5 redenen om vol vertrouwen je prijzen te verhogen

Prijzen bepalen is een onderwerp wat nooit ‘klaar’ is bij veel ondernemers. Als je gaat starten met ondernemen, met welke prijs start je dan? Of je onderneemt al een tijdje en het gaat hartstikke goed, op welk moment kies je er dan voor om je prijzen te verhogen? Kun je eigenlijk zomaar je prijzen verhogen en wanneer is dit het ‘beste’ moment?

In deze blog behandel ik 5 redenen om vol vertrouwen je prijzen te verhogen. Ja, 5 tekenen dat het er echt tijd voor is!

Lees ook: Wat is upselling en wat levert het op?

1. Bepaal hoe je verkoopprijs is opgebouwd

Waar bestaat je verkoopprijs uit? Heb je dit al eens helemaal uitgeschreven? Het zal je misschien verbazen, maar veel ondernemers bepalen hun prijzen redelijk uit de losse pols, terwijl het veel waardevoller is om je prijs met feiten te onderbouwen. Laten we even een onderscheid maken tussen productondernemers en dienstverlenende ondernemers:

Prijs bepalen voor productondernemer

Neem alle kosten mee die je maakt voor de verkoop van je product. Denk aan inkoopkosten, materiaalkosten en verpakking- en verzendkosten. Maak je het product zelf? Reken dan ook de tijd mee die je kwijt bent voor het maken van het product.

Prijs bepalen voor dienstverlenende ondernemer

Dienstverleners hebben vaak weinig kosten en baseren hun prijs op de tijd die ze in een opdracht steken. Vaak rekenen dienstverlenende ondernemers niet álle tijd mee, waardoor je een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgt. Als freelancer is het belangrijk om niet alleen de tijd van de opdracht zelf mee te nemen, maar ook tijd ter voorbereiding en verwerking, administratie en de tijd dat je beschikbaar bent voor contact.

Kom je erachter dat de kosten hoger zijn dan verwacht en is het bedrag wat aan het einde van de streep overblijft niet naar wens? Dan is het verhogen van je prijs een goede stap! (Je kunt ook gaan kijken naar het besparen van kosten of naar efficiënter werken.)

2. Hoe voelt deze prijs?

Heb je deze prijs al eens hardop uitgesproken en hoe voelde je je daarbij? Gaat het eigenlijk te makkelijk en heb je het gevoel dat de prijs onderdoet aan de waarde die jij levert? Dan omhoog met die prijs!

Daarnaast kun je, als dit zich voor jouw business leent, werken met pakketprijzen in plaats van losse uurtjes. Hierdoor lever je veel meer de transformatie van A naar B, het resultaat, in plaats van een uur van jouw tijd. Je uiteindelijke inkomen kan door dit model een stuk hoger liggen én je hoeft niet na elke sessie/elk uur aan sales te doen.

3. Kijk eens naar je doelen

Wat is het salaris dat je maandelijks naar jezelf wilt uitkeren? 2K, 3,5K of 6K? Wat het ook is, zorg dat je je verkoopprijs gaat bepalen op basis van dit salarisdoel. Neem dit doel als basis en voeg daar alle bedragen bij die je moet meenemen (belasting, kosten, investering, buffer, et cetera). Draagt jouw verkoopprijs niet bij aan het behalen van je salarisdoel? Kijk dan waar dit omhoog kan.

4. Wat is je expertise in de markt?

Heb je al heel wat jaar ervaring, heb je met een bekende naam samengewerkt, heb je een bepaald aantal klanten bereikt? Al deze indicaties kunnen ervoor zorgen dat het tijd is om je prijzen te verhogen: je bent het waard! Jouw product of dienst is meer waard doordat je expertise en credibility hebt opgebouwd, het is tijd om dit in de prijs terug te laten komen.

5. Prijzen zijn veranderlijk

De door jou gestelde prijs is niet voor altijd, hè? Evalueer maandelijks of elk kwartaal hoe de zaken ervoor staan en of het tijd is om je prijs aan te passen. De volgende vragen kun je ter indicatie gebruiken:

  • Welke waarde lever je?
  • Heb je goede reviews?
  • Hoe exclusief is je product?
  • Is jouw kostprijs toegenomen?
  • Heb je voor grote namen gewerkt?
  • Wat is je bereik?
  • Hoeveel service lever je? Ben je ook tussendoor bereikbaar?
  • Waar voel jij je goed bij? Wat durf je te vragen?

Is je prijzen verhogen altijd beter?

Nee hoor. Wat veel ondernemers vergeten is dat een hogere prijs niet per se voor meer winst zorgt, vaak gaat dit gepaard met meer kosten, bijvoorbeeld voor marketing om een ander type klant binnen te halen. Je kunt ook meer winst overhouden door kosten te besparen of door efficiënter te werken. Daarnaast kun je ook een hogere omzet draaien door hogere aantallen te verkopen, met behoud van de prijs. Zo zie je dus dat het verhogen van je prijs niet altijd de beste keuze is, maar iets waar je zeker af en toe naar wilt kijken!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?