Wat is cross selling? (+ voorbeelden en inspiratie)

Wat betekent cross selling? Is dit weer de zoveelste marketing term of kan ik dit succesvol inzetten voor mijn bedrijf? Is deze techniek waardevol om mijn omzet te verhogen? De betekenis van cross selling is heel kort gezegd dat je gecombineerde items aan een kopende klant aanbiedt. Dit kan in bijna elke sector ingezet worden.

In deze blog leg ik je uit wat deze verkooptechniek is en hoe je dit in een webshop kunt inzetten. Daarnaast vertel ik je ook over de voor- en nadelen. Aan het einde van deze blog vind je handige voorbeelden en inspiratie voor cross selling.

Wat is cross selling?

Als eerste: wat is cross selling? Cross selling is een verkooptechniek waarbij je aanvullende producten of diensten verkoopt bij een product/dienst wat de klant bij je wil kopen (of bij je heeft gekocht). Dit houdt dus in dat je klanten die van plan zijn een aankoop te doen, iets aanbiedt wat goed aansluit op de aankoop. Deze verkooptechniek kan ingezet worden bij zowel producten als diensten, zoals:

  • Producten: koffie met als cross sell koffiemelk. Papier met als cross sell een pen. Een sixpack bier met als cross sell een glas.
  • Diensten: een 1-1 coaching online ondernemen met als cross sell een masterclass verkopen op Instagram. Een sessie fysiotherapie met als cross sell een sessie flexibiliteit.

Producten en diensten kunnen ook gecombineerd worden bij cross selling, denk bijvoorbeeld aan koffie met als cross sell een workshop barista-worden. Het belangrijkste aan cross selling is dat het product of dienst wat je erbij aanbiedt, erbij past. Je biedt als het ware een aanvulling op de oorspronkelijke aankoop waar de klant ook geïnteresseerd in zou kunnen zijn (omdat de producten/diensten bij elkaar passen.)

Wat is het verschil tussen cross selling en upselling?

Cross selling en upselling is niet hetzelfde. Het lijkt misschien op elkaar, maar toch zit er een belangrijk verschil in. Waar cross selling zich focust op het aanbieden van een complementair of aanvullend product, richt upselling zich op het aanbieden van een duurdere of uitgebreidere versie van het product wat ze eigenlijk wilden kopen. Bijvoorbeeld:

  • Een luxere, uitgebreidere HD-televisie met curve in plaats van de basic variant.
  • Nespresso-cups van een A-merk omdat deze unieke smaken hebben of speciaal gebrand zijn, in plaats van huismerk cups.

Ik heb een aparte blog geschreven over upselling en hoe je dat succesvol kunt inzetten in je bedrijf. Upselling kan namelijk relatief makkelijk voor een hogere omzet zorgen, omdat je een duurdere variant aanbiedt aan een klant met koopbereidheid. Deze blog lees je hier.

Wanneer en hoe zet je cross selling in?

Cross selling is dus het aanbieden van een aanvullend product op de initiële aankoop. Je zet deze verkooptechniek in wanneer je de mogelijkheid ziet om een aanbod te doen wat goed past bij hetgeen de klant wil kopen. Het is heel belangrijk om wel echt te kijken of dit product er goed bij past, anders is het effect minimaal. Je kunt de volgende punten aanhouden om te kijken of deze methode interessant is om in te zetten voor jouw bedrijf:

  • Past de cross sell bij het product of de dienst die de klant wil gaan kopen? Is het een nuttige/handige aanvulling?
  • Is de klant bereid om de cross sell te kopen? Past de cross sell bij de klant?

Cross selling werkt het beste wanneer het past bij de aankoop en wanneer de klant bereid is om deze aanvulling te kopen. Hiervoor is het belangrijk om goed in te schatten of de cross sell relevant is en wat de klant aangeeft. Klantgegevens kunnen hier van toepassing op zijn.

Hoe gebruik je cross selling in een webshop?

Cross selling kan zowel in een fysieke winkel als online plaatsvinden. Met name in een webshop zijn er veel kansen om je omzet te verhogen. Er zijn verschillende plug-ins te downloaden met WordPress en WooCommerce, genaamd Yith. Ook heeft Shopify de mogelijkheid om cross selling toe te passen. Voorbeelden die je kunt toepassen voor in een webshop:

  • Kledingwebshops kunnen een ‘shop de gehele look’ aanbieden,
  • Bied bij aankoop van een ketting ook een bijpassend armbandje aan of een sieradendoosje,
  • Meubelwebshops bieden bij aankoop van een item vaak ook bijpassende woonaccessoires aan.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij vrijwel elke webshop is het dus mogelijk om een cross sell aan te bieden. Je kunt deze het beste op de productpagina aanbieden of als aanbod vlak voor het afrekenen. Dit zijn de momenten waarop klanten de waarde inzien van de cross sell en vaak dit item erbij bestellen.

In je webshop bied je dus een cross sell-product aan wat aanvullend is op de aankoop. Vaak kun je dit ook combineren met een korting, door de verkoop nog extra te stimuleren. De klant kan dus het aanvullende product met een korting erbij bestellen, waardoor de kans nog groter wordt dat de aankoop wordt gedaan.

Zijn er ook nadelen?

Je hebt al kunnen lezen dat deze verkooptechniek fijne voordelen met zich meebrengt en dat het een methode is die vaak wordt toegepast. Wel is het goed om je te realiseren wat de voordelen én de nadelen zijn, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.

Voordelen van cross selling

Cross selling kan een hogere omzet en een hogere klanttevredenheid opleveren. In het ideale geval past de cross sell heel goed bij de initiële aankoop, levert je dit een hogere omzet op en is de klant heel blij met het aanbod. Vaak wisten ze hier nog niet van, en is het een win-win voor beide partijen.

Nadelen van cross selling

Het is belangrijk dat je een product als cross sell aanbiedt dat goed bij het oorspronkelijke product past. Als je hier niet goed rekening mee houdt, bestaat er de kans dat klanten ontevreden of geïrriteerd raken. Dit zorgt dan voor een averechts effect en een verlies van omzet, omdat ze de oorspronkelijke aankoop ook niet doen. Een overdreven voorbeeld: stel dat een klant wil afvallen en interesse toont in afslankproducten, waarna er een aanbod wordt gedaan met een cross sell op de nieuwste donuts, dan kan dit een averechts effect bij de klant als gevolg hebben.

Ook kan cross selling juist een verlies van winst tot gevolg hebben, doordat klanten veel vragen van de klantenservice door een grotere mate van retourneren. Maak dus altijd een uitgedachte strategie als je aan de gang gaat en kijk goed naar de klantbehoeften.

Inspiratie en handige voorbeelden

Ik heb in deze blog natuurlijk al wat voorbeelden van cross selling gegeven, maar hier vind je ook wat websites met verschillende visuele voorbeelden en opties, zowel voor e-commerce als voor diensten!

  • Op deze website kun je voorbeelden vinden voor cross selling in verschillende industrieën.
  • Deze website geeft 22 cross selling inspiraties toegespitst op E-commerce

Cross selling kan dus heel voordelig zijn voor je webshop of onderneming en kan makkelijk voor hogere omzetten zorgen. Kijk eens naar wat mogelijk is voor jouw bedrijf en probeer eens een tijdje combinaties uit.

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: ‘In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.