Cashflow

6 tips om je cashflow te verbeteren

Hoe belangrijk is het om je cashflow te verbeteren? Best belangrijk. Het is namelijk de fundering van je bedrijf. Een positieve cashflow betekent dat je je bedrijf met succes kunt laten groeien. Heb jij te maken met een negatieve cashflow? Lees dan snel verder.

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

6 tips om je cashflow te verbeteren

Het geheim van een gezonde cashflow zit hem zowel in het vergroten van je inkomsten als het verkleinen van je uitgaven. Hier volgen 6 praktische tips om je cashflow te verbeteren.

1. Stuur facturen direct of op de eerste dag van de maand

Om je cashflow te verbeteren, is het handig om je facturen direct te versturen. Voor ondernemers met een webshop gebeurt dit direct na aankoop van een product. Maar voor zelfstandigen die in opdracht werken, gebeurt dit vaak één of twee keer per maand.

Als je per maand factureert, wacht dan niet te lang met het versturen van je facturen. Zet tijd opzij op de eerste dag van de maand voor je administratie en verstuur je facturen op dezelfde dag. Hoe sneller je ze de deur uit hebt, hoe sneller je geld binnenstroomt.

2. Herinner je klanten eraan op tijd te betalen

Als je klanten nog niet hebben betaald op de dag van betaling, stuur ze dan direct een herinnering. Sommige ondernemers sturen ook een herinnering een aantal dagen daarvoor, om er zeker van te zijn dat ze krijgen betaald.

  • Blijf je maar wachten op je geld? Pak dan je telefoon op en bel ze op. Vaak is een persoonlijk gesprek voldoende om ze te laten betalen.
  • Breng een boete in rekening voor te laat betalen. Geef dit aan op je factuur. Als de vervaldatum bijvoorbeeld 14 dagen na verzending is (dus halverwege de maand), dan geldt daarna en boete van 5% van het totale bedrag, inclusief belastingen.
  • Betalen je klanten nog steeds niet? Stuur dan een aanmaningsbrief met incassokosten.

3. Cashflow verbeteren? Verhoog je prijzen

Als je cashflow negatief is, moet je je afvragen waarom dat zo is. Vraag je te lage prijzen voor je diensten of producten? Is er wel voldoende vraag in de markt voor jouw producten? Zo ja, verhoog je prijzen dan.

  • Onderzoek hoeveel je concurrenten vragen.
  • Bekijk of je eigen kosten zijn gestegen. Heb je die al in je prijzen verwerkt? Als jouw bruto winstmarge (de verhouding tussen jouw verkoopprijs (ex btw) en de inkoopprijs/kostprijs (ex btw) laag is, dan heb je veel sneller een cashflow probleem.

Tot slot is het cruciaal dat je bedrijf niet ten onder gaat aan de stijgende inflatie. Dit zal nog een tijd lang voortduren, dus als je je prijzen niet aanpast aan deze kosten, kan dat een ramp zijn voor je bedrijf.

Weet je niet zeker hoe je hiermee aan de slag moet gaan? Ontdek dan in dit artikel hoe je je prijzen deze maand nog kunt verhogen.

4. Biedt nieuwe diensten of producten aan

Wat voor producten bied je op dit moment aan? Zijn er andere producten die je kunt aanbieden, die daar een goede aanvulling op zijn?

Stel, je runt een kapperszaak. Je klanten willen graag leren hoe ze thuis hun haar kunnen stylen, net zoals jouw kappers dat doen. Wat dan slim is, is om een online tutorial of videocursus te maken en die aan je klanten te verkopen.

Dat kan tijdens hun knipbeurt, maar wat ook erg belangrijk is, is om e-mailadressen te verzamelen. E-mailmarketing speelt nog steeds een grote rol in het vergroten van sales. Zo kun je je klanten altijd bereiken en op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelen en producten in jouw bedrijf.

Wees in elk geval creatief in het bedenken van nieuwe manieren waarop je meer inkomsten kunt genereren. En vervolgens toets je jouw producten in de praktijk. Je moet immers wel weten of ze überhaupt aanslaan voordat je je halve kapitaal investeert in marketing.

5. Verminder je uitgaven

Het verbeteren van je cashflow gaat niet alleen om het vergroten van je inkomsten. Het is ook belangrijk dat je het geld dat je bedrijf uitgaat, zoveel mogelijk beperkt.

  • Schrap onnodige uitgaven. Vraag jezelf bij elke uitgave af of het noodzakelijk is, en indien ja, of er een goedkoper alternatief is.
  • Maak je bedrijf zo efficiënt mogelijk. Focus niet alleen op het besparen van geld, maar ook op het besparen van tijd. Misschien kun je een proces automatiseren?
  • Verkoop onnodig bedrijfsmateriaal. Veel bedrijven vergaren activa die ze niet langer nodig hebben. Door onnodige activa te verkopen, krijg je meer liquide middelen en bespaar je op kosten, zoals voor verzekering en opslag.
  • Kijk of je materiaal of apparatuur kunt lenen. We leven in een deelcultuur, maak daar gebruik van. Heb je het geld niet om een duur apparaat aan te schaffen? Lease of leen hem dan voor een kleiner maandelijks bedrag.

6. Voorspel je inkomsten en uitgaven, en zorg voor een buffer

De meeste bedrijven gaan failliet omdat ze hun kosten niet kunnen betalen. Om op tijd mogelijke kastekorten te spotten, is het belangrijk om je toekomstige verkopen en uitgaven te voorspellen.

Stel regelmatig cashflow prognoses op, maak een ‘wat als…’-scenario en zorg dat je een goede financiële buffer hebt om eventuele tekorten op te vangen. Met een gezonde buffer kun je zeker zes maanden overleven als plots je inkomsten wegvallen door ziekte of andere onfortuinlijke situaties.

Op zoek naar financiële coaching?

Als financieel groeistrateeg help ik ondernemers hun bedrijf naar het volgende level te tillen. Wil jij je cashflow verbeteren en gezond groeien met je business? Mis je een sparringpartner die je nieuwe inzichten kan geven? Wil je een betere omzet en meer winst overhouden?

Bekijk wat ik voor je kan doen of plan direct jouw gratis strategiesessie in. Ik sta altijd open voor een waardevol gesprek!

Masterclass 'In 5 stappen meer financieel inzicht in jouw merk'

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt en een winstgevender merk bouwt.