Nieuw product op de markt brengen met dit stappenplan

In dit artikel ontdek je hoe je een nieuw product op de markt moet brengen. Met dit stappenplan als hulpmiddel wordt het een stuk eenvoudiger om een succes te maken van jouw product.

Wil je ontdekken wat je moet doen en laten om meer winst over te houden met je product? Gebruik mijn gratis rekentool om hierachter te komen!

Dit ga je ontdekken:

In 5 stappen een nieuw product op de markt brengen

De volgende 5 stappen zijn cruciaal om succesvol een nieuw product op de markt te brengen.

1. Bepaal de prijs voordat je een nieuw product op de markt brengt

First things first. Voordat je de helft van je vermogen investeert in marketing of je huidige klanten overlaadt met nieuwsbrieven over je nieuwe product, moet je eerst de kost- en verkoopprijs bepalen. De kostprijs verandert namelijk niet zo snel. Als je dan al klanten hebt, is het lastig om die prijs nog aan te passen, tenzij je drastische besparingen doorvoert. Om de verkoopprijs van je product te berekenen, gebruik je de formule:

  • Verkoopprijs = kostprijs + winstmarge

De kostprijs is de prijs die jij voor het product hebt betaald. Dit is inclusief variabele en vaste kosten (+ soms een marge, afhankelijk van jouw branche). Om de kostprijs te berekenen kun je diverse methodes gebruiken.

Lees vooral mijn artikel over prijsbepaling om te leren hoe je de kostprijs en productprijs bepaalt. De winstmarge is een percentage van de kostprijs. Of ontdek in deze blog hoe je je productprijs bepaalt.

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

2. Begrijp je ideale klant

Eigenlijk is stap twee net zo belangrijk als stap één: weet wie je ideale klant is. Waar hangt hij uit? Van welke bronnen krijgt hij zijn informatie? Dit moet je weten omdat je het gebruikt voor je afzetkanalen, marketingstrategie en prijspeil.

Tenzij jij zó goed in sales bent dat je zelfs ijsblokjes aan mensen op de Noordpool kunt verkopen, helpt het om te weten aan wie je je nieuwe product precies verkoopt. Verdiep je dus in je doelgroep.

  • Wie is je ideale klant?
  • Waar woont hij*?
  • Hoe oud is hij?
  • Hoeveel verdient hij?
  • Welke kanalen gebruikt hij om aan informatie te komen?

*Ik gebruik ‘hij’ voor het gemak, maar dit kan uiteraard ook ‘zij’ zijn.

Dit is vrij basale informatie. Je moet ook wat dieper duiken en onderzoeken welke problemen of (latente) behoeften je klanten hebben:

  • Hoe lost jouw product hun problemen op?
  • In welke behoefte voorziet jouw product? 

Om dat te beantwoorden, gaan we naar stap 3.

3. Betrek je klanten in het proces

Hoe je bovenstaande informatie ontdekt, is door je klanten het hemd van het lijf te vragen. Of… door ze te betrekken bij de ontwikkeling van je product! Zo weet je precies wat de behoeftes en verlangens zijn, en kun je daar nog beter op inspelen. 

Let wel op: dit is geen garantie voor een directe succesvolle verkoop. Je klanten kunnen van alles aangeven, maar misschien geen geld hebben op het moment van de lancering of toevallig al een andere oplossing hebben gevonden. Daarom is het superbelangrijk om te (blijven) investeren in marketing. De informatie die je van je klanten krijgt, kun je echter inzetten voor je marketing, zodat je prospects nog beter kunt bereiken.

4. Begrijp je product

Je moet niet alleen je doelgroep begrijpen, maar ook een grondige kennis hebben van je product. Dit geldt vooral wanneer je product zich in een vroeg stadium bevindt. Jij moet de expert worden van jouw product.

  • Wat is jouw product en wat doet het?
  • Hoe werkt het?
  • Hoeveel kost het?
  • Voor welke problemen biedt het een oplossing?
  • Wat maakt het beter dan het product van je concurrenten?
  • Welke voordelen biedt het je klanten?

Deze vragen zijn belangrijk om de waarde van je product te bepalen – wat de rode draad moet zijn voor al je marketing en berichtgeving.

Daarnaast moet je begrijpen hoe je nieuwe product past in het grotere plaatje voor je doelgroep. Stel, je hebt een nieuw soort brood ontwikkeld. Welke van de twee onderstaande boodschappen vind je zelf aantrekkelijker?

  1. Na maandenlang onderzoek, bloed, zweet en tranen hebben we eindelijk dit speciale brood ontwikkeld.
  2. Ons nieuwe volkorenbrood is zo voedzaam en gezond dat het door iedereen kan worden gegeten, zelfs als je allergisch bent voor gluten of snel in gewicht aankomt. 

Nummer 2 is iets indrukwekkender, toch? Dat komt omdat het bericht zich op de resultaten voor klanten focust. Dat is iets interessanter dan hoe moeilijk het was voor jou om het brood te ontwikkelen. Lees ook: Prijszetting: 6 meest gemaakte fouten

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

5. Maak een strategisch plan

Oké, als je alle essentiële informatie hebt verzameld, is het tijd om een plan te maken. Zonder gedegen plan heeft je bedrijf namelijk geen richting en is het moeilijk om de koers te bepalen. 

Als financieel coach help ik mijn cliënten altijd om op cijfers te sturen. Dit levert in mijn ervaring de beste resultaten op. Om je plan te bepalen, moet je de volgende vragen beantwoorden:

  • Wat zijn je omzetdoelstellingen? 
  • Wat is de tijdspanne die je aan je doelstellingen verbindt?
  • Voor welke prijs wordt je product gelanceerd?
  • Hoeveel producten moet je verkopen om je doel te bereiken?
  • Is dit het soort product waarvan klanten er meerdere van zullen kopen?
  • Heb je bestaande klanten die geïnteresseerd zijn in dit product?
  • Wat zijn je grootste uitdagingen om klanten dit product te laten kopen?
  • Welke stappen ga je nemen om die uitdagingen te overwinnen?

Vervolgens kun je beginnen met het uitwerken van tactieken en strategieën om je nieuwe product op de markt te brengen. Onthoud wel dat je flexibel moet blijven. Een nieuw product lanceren is één groot leerproces en het kan goed zijn dat je plan gaandeweg moet worden bijgesteld.

Strategisch een nieuw product op de markt brengen

Strategisch je product lanceren begint met grip op je cijfers. Om je hiermee te helpen, heb ik deze gratis rekentool voor ondernemers met een fysiek product ontwikkeld. Met deze tool ontdek je in een handomdraai wat je moet doen en laten om meer winst over te houden. Vraag je gratis rekentool hier aan.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?