p3-1

Bedrijfsstrategie bepalen? Dit is jouw stappenplan

Elke ondernemer heeft een bedrijfsstrategie nodig, of je nu een eenmanszaak runt of een groot team aanstuurt. Het biedt enorm veel helderheid als je een ondernemingsplan hebt dat uiteenzet waar je naar toe wilt met je bedrijf. Hoe je zo’n plan opstelt, vertel ik je in dit artikel.

Lees ook: Het maken van een winstplan: de meest gemaakte fouten

Wat is een bedrijfsstrategie?

Een bedrijfsstrategie is simpelweg een plan om van jouw onderneming een succes te maken. Het bevat de stappen die je moet nemen om de concurrentie te verslaan, klanten te trekken en tevreden te houden, en de gewenste doelstellingen te bereiken.

Dit plan bevat ook je missie, je visie, je imago, de richting en de bestemming van je bedrijf. Een bedrijfsstrategie heeft als doel om zo effectief mogelijk beschikbare middelen te benutten, zwaktes te minimaliseren en bedreigingen te overwinnen. Alles om je bedrijf goed op de kaart te zetten en winstgevend te maken.

Waarom heb je een bedrijfsstrategie nodig?

Grote bedrijven kunnen niet zonder bedrijfsstrategie. Er moet een duidelijke identiteit zijn, anders is het één en al chaos – niet alleen intern, maar ook bij klanten. Als je niet weet waar je voor staat, dan weet niemand dat.

Hetzelfde geldt voor freelancers en eenmanszaken. Misschien is het zelfs belangrijker om een bedrijfsstrategie te hebben als freelancer. Een goede strategie helpt je om beter te focussen en de juiste richting op te gaan. En het helpt je om overzicht te krijgen op je financiën, financiële veerkracht te vergroten en cashflow problemen te voorkomen.

Voorbeelden van bedrijfsstrategieën

Er bestaan verschillende bedrijfsstrategieën. Hier volgen drie algemene strategieën.

Differentiatie

Bij deze bedrijfsstrategie ligt de focus op het creëren van een uniek product/dienst dat beter is dan dat van de concurrenten. De prijs is meestal hoger om te compenseren voor de kosten die je kwijt bent aan het ontwikkelen van het unieke product. Apple is daar een voorbeeld van.

Nadelen:

  • Als concurrenten je uniekheid kopiëren, ben je niet uniek meer.
  • De hoge prijs kan klanten afschrikken, zeker als ze denken dat het product hun geld niet waard is.
Lees meer..  Je prijs bepalen met vraaggeoriënteerde prijsbepaling, doen of niet?

Kostenleiderschap

Een tweede strategie is om de goedkoopste aanbieder te zijn van de producten/diensten die jij verkoopt. Deze strategie is met name geschikt voor bedrijven die op grote schaal producten verkopen. Denk aan Amazon of IKEA.

Nadelen:

  • Te veel focus op kostenbesparing leidt af van wat klanten echt willen.
  • Makkelijk te kopiëren aanpak.
  • Concurrentievoordeel kan worden bedreigd door gebruik van nieuwe technologieën door concurrenten.

Focus

Bij deze bedrijfsstrategie richt je je op een klein marktsegment, een niche. Het voordeel van deze strategie is dat er in een niche minder concurrenten zijn. Denk aan tandenborstels voor kinderen of feestkostuums voor katten.

Nadelen:

  • Als grotere bedrijven zich richten op jouw niche, ben je je niche kwijt.
  • Er is minder groeipotentieel vanwege de specifieke, kleine doelgroep.

Hoe bepaal je jouw bedrijfsstrategie?

Je bedrijfsstrategie vertelt hoe jij je visie gaat waarmaken. En je visie is op zijn beurt gebaseerd op je missie. Handig dus om eerst je missie en visie duidelijk te hebben!

Stap 1. Missie: waarom bestaat jouw bedrijf?

Waarom heb je jouw bedrijf opgericht? Wil je bijdragen aan een groenere wereld? Wil je mensen gelukkiger maken? Kortom, waarom bestaat jouw bedrijf?

Zo is mijn missie bijvoorbeeld om ondernemers te leren hoe ze financieel sterk kunnen ondernemen.

Stap 2. Visie: waarvoor staat jouw bedrijf?

Gebaseerd op jouw eigen missie bepaal je welke waarden belangrijk zijn voor je bedrijf. Als je wilt bijdragen aan een groenere wereld, dan is duurzaamheid een goede kernwaarde. Dat moet je dan wel overal in doorvoeren: duurzaam productiemateriaal gebruiken, efficiënt omgaan met energie, CO2 compenseren, etc.

Een voorbeeld van een visie die hierbij past is: Alles doen wat mogelijk is om bij te dragen aan de transitie naar een duurzame economie.

Stap 3. Bedrijfsstrategie bepalen: concrete doelstellingen

Vervolgens is het tijd om je visie concreet te maken met meetbare doelstellingen. Hoe ga je jouw visie waarmaken? Op welke manier ga je jouw doelstellingen halen? Waar zie je jouw bedrijf over vijf jaar?

Lees meer..  9 redenen waarom jij nog geen financiële routine hebt

Voorbeelden van meetbare doelstellingen zijn:

  • Binnen vijf jaar 10% van de markt voor duurzame tandenborstels in bezit hebben.
  • Binnen drie jaar bieden de grootste winkelketens jouw producten aan.

Lees ook: 10K omzet per maand behalen: 3 manieren

Stap 4. Wie is jouw ideale klant?

Ook moet je bepalen wie jouw ideale klant is. Wat voor kenmerken heeft je klant? Wat vindt hij belangrijk? Wil je klant bijvoorbeeld volledig ontzorgd worden? Dan is service een belangrijke pijler in de strategie. Als je een webshop runt, moet je extra focus leggen op de klantenservice.

Daarnaast helpt een beeld van je ideale klant je bij de marketing. Waar is je klant regelmatig te vinden? Wat voor hobbies heeft hij? Op welke tijden van de dag is hij actief op social media? Als je dit helder hebt, weet je waar je potentiële klanten zich bevinden en kun je ze nog beter bereiken.

Bonustips voor het bepalen van je bedrijfsstrategie

Leg vast wat jouw pijlers zijn

De kans is groot dat je bedrijf in de toekomst gaat groeien en je personeel moet aannemen. Leg in je bedrijfsstrategie vast wat jouw pijlers zijn en waar de focus op ligt. Zo is het voor nieuwe werknemers duidelijk waar jij naar toe wilt.

Blijf je bedrijfsstrategie verder ontwikkelen

Tot slot is je strategie altijd aan verandering onderhevig. Ja, het staat vastgelegd, maar dat betekent niet dat je moet stoppen met ontwikkelen. Blijf naar je data kijken en baseer daarop je beslissingen.

Zachte data
Zachte data is bijvoorbeeld de feedback van klanten en reviews. Stel je klant eens de vraag: Hoe zie je mijn merk en wat voor gevoel krijg je erbij?

Harde data
Harde data zijn de cijfers. Welke producten lopen het best? Welke producten hebben de grootste marge? Op welke producten maak je het meest winst als je de kostprijzen en de marketing per product meeneemt? Welke producten krijgen de beste reviews? Welke producten worden het meest verkocht?

Wil jij leren hoe je winstgevend kunt ondernemen? Neem direct contact met me op.

Masterclass 'In 5 stappen meer financieel inzicht in jouw merk'

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt en een winstgevender merk bouwt.