pexels-pixabay-210679

Cashflowproblemen? Zo los je dat snel op

Het zal je maar overkomen: je kunt je rekeningen niet betalen omdat je cashflowproblemen hebt. Wees gerust, dit komt vaker voor dan je denkt. Je bent echt niet de enige ondernemer die dit meemaakt.

In dit artikel vertel ik je hoe je problemen met je cashflow kunt oplossen, zodat je je cijfers snel weer in balans hebt.

Lees ook: Meer omzet genereren? Dit zijn de beste 6 tips

Wat zijn cashflowproblemen?

Cashflowproblemen ontstaan wanneer een bedrijf niet genoeg liquide middelen heeft om verplichtingen na te komen. De uitgaande geldstroom is dan groter dan de inkomende geldstroom. Plotseling kan het bedrijf dan geen schulden of andere uitgaven betalen.

Dit hoeft niet per se aan slecht financieel management te liggen. Veel voorkomende oorzaken van geldtekort zijn:

  • onverwacht grote kostenposten of rekeningen,
  • een krimpende economie,
  • stijgende inflatie,
  • lage winstmarges,
  • (seizoensgebonden) schommelingen in de verkoop,
  • klanten die te laat betalen,
  • grote investeringen in inventaris, etc.

Om iets te kunnen oplossen, moet je weten wat de oorzaak is. Anders los je misschien ‘het verkeerde’ op, of besteed je geld en tijd aan iets wat geen zin heeft.

Daarom duiken we nu dieper in de meest voorkomende oorzaken van cashflowproblemen en geef ik je een aantal effectieve oplossingen.

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

7 oorzaken van cashflowproblemen + oplossingen

1. Kleine buffer grootste reden cashflowproblemen

Als je een te kleine buffer hebt, loop je meer risico op financiële problemen. Je geeft een maandje iets te veel uit of er gebeurt iets met je apparaten, en helaas, je kunt de maand daarop je leverancier niet betalen.

Zorg er daarom voor dat je altijd een buffer hebt die groot genoeg is om twee tot vijf maanden aan vaste lasten mee te dekken. Dit hangt ook af van jouw branche, de grootte van je bedrijf en je uitgavenpatroon (inclusief privé).

Maak een potje aan voor al je kosten, waaronder je btw, je jaarlijkse belastingen, je leveranciers, uitbesteed werk, eventueel personeel, etc.

2. Je wordt verrast - niet op een goede manier

Hoe vaak ik wel niet cliënten heb die eventjes waren vergeten dat ze de btw moeten betalen of de jaarlijkse belasting die ze hadden uitgesteld…of het tweede deel van een grote investering.

Herkenbaar? Vervelend, maar dit zijn in principe kosten die je had kunnen verwachten of voorzien. Je was ze alleen even vergeten.

Daarnaast zijn er ook altijd kosten die je niet kunt verwachten of voorzien. Apparaten die kapot gaan, personeel dat opstapt, kantoren die worden beschadigd door stormen… je kunt hier rekening mee houden, maar het is onmogelijk om alles wat er kan gebeuren te voorspellen.

Het beste wat je kunt doen, is zoveel mogelijk preventieve maatregelen nemen

  • Stel bijvoorbeeld een cashflowprognose op voor het komende halfjaar of jaar.
  • Stel een noodfonds samen waarmee je de meeste onverwachte kosten kunt dekken.
  • Sluit de juiste verzekeringen af.
  • Doe je best om klanten tevreden te houden, zodat je geen geld/tijd hoeft te steken in het managen van ontevreden klanten (reviews).
  • Zorg ervoor dat je werknemers tevreden zijn. Houd regelmatig evaluaties.
  • Maak een cashflowplanning op basis van je operationele planning. Wat gaat er gebeuren in je bedrijf? Kijk terug naar eerdere data. Wat zijn normaal de seizoenspieken?

Door overzicht en inzicht te vergroten, krijg je meer grip op je cashflow.

3. Veel en hoge vaste kosten

Zorgen te hoge uitgaven ervoor dat je in de problemen komt? Veel bedrijven denken dit op te lossen door te besparen op de grootste uitgaven, zoals de inventaris, marketing of personeel. 

Dat is een vergissing. Deze kosten vormen vaak de kern van de bedrijfsvoering. Bespaar daarom eerst op niet-essentiële kosten. Heb je echt die dure abonnementen nodig? Die design meubels? Dat nieuwe logo?

Check vervolgens je overheadkosten, waaronder je huur en energiekosten. Kijk waar je kunt bezuinigen of betere tarieven kunt krijgen.

4. Klanten betalen te laat 

Zit je bovenop je facturen? Heb je een betalingstermijn van maximaal 14 dagen? Als je facturering achterblijft, is het tijd om daar een makkelijker proces van te maken. 

Gebruik handige software om je boekhouding te vergemakkelijken, zoals Moneybird, Exact of SnelStart. Hiermee voorkom je cashflowproblemen doordat je real-time inzicht hebt in de prestaties van je bedrijf.

5. Je hebt veel retouren

Retourneren je klanten je producten regelmatig? Vraag je dan af waarom. Of beter nog: vraag het je klanten. Heb je de juiste productbeschrijvingen? Gebruik je goede productfoto’s? 

Om niet in de cashflowproblemen te komen, reserveer je een potje met geld voor potentiële retouren. Stel, mensen kunnen 30 dagen retourneren en je weet dat ongeveer 10% het terugstuurt. Dan zet je dat geld apart. 

6. Je groeit te snel

Te snel groeien kan een reden zijn dat er te weinig cash voor handen is. Dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Maar veel snelgroeiende bedrijven worden daarom (gedeeltelijk) gefinancierd met groeikapitaal. 

Dit kan een kredietlijn zijn bij de bank, een lening of een financiering op basis van omzet. 

7. Je verdienmodel is niet winstgevend

Soms zijn de marges te laag. Daarom zijn prijzen zo belangrijk; anders is het water naar de zee dragen. 

Heb je te lang een cashflowprobleem? En komt het niet door groei (steeds meer inkopen en schalen), maar omdat je verdienmodel niet winstgevend is? Dan moet je iets veranderen.

Lees ook: Prijsbepaling product: hoe bereken je een goede prijs?

Hoe kun je de cashflow verbeteren?

Maak een plan waarmee je op korte termijn je cashflowproblemen oplost. In dit plan zet je je inkomsten en uitgaven, en maak je een strategie voor hoe je je financiële problemen op gaat lossen. 

  • Leg vast wat de oorzaak is.
  • Ligt het aan je winstmarge? 
  • Moet je producten/diensten/processen aanpassen? 
  • Welke kosten kun je verlagen? 
  • Waar kun je op besparen? 
  • Hoe lang moet je besparen?

Wees niet bang om dingen los te laten. Iedereen loopt wel eens tegen geldproblemen aan. Focus je op de realiteit en laat je verwachtingen los. En accepteer dat je het de komende tijd (leg die periode vast) rustig aan moet doen. 

Masterclass 'In 5 stappen meer financieel inzicht in jouw merk'

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt en een winstgevender merk bouwt.