Growing arrows

Bedrijf laten groeien, waarin investeren?

Je bedrijf laten groeien: waarin investeren?

Als ondernemer wil je je bedrijf laten groeien. Het liefst zo snel mogelijk. Maar investeer je wel in de juiste bedrijfsmiddelen? In dit artikel geef ik je 4 tips om te bepalen welke investeringen je het best kunt maken voor je bedrijf.

Lees ook: Bedrijfsstrategie bepalen? Dit is jouw stappenplan

Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?

Niemand gooit graag geld weg. Tenminste, jij en ik niet. Dus het kan best stressvol zijn wanneer je moet bepalen waar je het best in kunt investeren. En soms moet je nu eenmaal wat meer uitgeven, om er later een meervoud van terug te krijgen.

Met deze 4 tips hoop ik dat je je geld uitgeeft daar waar het telt.

Je bedrijf laten groeien, begint bij de achterkant

Advertenties, SEO, een nieuwe huisstijl, een snellere website, een flitsend logo, een groter kantoor, betere productfoto’s, een pop-up store, verzenddozen met eigen logo… dat zijn leuke dingen om in te investeren.

En hartstikke nodig – mits je bedrijf aan de achterkant net zoveel aandacht krijgt.

Dit betekent dat je eerst moet investeren in het fundament van jouw bedrijf. Je moet de juiste product market fit vinden, ofwel weten of je product überhaupt aansluit.

In deze fase zorg je onder andere voor de juiste prijsstrategie en voor een winstgevend verdienmodel als fundament. Anders heb je dadelijk je eerste klanten, en dan blijkt het dat jij jouw klanten betaalt, in plaats van ondersom. Niet zo handig!

Lees ook: 6 tips voor de perfecte product market fit

Saaie investeringen bestaan niet

Heus, ik begrijp dat dit soort investeringen saai zijn. Het is veel leuker om stickers te bestellen met je nieuwe logo erop.

Maar wacht nou nog even met die stickers. Zorg er eerst voor dat je cijfers lekker lopen. Als je in de verkeerde volgorde investeert, kun je nooit met gemak investeren in het gouden randje van je website.

Het is eigenlijk net alsof je kunst wilt ophangen in een nieuw huis, terwijl je de muren nog moet stucen. Of dat je de bekleding van je auto uitzoekt, terwijl je je rijbewijs nog moet halen.

Of… dat je je trouwjurk al hebt aangeschaft, terwijl je nog aan het swipen bent op Tinder.

Niet echt handig, toch?

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Investeren in de juiste bedrijfsmiddelen: 4 tips

Hier volgen 4 tips zodat je kunt bepalen waar je het best in kunt investeren. Heb je meer hulp en advies nodig? Neem contact met me op of plan nu je gratis strategiesessie in.

1. Wat is het rendement op de investering?

Oké, heel simpel. Wat is het rendement op de investering? Deze vraag kun je beantwoorden door uit te zoeken of het je minstens evenveel geld gaat opleveren als dat je eraan uitgeeft.

Bereken ook hoeveel dat bedrag gaat zijn en hoe lang je moet wachten op het rendement.

2. Verlicht het je werkdruk?

Ik ben gek op cijfers, daarom werk ik als financieel coach. En hoewel ik ervan overtuigd ben dat het beter is om investeringsbeslissingen te nemen op basis van de cijfers, is hoofdruimte net zo belangrijk.

  • Krijg jij bijvoorbeeld de kriebels zodra je aan je administratie denkt? Heb je geen idee hoe je financieel overzicht, laat staan financiële controle, kunt krijgen? Besteed dit gedeelte dan uit.
  • Werk met een financieel coach (klik hier voor mijn aanbod), zodat jij je focus kunt houden voor de dingen waar je energie van krijgt.
  • Dit geldt ook voor andere bedrijfsaspecten. Als je superslecht bent in social media of daar gewoon geen tijd voor hebt/wilt maken, huur dan een social media manager in. Bereken eerst van te voren of je daar de financiele ruimte voor hebt en wat het je moet gaan opleveren in geld (meer omzet) of in tijdswinst.

In het begin doe je als zelfstandig ondernemer vaak bijna alles zelf. Maar een van de voordelen van eigen baas zijn, is dat je zelf kunt bepalen wat jij doet en wat je delegeert.

Het kan een overgang zijn om taken te gaan outsourcen. Toch is het de moeite waard; het geeft je ruimte en rust. Financieel en mentaal.

3. Investeer in je eigen ontwikkeling

Een van de beste investeringen die ondernemers kunnen doen, is in opleidingen, persoonlijke/professionele ontwikkeling, coaching en programma’s met accountability.

Wanneer je accountable wordt gehouden, door middel van een coach of coaching programma, heb je veel meer kans op het bereiken van je doelen. Want: ‘als je snel wilt gaan, ga alleen. Als je ver wilt komen, ga samen.’ Dat is een Afrikaans gezegde, dat volgens mij de spijker op de kop slaat.

Even terugkomend op wat een financieel coach voor je kan doen: ik help je om (financiële) obstakels te identificeren, cijfers inzichtelijk te maken, de juiste richting voor je bedrijf te bepalen en de cashflow te verbeteren. Daarnaast help ik je bij vragen als:

  • Hoe kan ik mijn prijzen verhogen?
  • Hoe geneer ik meer omzet en meer winst?
  • Hoe zorg ik dat er altijd genoeg geld op mijn bankrekening staat?

4. Investeer in nieuwe software – mits het je geld waard

De bedrijfsvoering heeft enorm veel invloed op hoe je bedrijf loopt. Vaak willen we het nieuwste van het nieuwste. De beste CRM, het beste hosting platform, de beste booking tools.

Maar stel jezelf, voordat je in nieuwe software investeert, eerst even de volgende vragen:

  • Heb ik diensten of software die deze taken al doen?
  • Zo ja, zou de verandering mijn huidige processen beter stroomlijnen?
  • Kan ik me dit veroorloven met mijn huidige maandelijkse inkomen?
  • En welke diensten gebruik ik nu die door de nieuwe kunnen worden vervangen?

Het is zo verleidelijk om de grootste, snelste, nieuwste dienst of app aan te schaffen. Maar het veranderen van de bedrijfsvoering kost geld en tijd. Zorg er dus voor dat alle veranderingen in je bedrijfsvoering significante upgrades zijn van je huidige processen.

Houd de focus op jezelf

Vaak zien we anderen investeren in iets wat we zelf ook willen. We zien hun prachtige, perfecte website. Hun spetterende rebranding of hun nieuwe personeel.

Belangrijk is dat je de focus op jezelf en op je eigen bedrijf houdt. Bedenk of jouw bedrijf baat heeft bij de investering, en of het je doelen helpt te bereiken.

Want als je doet wat iedereen doet, dan is de kans groot dat je over vijf jaar niet meer bestaat. De meeste bedrijven halen namelijk de eerste vijf jaar niet. Dus waarom zou je willen doen wat de meeste bedrijven doen?

Bewandel je eigen pad. Plan nu een gratis strategiesessie in, dan help ik je dat pad te ontdekken.

Masterclass 'In 5 stappen meer financieel inzicht in jouw merk'

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt en een winstgevender merk bouwt.