Hoe voorkom je als ondernemer een slechte investering?

Als ondernemer ben je vaak bezig met kijken naar mogelijkheden: hoe zorg je ervoor dat je je geld slim investeert, zodat het hopelijk meer waard wordt? Als ondernemer ben je toch verantwoordelijk voor je eigen financiële plaatje en investeren speelt daar een belangrijke rol in. Toch is investeren niet een garantie voor succes, het kan ook fout gaan. Hoe voorkom je als ondernemer een slechte investering? Daar ga ik het in deze blog over hebben.

Lees ook: Hoeveel omzet moet je draaien voor jouw droomsalaris?

Tip 1: Zorg dat je investeringen passen bij je bedrijfsplannen

Ik raad het eigenlijk altijd aan om te investeren in plannen die passen bij je bedrijfsplannen. Kijk waar je heen wilt met je bedrijf, waar je focus op ligt (welk thema je dus hebt gekozen) en wat je bedrijfsdoelen zijn.

Zorg dat je werkt met thema’s in je bedrijf. Het thema wat je kiest, varieert op basis van de fase van je bedrijf (ben je net gestart, aan het groeien of aan het schalen) en wat jouw doelen zijn. Thema’s zijn bijvoorbeeld marketing of sales (beide thema’s die zeker voor beginnende ondernemers onmisbaar zijn), automatiseren & optimaliseren van systemen, creëren van een nieuw product/dienst, enzovoorts. Het thema wat je kiest heeft de belangrijkste focus. Juist het kiezen van een thema en de concrete doelen die daaraan gekoppeld zijn, resulteert in richting en focus. Omdat je duidelijk hebt welke doelen je wilt behalen, weet je waar je in moet investeren, waardoor je uiteindelijk meer winst in tijd en geld overhoudt.

Je hebt dus eigenlijk een ‘piramide’ opgebouwd van thema en doelen, daaronder stel je je succeskoker van mensen, middelen en activiteiten. Hierdoor wordt ook duidelijk welke investeringen hierbij passen. Je kunt nagaan of de investering bij je business aansluit en of je ‘m op het juiste moment doorvoert.

Tip 2: Zorgen dat je doelen passen in je financiële plan

Zorg dat jouw doelen passen in jouw financiële plan. Reken van tevoren goed uit welke investering je kunt bekostigen. Kijk dus of de investering wel past in jouw toekomstige cashflow. Je wil niet dat je door het doen van een grote investering in de knel komt met je doorlopende kosten of bijvoorbeeld de inkoop van je voorraad, zodat je niet meer je zaak draaiende kan houden. Een investering heeft als doel om in de toekomst meer op te leveren, niet om je geld te kosten.

Tip 3: Weet wat je ‘spendingsprofiel’ is

Weet wat je uitgeeft met je bedrijf, weet dus wat je ‘spendingsprofiel’ is. Het is misschien wat generaliserend, maar veel ondernemers lopen in dezelfde valkuilen: ‘het zijn toch zakelijke kosten, dit ga ik makkelijk terugverdienen’ of ‘je moet nu eenmaal investeren als ondernemer’. Natuurlijk is dit in sommige gevallen ook wel zo, maar wees je ervan bewust dat je niet zomaar geld over de balk smijt. Overweeg elke uitgave en kijk of deze investering past bij jouw thema, jouw doelen en jouw lange termijn financiële plan.

Mocht je al een bedrijf hebben met personeel of samen een bedrijf hebben, dan is het ook handig om af te spreken dat bij investeringen boven een bepaald bedrag, je beide akkoord moet zijn.

Tip 4: Koppel een concreet doel aan de investering

Koppel een concreet doel aan de investering. Wat zou je er graag uit willen halen? Als je dit helder hebt, kun je je investering beter inzetten en ook gedurende de tijd eerder bijsturen als je het toch anders wil. Daarnaast investeer je niet in de wilde weg, maar zijn je investeringen een onderbouwde keuze. Dit is vaak essentieel voor een succesvolle investering.

Tip 5: Maak een scenario-analyse

Je kent het vast wel, de begrippen ‘worst case scenario’ en ‘best case scenario’. Maak een scenario-analyse waarbij je de voors- en tegens op een rijtje zet en wat de verwachte uitkomst is in bijvoorbeeld een slecht, gemiddeld, en goed scenario. Door inzicht maak je betere keuzes. Het is minder verstandig om alleen te kijken naar de investering in geld en eindresultaat, terwijl het ook belangrijk is om te kijken naar wat de investering je oplevert in tijd en rust.

In deze scenario-analyse maak je een inschatting op basis van geld, eindresultaat, tijd en rust. Neem vooral ook andere punten mee. Hierdoor krijg je inzicht in verschillende mogelijke uitkomsten en kun je weldoordachte keuzes maken.

Tip 6: Doe onderzoek naar de investering

Voordat je je aan een investering waagt, is het belangrijk om onderzoek te doen of de investering wel rendabel is. Doe onderzoek in de investering door bijvoorbeeld reviews van andere ondernemers te lezen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een proefperiode voordat je iets voor lange termijn aangaat. En naast dat je voor jezelf doelen stelt, kun je ook afspreken dat je bepaalde investeringen doet bij het behalen van doelen. Zo zorg je ervoor dat je niet out of the blue investeringen doet, die misschien niks gaan opleveren.

En wat als het ’te laat’ is? Wat doe je met de slechte investering?

Stel, je investering is bleek een slechte keuze te zijn en het heeft je niet opgeleverd waar je op hoopte. Natuurlijk is dit balen, maar wat doe je dan?

Slechte investeringen zijn kosten die al gemaakt zijn en die je niet meer ongedaan kunt maken. Je hebt in de economie een beginsel dat je deze kosten niet verder hoeft mee te nemen bij lange termijn beslissingen, dit heet ook wel sunk costs (verzonken kosten). Het is namelijk slecht voor de opbouw van je bedrijf als je nooit meer investeert en je jouw groei laat tegenhouden omdat je ooit een investering hebt gedaan die je weinig tot niets heeft opgebracht (behalve leergeld).

Mocht je dus ooit een slechte investering hebben gedaan, dan is mijn tip om er vooral van te leren. Aanschouw de slechte investering als leergeld: je leert ervan en de volgende keer zal je waarschijnlijk andere, betere keuzes maken en voorkom je een slechte investering. Daarnaast is investeren noodzakelijk voor een succesvol, groeiend bedrijf, dus laat je ook zeker niet tegenhouden. Risico’s horen erbij, in het ondernemerschap!

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: ‘In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.