Operationele cashflow verbeteren: tips voor creatieve makers

Jij bent een creatief ondernemer. Daar ben je trots op. Je hebt een bedrijf gebouwd op basis van je passie. Of in elk geval op basis van je eigen keuzes en interesses. Je cijfers? Het geld wat er maandelijks inrolt en uitrolt, ofwel je operationele cashflow? Dat vind je minder leuk.

Betekent dit dat het minder belangrijk is? Nee; je hebt kapitaal nodig om al je ideeën te verwerkelijken. Best essentieel voor het voortbestaan van je business!

Net als elk ander bedrijf moet ook jij dus letten op je cashflow. Een regelmatige evaluatie van je kasstroom is nodig voor de groei en het succes van je onderneming. In dit artikel lees je wat precies je operationele cashflow is en hoe je die kunt verbeteren.

Wat is je operationele cashflow?

Cashflow komt in het Nederlands gewoon neer op de kasstroom. Het is het verschil tussen je inkomsten en uitgaven, ofwel het geld dat er bij jouw bedrijf in- en uitstroomt. De cashflow bestaat uit drie verschillende categorieën:

  • Operationele cashflow: inkomsten en uitgaven voor dagelijkse bedrijfsactiviteiten
  • Investeringscashflow: investeringen in je eigen bedrijf (apparatuur, software, etc.)
  • Financieringscashflow: leningen, aandelen, etc.

Je operationele cashflow heeft betrekking op alle inkomsten en uitgaven voor de dagelijkse activiteiten van je bedrijf. Denk aan omzet, inkoopkosten, marketingkosten, salarissen en productiekosten.

Wat moet je met de operationele cashflow?

Operationele cashflow is een van de graadmeters hoe financieel gezond jouw bedrijf is. Het geeft eigenlijk weer: hoeveel geld komt er binnen uit de gewone bedrijfsactiviteiten. Je neemt hier dan ook niet de investeringen en de financieringscashflow mee.

Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een lening bij de bank of een andere investeerder, dan zijn ze vaak geïnteresseerd in de operationele cashflow.
Om je operationele kasstroom te berekenen, heb je deze gegevens nodig:

  • Je nettowinst van het afgelopen jaar
  • Je afschrijvingen (wat heb je aan bedrijfsmiddelen gekocht?)
  • Gewijzigde bedragen voor crediteuren (ondernemers aan wie jij facturen stuurt) en uitstaande kostenposten
    Gewijzigde bedragen voor debiteuren (ondernemers die aan jou facturen sturen), voorraad en vooruitbetaalde kosten

Dan volg je deze stappen:

  • Tel bij je nettowinst je afschrijvingen op.
  • Tel de gewijzigde bedragen voor crediteuren en uitstaande kostenposten bij elkaar op.
  • Tel de overige bedragen bij elkaar op (debiteuren, voorraad en vooruitbetaalde kosten.
  • Trek het bedrag van stap 2 af van het bedrag van stap 3.
  • Trek het bedrag van stap 4 af van de uitkomst van stap 1.

Nu zie je wat je operationele kasstroom is. Kom je uit op een negatief bedrag? Dan is het tijd om aan de bel te trekken, anders kun je nu of in de nabije toekomst een probleem krijgen!

Op basis van de bovenstaande berekening bereken je de operationele cashflow van een periode die is geweest.

Misschien nog wel interessanter is het om jouw verwachte cashflow in de toekomst in kaart te brengen. Het in kaart brengen van jouw toekomstige cashflow geeft namelijk antwoord op de vraag: wanneer staat er welk bedrag op de bankrekening? Je wil namelijk niet ineens denken; oh help dat ka ik helemaal niet betalen.
Voor het in kaart brengen van jouw toekomstige cashflow heb je onder andere het volgende nodig.

  1. Wat is je verwachte omzet en kosten voor de aankomende periode? Hoe meer je dit kunt onderbouwen, hoe nauwkeuriger je jouw cashflow in kaart kan brengen.
  2. Wat is het btw tarief op jouw omzet en jouw kosten? De btw ontvang je namelijk eerst over je omzet en betaal je eerst over je kosten en per kwartaal verrekend je deze. Maar bij inkopen uit het buitenland of over facebookadvertenties reken je geen btw.
  3. Wanneer koop je in? In veel lopen jouw inkopen namelijk niet gelijk met jouw verkopen. Bijvoorbeeld als je eerder moet inkopen of in grotere aantallen inkoopt.
  4. Heb je grote investeringen gedaan (bijvoorbeel de inrichting van een winkel of een camera) en moet je deze wel in 1 keer betalen ook al maak je er voor een langere tijd gebruik van?

In mijn financiële coachingstrajecten en online academy leer ik creatieve ondernemers precies hoe ze hun cijfers ‘on track’ krijgen. En niet alleen dat; je leert je cijfers serieus leuk te vinden!

Benieuwd wat ik voor jou kan doen? Bekijk mijn aanbod of neem direct contact met mij op.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

3 tips om je operationele cashflow te verbeteren

Veel startende ondernemers ervaren in het begin een negatieve kasstroom. Dit wil zeker niet zeggen dat jouw business niet winstgevend (kan gaan) worden. Je moet investeringen doen en je bent nog maar net begonnen. Maar het liefst wil je je operationele kasstroom zo snel mogelijk positief hebben. Of je wil in ieder geval genoeg cash over hebben om jouw business van de grond te krijgen.

Hier volgen 3 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. Pas je prijzen aan om je inkomsten te vergroten

Prijsbepaling is voor veel creatieve makers een lastig onderdeel. Wat vraag je voor je producten? Welke prijsstrategie houd je aan? Welke doelgroep wil je aanspreken? Hoeveel omzet wil je maken om een bepaald salaris eraan over te houden?

Al dit soort vragen komen aan bod tijdens mijn coachingstrajecten en programma’s. Elk bedrijf is anders, maar er zijn wel wat algemene vragen die je in overweging kunt nemen bij het (her)bepalen van je prijzen:

  • Zijn je kosten gestegen of gedaald sinds de laatste keer dat je je prijzen hebt vastgesteld?
  • Weet je wat het minimum bedrag is dat je moet verdienen om tot een positieve cashflow te komen?
  • Houd je rekening met belastingen, btw en creditcardkosten?
  • Zit de tijd die je besteedt aan het maken van de producten, het bellen van leveranciers, klantenbinding, e-mails en onderzoek in je prijzen?

Antwoord je met ‘nee’ op de laatste drie vragen? Dan adviseer ik je echt om heel snel je prijzen aan te passen – nadat je hebt uitgezocht wat de juiste prijs voor jou moet zijn!

Onderzoek ook wat andere creatieve makers met een vergelijkbare ervaring en kwaliteit vragen. Dit hoeft geen leidraad te zijn, maar het kan je wat meer inzichten geven in wat jij en jouw producten waard zijn.

Andere vragen die je moet stellen om je inkomstenstroom te vergroten:

  • Kun je andere diensten of producten aanbieden om een breder publiek te bereiken? Denk aan lessen, workshops, webinars en online cursussen.
  • Kun je producten in bundels aanbieden?
  • Heb je een goede strategie voor cross selling en upselling?
  • Investeer je genoeg in marketing?
    Boor je de juiste doelgroep aan?

3. Stel kortere betalingstermijnen in

Op tijd betaald krijgen is wel zo fijn. Fijn voor je gemoedsrust en fijn voor je cashflow. Krijg je dat niet, dan wordt het moeilijker om je dagelijkse kosten te betalen.

Kijk dus eens goed wat voor betalingssysteem jij hebt. Hier zijn wat ideeën om je inkomsten eerder op je rekening te krijgen:

  • Geef je mensen 30 dagen de tijd om je facturen te betalen? Schakel dan over naar maximaal 14 dagen. Gooi er 10% administratiekosten op als mensen na 14 dagen nog niet hebben betaald (geef dit wel van tevoren op je website of in een e-mail aan).
  • Installeer een populaire en veelgebruikte betaal-app op je website, zoals Mollie, Stripe of Paypal. Maak het zo makkelijk mogelijk voor je klanten om te betalen.
  • Doe een pre-sale voor een nieuw product of cursus. Zelfs al heb je hem nog niet helemaal af, dan kan een pre-sale heel goed werken om alvast het nodige kapitaal binnen te krijgen. Bovendien helpt een voorverkoop om te kijken of er voldoende vraag naar je product is.

Meer lezen over cashflow verbeteren:

Winstgevender offreren naar jouw klanten in 4 stappen
Cashflowproblemen? Zo los je dat snel op
Prijszetting: 6 meest gemaakte fouten
Prijsbepaling product: hoe bereken je een goede prijs?

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?