grip op je cijfers = grip op jouw droombusiness.

Waarom je van jouw creatieve hobby NIET jouw bedrijf moet maken. Interview Jinske Verpalen - #2

Jinske is de eigenaar van IMAKIN, een groeiend merk bekend van de DIY pakketten, woonaccessoires en decoratie. Jinske maakte van haar creatieve hobby haar bedrijf en is een succesvolle ondernemer. Toch adviseert ze om dit niet te doen? Snap jij het nog? Ze vertelt in deze aflevering haar eerlijke mening. Laat je inspireren!

Jinske heeft tevens deelgenomen aan mijn programma, The Money Making Impact School. Meer informatie over The Money Making Impact School vind je hier.

Mijn allereerste podcast - #1

In deze eerste aflevering deel ik mijn verhaal. Welke carrière liet ik achter mij voor een sprong in het diepe? Is het vanaf het begin af aan goed gegaan of is hetgeen wat ondernemers nooit vertalen bij iedereen een fase van hussle en onzekerheid?