3 groeifases van je bedrijf: zo ga je het snelst 

Of je nu net gestart bent, nog moet starten of al een tijdje bezig bent: bij alle groeifases van een bedrijf horen uitdagingen en groeipijnen. Maar wist je dat meer dan 80% van de ondernemers ‘vast’ blijven zitten in hun eigen bedrijf?

Daarmee bedoel ik dat ze afhankelijk worden van hun uren. Als je niet werkt, komt er ook geen salaris binnen. Logisch – in de beginfase. Maar op gegeven moment wil je vrijheid.

Je kunt daar in je eentje mee blijven struggelen en maar hopen dat je bedrijf het redt. Of je kunt een financieel groeistrateeg inzetten om het proces makkelijker, winstgevender en vele malen sneller te laten gaan.

Dat laatste klinkt aantrekkelijker, niet? Ontdek hieronder in welke fase jij met je bedrijf zit, én hoe ik jou kan helpen om sneller dat volgende level te bereiken.

De 3 groeifases van een bedrijf

Waar denk jij aan als ik ‘groeifases van een bedrijf’ zeg? Wat voor visie heb jij? Wil je uiteindelijk het meeste werk uitbesteden en een team managen? Wil je passief inkomen genereren – verdienen terwijl je slaapt? 

 

Tja, wie zou dat nou niet willen! Daarvoor moet je wel weten hoe je de verschillende groeifases doorkomt en kunt doorgroeien naar de volgende fase.

1. Starter – zichtbaarheid, klantenwerving en omzet

Gefeliciteerd! Je hebt jouw idee voor een bedrijf – of dat nu een schoonheidssalon, kapperszaak, fysieke winkel of webshop is – omgezet tot realiteit. Je hebt een knallende businesscase of bent bezig om die te maken.

Misschien heb je je zelfs al ingeschreven bij de KVK en een website opgezet. Dat is helemaal top, zolang je maar eerst je business case afrondt. Ik weet het, een oogstrelend Instagram account opzetten is leuker, maar onthoud wat prioriteit heeft.

Zodra je je business case klaar hebt, gaat het in deze fase om klantenwerving en een nette levering van je producten/diensten. Het gaat om zichtbaarheid, klanten en omzet. Aan het eind van deze fase wil je automatisch nieuwe klanten kunnen trekken.

Deze vragen spelen een grote rol:

  • Kun je genoeg klanten krijgen?
  • Is er genoeg vraag naar je product/dienst?
  • Bereik je de juiste doelgroep?
  • Kun je je producten op tijd leveren? 
  • Zijn je diensten/producten goed genoeg?
  • Vraag je de juiste prijs voor je producten/diensten om de kosten van de opstartfase te dekken? 
  • Maak je genoeg omzet om te kunnen overleven?

Als eigenaar van een startend bedrijf doe je zo’n beetje alles zelf. Je doet de productontwikkeling, de marketing, de sales, de administratie.

Het is een leuke fase; alles is nieuw en het geeft energie om je droom waar te maken. Maar het is ook een fase waarin veel ondernemers zichzelf een slag in de rondte werken. Zit jij in deze fase? Dan weet je dat het best stressvol kan zijn.

Als je dan geen goed financieel inzicht hebt, dan blijf je achter de feiten aanlopen. In deze fase is het daarom cruciaal om direct grip op je cijfers te hebben. Dit leer je met The Money Making Impact School. In deze online academy leer je de juiste prijs te bepalen en financiële doelen te stellen die passen bij jouw onderneming. 

2. Professional – opschalen, marge en winst

In deze fase verandert je omzetdoel. Door processen te automatiseren, producten online te verkopen of door je productlijn aan te vullen met een schaalbaar product of dienst, wil je door het zogenaamde ‘omzetplafond’ heen breken.

Hierbij zijn groei, volume, marge en winst belangrijk. Je gaat kijken hoe je je huidige klanten meer kunt laten kopen (door bijvoorbeeld upselling of cross selling) – in aantallen of in transactiewaarde. In deze fase verhoog je dus vaak je prijzen.

Vragen die in deze fase voorbij komen zijn:

  • Welke volgorde van investeringen houd je aan?
  • Hoe ga je van 200K omzet naar 200K winst?
  • Hoe vertaal je jouw marketingresultaten naar data om op te bouwen?
  • Heb je voldoende stabiele liquiditeit om jouw team uit te breiden?

Op den duur wil je namelijk een team samenstellen, zodat je taken kunt uitbesteden waar jij minder goed in bent. Zo verhoog je de kwaliteit van je onderneming en kun jij je richten op de activiteiten waar jij het beste in bent.

Tijdens mijn Financieel Mastermind Programma leer je in zes maanden hoe je losbreekt uit je omzetplafond en je merk ongekende groei geeft.

3. Expert – automatisering, ontwikkeling, vrijheid

In de laatste groeifase van je bedrijf is het de bedoeling dat je minder gaat (en hoeft te) werken. Je krijgt dus eindelijk die vrijheid én het inkomen waar je in het begin van droomde.

Om dat te bereiken is het belangrijk dat je de belangrijkste processen hebt gesystematiseerd en je automatisch klanten trekt (door onder andere een goede online zichtbaarheid en vruchtbare samenwerkingen). 

Je hebt een professioneel team samengesteld, waaraan je de meeste of alle taken delegeert.

In deze fase hoor je een systeem te hebben dat winst oplevert, zonder dat jij aanwezig hoeft te zijn. Je kunt met vakantie terwijl je geld verdient!

Dat klinkt ideaal en het is goed haalbaar, alleen veel ondernemers vinden deze fase toch lastig. Ze blijven overuren maken. Er gaan misschien dingen mis in het team, de website vertoont soms mankementen, algoritmes veranderen of ze kunnen simpelweg hun ‘baby’ niet loslaten.

Tijdens deze fase is het belangrijk om te investeren in ontwikkeling en educatie. In een exclusief 1-op-1 advies & coachingtraject leer je alles wat je nodig hebt om in deze fase succesvol te zijn.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Groei sneller naar de volgende fase door

‘Maar Marissa, mijn bedrijf groeit niet!’ In welke groeifase je ook zit, soms (of eigenlijk meestal) komt er een moment waarop je stagneert. Je hebt geen grip meer op je budget of er gaat te veel naar je kosten en investeringen, waardoor je zelf nauwelijks verdient.

Op dat moment is het belangrijk om hulp in te schakelen. Anders gebeurt er niets en blijf je jarenlang in dezelfde situatie zitten!

Investeer in een coachingtraject of training, of lees deze gratis artikelen:

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?