6 tips voor de perfecte product market fit

Een product market fit vaststellen is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsreis. Waarom is dat zo? En hoe weet je of jouw product de perfecte ‘fit’ is voor de markt? Dat ga ik je nu uitleggen.

Wat is product market fit?

Product market fit houdt in dat je product goed aansluit bij de vraag vanuit de markt. Hebben mensen behoefte aan jouw product? Is het de juiste timing? Heeft het de juiste prijs? Past de doelgroep eigenlijk wel bij jouw product? Of moet je je op een geheel andere doelgroep richten?

In principe heb je de juiste fit voor de markt gevonden wanneer:

  • bestaande klanten jouw product waarderen,
  • zij jouw product aan anderen aanraden;
  • en jij de verwachtingen van nieuwe klanten kunt blijven waarmaken.

Dat is het doel van elke onderneming: je wilt dat je klanten zo te spreken zijn over jouw product dat ze ambassadeurs van jouw merk worden, en zo bijdragen aan het groeien van jouw bedrijf.

Lees ook: Wat is upselling en wat levert het op?

Waarom is product market fit belangrijk?

Is je product geen goede match voor je doelgroep? Dan zul je vrij weinig verkopen. Door van tevoren goed onderzoek te doen, kun je nare verassingen voorkomen.

Want de kans is groot dat je product niet aanslaat. Zo’n 90% van alle nieuwe producten en diensten voldoet niet aan de verwachtingen. Ofwel, consumenten geven niets om 9 van de 10 nieuwe producten.

Het is dus best een uitdaging om je product een succes te laten worden, zeker zonder onderzoek vooraf. Als je weet wat voor doelgroep aansluit bij jouw merk, dan kun je je marketing beter inzetten.

En ja, uiteraard kun je je producten promoten via Facebook Ads of Google Ads. Maar als klanten niet blijven hangen of terugkomen, dan levert het op lange termijn niets op. Het zou zelfs kunnen dat je dan verlies draait, omdat je meer in marketing steekt dan dat het oplevert.

6 tips voor de perfecte product market fit

Wil je weten of jouw product past bij de vraag vanuit de markt? Met deze tips doe je het beste onderzoek.

1. Gebruik Keyword Planner en andere tools

Wil je weten waar mensen behoefte aan hebben? Gebruik de grootste zoekmachine ter wereld! Google heeft een programma om te zien naar welke woorden en onderwerpen mensen het meest zoeken. Dit programma heet Keyword Planner en is gratis te gebruiken.

Het wordt vaak gebruikt voor SEO-onderzoek, maar is net zo handig voor marktonderzoek. Je kunt bijvoorbeeld kijken wat voor vragen mensen online stellen. Een goed product zou hun problemen moeten oplossen.

Andere platforms en tools die je kunt gebruiken zijn Google Trends, Quora en AnswerThePublic.com. Kijk waar mensen hulp bij nodig hebben. Sluit je product daar op aan? Dan zou je wel eens een goede product market fit kunnen hebben.

2. Test je product bij je doelgroep

Als je denkt een succesvol product in handen te hebben, is het tijd om het te testen bij je doelgroep.

Stel eerst een buyer persona samen: hoe ziet je perfecte klant eruit? Wat voor kenmerken heeft je klant? Wat voor geslacht, hobby’s, inkomen, etc. Door een buyer persona samen te stellen, geef je – soms letterlijk – een gezicht aan je doelgroep.

Daarna ga je kwantitatief onderzoek doen. Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt (als je dat nog niet weet) en stel mensen vragen aan de hand van interviews, enquêtes, polls of in focusgroepen. Je kunt ze interviewen voordat ze je product proberen en nadat ze je product hebben geprobeerd.

Voorbeelden van vragen voordat ze je product proberen:

  • Wat is het probleem dat je wilt oplossen?
  • Wat voor oplossingen heb je al geprobeerd?
  • Wat vond je daarvan tegenvallen?
  • Wat voor twijfels heb je over het product?

Voorbeelden van vragen nadat ze je product hebben geprobeerd:

  • Wat is je eerste indruk van het product?
  • Waarom zou je het product nogmaals gebruiken?
  • Wat spreekt je het meest aan?
  • Aan wie zou je het product aanraden?
  • In hoeverre heeft het jouw probleem opgelost?
  • Hoe heeft het je leven beïnvloed?

Door goed te begrijpen waar je doelgroep behoefte aan heeft, voorkom je dat je geld verspilt aan marketing omdat er niemand op je product zit te wachten.

Lees ook: Hoe voorkom je als ondernemer een slechte investering?

3. Kijk naar je eigen data

Als je je product reeds op de markt hebt gebracht, kun je je eigen data gebruiken om te kijken of het een goede product market fit is. Check simpelweg welke producten het meest worden besteld, welke producten goede reviews krijgen en waar de meeste vraag naar is.

4. Betrek je klanten bij het ontwerpproces

Door je klanten te betrekken bij het ontwerpproces stimuleer je klantenbinding én speel je in op de wensen/behoeften van de klant. Je kunt op je Facebookpagina of op Instagram een poll zetten. Of mensen laten stemmen op twee of meerdere versies van het product.

Let op dat je niet vraagt hoeveel ze voor het product willen betalen. Mensen geven vaak een heel andere schatting dan wat ze uiteindelijk echt neerleggen.

5. Check waar je klanten vandaan komen

Je moet weten waar je klanten vandaan komen. Welke websites of social media kanalen gebruiken ze het meest?

Als je dat weet, weet je waar je je marketing op moet richten. Check je website analytics of ze via Pinterest, Instagram of Facebook komen, of dat ze organisch binnenkomen via Google.

6. Test met varianten

Never stop developing! Blijf je product testen met verschillende varianten. Welke werken goed en welke werken niet? Zo kun je je product tweaken totdat je de perfecte product market fit hebt gevonden.

Grip op je zaak

Zoek je meer begeleiding bij het succesvol maken van jouw business? Ik help ondernemers zoals jou grip krijgen op hun cijfers en op hun zaak. Doe mee met mijn gratis Masterclass ‘In 5 stappen meer financieel inzicht voor jouw merk ‘. In deze Masterclass leer ik je hoe je financieel inzicht krijgt en een winstgevend(er) merk opbouwt.

Meer weten? Ontdek mijn gratis tips & advies of bekijk mijn groepstraject en coaching aanbod .

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?