Hoe bereken je de ROI voor jouw webshop of bedrijf?

Je hebt een kapperszaak, een schoonheidssalon, een webshop of je werkt als creatief maker. Je steekt tijd, liefde, bloed, zweet en tranen in je zaak. En niet te vergeten: geld.

Je investeert in nieuwe apparaten, in diensten van andere ondernemers, in personeel, advertenties, voorraad, etc. Maar haal je er ook genoeg uit? ‘Werkt’ jouw geld ook echt voor jou en je bedrijf? Of gooi je eigenlijk geld weg? Om dat te ontdekken, moeten we naar je cijfers kijken.

Daarvoor moeten we je ROI, ofwel je Return On Investment, berekenen. Dit is belangrijk omdat het laat zien waarmee je geld verdient en waarmee je geld verliest. Zo kun je jouw uitgaven en bedrijf in de juiste richting sturen.

Wat zegt het percentage ROI?

ROI is een afkorting voor ‘Return on Investment’, ofwel het rendement van een investering. Dit percentage zegt dus hoeveel je terugkrijgt nadat je ergens geld in hebt geïnvesteerd. 

  • Je kunt de ROI berekenen voor een activiteit, advertentie of project, maar je kunt het ook berekenen voor heel je bedrijf
  • Het is niet zo dat je eerst je investering moet doen om je ROI te kunnen berekenen. Je kunt ook een ROI berekenen op basis van verwachte kosten en opbrengsten – dus voordat je aan een nieuwe investering begint.

Het meten van ROI (Return On Investment) is een belangrijk onderdeel van elke bedrijfsstrategie. Het helpt ervoor te zorgen dat investeringen in marketing- en reclameactiviteiten positieve resultaten opleveren en helpen om op lange termijn waarde voor het bedrijf te creëren. Door de ROI van verschillende activiteiten te begrijpen, kun je beter geïnformeerde beslissingen nemen over waar je tijd, energie en geld moet investeren om jouw bedrijf te laten groeien.

Waarover kun je je ROI berekenen?

Een paar voorbeelden van investeringen waarover je de ROI kunt berekenen:

  • Aanschaf van materiaal/apparatuur. Is je nieuwe apparatuur het geld waard? Bereken de ROI over nieuwe aankopen, zodat je precies weet of het een slimme investering is of niet.
  • Uitbreiding voorraad. Wil je nieuwe producten toevoegen aan je voorraad? Sommige producten doen het beter dan andere. Je kunt van tevoren de ROI berekenen of na een bepaalde periode. Doet het ene product het minder goed? Analyseer waar het aan ligt en verwijder hem desnoods uit je voorraad.
  • Marketing en ads. De ene marketingcampagne is de andere niet. Levert je recente campagne nieuwe klanten op uit een doelgroep die je graag aantrekt? Trekt het de verkeerde mensen aan? Of hoor je krekels? Tijd om de ROI te volgen!
  • Bedrijfssoftware. De meeste bedrijfssoftware is niet echt goedkoop. Het komt vaak in abonnementsvorm en dat moet dus wel echt een lekker rendement opleveren of cruciaal zijn voor je bedrijfsvoering.

Hoe bereken je ROI?

Hoe bereken je ROI dan? Nou, voor een project of een activiteit deel je de nettowinst door de investeringskosten, en dat vermenigvuldig je met 100%. 

Formule: extra nettowinst / investeringskosten x 100%

Stel, je investeert 400 euro in advertenties op Instagram. Dat kan superslim zijn; Instagram is een populair kanaal voor webshops, kapsalons, creatieve makers en beautymerken.

Je wilt je volgers uitbreiden en maakt een mooie advertentie die je target op je doelgroep. Voor 400 euro zet je een gesponsorde post uit die een maand lang (of zoiets) op de timeline van je (gewenste) klanten verschijnt.

Na die maand kijk je in je statistieken en zie je 400 nieuwe volgers, waarvan een vijfde (20 mensen) producten of behandelingen in je webshop/salon heeft besteld. Samen is dat bedrag goed voor een omzet van 600 euro.

Wat is je ROI dan? Oké, de opbrengst (omzet minus kosten, dus 600 – 400 = 200 euro) deel je door de investering (400 euro). Dan kom je uit op: 200 / 400 = 0,5. Vermenigvuldigen met 100 maakt dat een ROI van 50%. Een mooi resultaat dus.

Maar hoe bereken je de ROI dan voor heel je bedrijf? Simpel: je neemt je nettowinst over een bepaalde periode en die deel je door de totale investeringen die je hebt gedaan in die periode. 

Stel, je hebt een nettowinst van 25.000 euro en je investeringen zijn 100.000 euro geweest, dan kom je neer op een ROI van 25%. Dat is een goed percentage.

Als je investeringen meer kosten dan ze opbrengen en het dus een verlies oplevert, dan is de ROI een negatief getal.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Voordeel van ROI berekenen

Nu zijn er zowel voordelen als nadelen van het berekenen van je ROI. Het voordeel is dat je direct ziet of een investering voldoende inkomsten oplevert. Je wilt natuurlijk geen geld investeren als de ROI van een project, product of dienst een negatief getal is.

Nadeel van de ROI-formule

Een groot nadeel van de ROI-formule is dat het getal geen rekening houdt met bepaalde risico’s van een investering. Er is bijvoorbeeld de terugverdientijd en de bedrijfssituatie (o.a. heb je een sterke cashflow?) waarmee je ook rekening moet houden: die komen niet terug in het ROI-percentage.

Een tweede nadeel is dat het makkelijk is om indirecte kosten over het hoofd te zien. Wat als je investering een mooie opbrengst oplevert, maar je moet uitbreiden met nieuw personeel om je klanten tegemoet te komen? Of als je voor je investering geld moet lenen, houd je dan ook rekening met de rentelasten?

Denk aan alle kosten wanneer je je ROI berekent!

Vergeet dus niet naar alle kosten te kijken bij het berekenen van je ROI. Ik zal je een voorbeeld geven van een klant van mij die de ROI moest berekenen over een investering.

Als eigenaar van een kapperszaak wilde hij een webshop openen om zijn producten ook online te verkopen. Daarvoor ging hij eerst zijn ROI berekenen.

Hij moest rekening houden met alle kosten die kwamen kijken bij het openen van een webshop: de website laten maken, zijn voorraad uitbreiden en marketingkosten.

Hij was alleen wat dingen vergeten: 

  • de verzendkosten (die kun je wel in de productprijs opnemen), 
  • kosten voor retouren, 
  • de huur van een opslagruimte voor de extra producten, 
  • de elektriciteitskosten van die ruimte;
  • en de extra tijd die hij kwijt zou zijn aan het managen van de webshop en de klanten online.

Om dat laatste punt op te lossen, moest hij een nieuwe werknemer aannemen. Die zou dan de webshop runnen voor hem. 

Je ziet: er zijn een heleboel kosten waar je rekening mee moet houden, die je ROI sterk beïnvloeden! Wil je zeker weten dat je alle kosten meeneemt en zien waar de winstkansen liggen in jouw bedrijf? Plan dan een gratis strategiegesprek met me in, dan help ik je graag.

Wil jij meer winst, structuur en financiële rust?

Leer in deze masterclass de 5 stappen voor meer financiële rust

 

Direct Meedoen

Verder lezen:

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?