Samenwerken met bedrijven: 4 redenen + ideeën

Samenwerken met bedrijven en andere ondernemers is een leuke en effectieve manier om meer omzet te maken. Ik raad het je echt aan, en wel om verschillende redenen die ik in dit artikel bespreek. Ook geef ik je wat ideeën voor zakelijke samenwerkingen.

Hoi, ik ben Marissa Bonants, financieel groeistrateeg. Ik help ondernemers grip krijgen op hun cijfers en met plezier hun business uitbreiden. Kun jij op dit moment een financieel sparringpartner gebruiken? Plan je gratis strategiegesprek in, dan spreek ik je snel!

4 redenen om samen te werken met bedrijven

Wat voor bedrijf je ook hebt, samenwerken met andere bedrijven en ondernemers brengt enorm veel voordelen

1. Samenwerken met bedrijven inspireert en motiveert

De meeste ondernemers werken zelfstandig of besteden taken uit. Al snel zitten ze dan in een routine en zien ze niet dat er andere, misschien betere, manieren zijn om dingen te doen.

Een samenwerking met andere bedrijven is enorm inspirerend. 

  • Het geeft je een fris perspectief 
  • Het stimuleert creativiteit 
  • Het leert je op een nieuwe manier denken
  • Oplossingen dienen zich sneller aan
  • En je blijft gemotiveerd

Dat komt allemaal ten goede van de groei van jou en je bedrijf.

2. Je netwerk groeit dankzij samenwerkingen

Als je samenwerkt met andere ondernemers, groeit je professionele netwerk én je bereik. Dat laatste is belangrijk als je meer omzet wilt maken

Het is niet zo dat elk bedrijf wat je benadert ook echt gaat samenwerken met je. Maar wat sowieso wel gebeurt, is dat je je netwerk uitbreidt. Wie weet ontstaat er wel een leuke samenwerkingsmogelijkheid in de toekomst.

3. Met samenwerkingen bespaar je geld

Veel samenwerkingsverbanden zijn gebaseerd op het delen van de kosten. Zo krijg je meer waar voor je geld (je bereikt een veel grotere doelgroep) dan wanneer je alleen je eigen middelen zou gebruiken – en kun je je kosten verlagen.

Daarvoor moeten natuurlijk wel alle betrokken partijen even hard inzetten op het project. Zorg er daarom voor dat het een duidelijke win-win situatie is voor alle partijen.

4. Hoe meer brainpower, hoe beter

Misschien ben je zelfstandig begonnen, maar er komt een punt waarop je toch echt moet uitreiken naar anderen. Vooral als je tegen problemen aanloopt die je zelf niet meer kunt oplossen.

Durf om hulp te vragen. Durf andere bedrijven te benaderen met samenwerkingsverzoeken. 

Het is misschien even een drempel waar je overheen moet stappen (veel ondernemers kennen dit), maar het is een noodzakelijke stap voor de groei van je bedrijf.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Met welke bedrijven kun je samenwerken?

Om het meeste uit je samenwerkingen te halen, moet je de juiste partners kiezen. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat vind ik zelf van dit bedrijf?
  • Past het bedrijf bij mijn normen en waarden?
  • Heeft het bedrijf dezelfde doelstellingen?
  • Vullen hun producten/diensten/activiteiten die van mijn bedrijf aan?
  • Zetten ze sterk in op hun marketing?
  • Heb ik iets aan hun doelgroep?

Als je antwoord nee is op één of al deze vragen, zoek dan een ander bedrijf om mee samen te werken.

Hoe en waar vind je een goede samenwerkingspartner?

Om een goede samenwerkingspartner te vinden, moet je sowieso onderzoek doen. Het is bijna als beleggen; je moet hun achtergrond kennen, hun missie en visie, wie het bedrijf runt en hoe sterk ze financieel in hun schoenen staan. 

Kijk bijvoorbeeld op hun website voor een jaarverslag.

Hoe kan je samenwerkingen doen?

Oké, wat zijn dan manieren om samen te werken? Daar heb ik wel een paar ideeën voor.

Er zijn twee opties:

  1. Je breidt uit van een B2C-markt naar een B2B-markt of andersom.
  2. Je gebruikt de samenwerking als promotie en marketingmiddel.

1. B2C-markt ←→ B2B-markt

Stel je levert nu aan een B2C-markt. Dan kun je overwegen om ook aan de B2B-markt te gaan leveren. Misschien is het B2B-kanaal minder winstgevend dan het B2C-kanaal (als het bedrijf de producten doorverkoopt), maar als klanten herhaalaankopen doen, is het alsnog een goede investering.

Stel bijvoorbeeld dat ik kaarsen verkoop. Ik verkoop de kaarsen voor 30 euro (ex btw) aan de eindklant via mijn eigen website. Nu ga ik de kaarsen ook in een conceptstore verkopen.

De conceptstore wil natuurlijk wat verdienen. Maar de eindklant wil nog steeds maximaal 30 euro (ex btw) betalen en de conceptstore wil het bij jou inkopen voor slechts 15 euro. 

Dus ja, je hebt een nieuw verkoopkanaal, maar je moet wel op je marges letten. Kijk daarom altijd of het bedrijf (in dit geval de conceptstore) wel aansluit bij jouw doelgroep, winstdoel, etc., en of het daadwerkelijk een middel is voor meer bereik en naamsbekendheid.

2. Samenwerking als marketingmiddel

  1. Cross-promotie op sociale media

Maak een lijst van accounts op social media (Instagram, Youtube, Pinterest, etc.) waarmee je graag wil samenwerken. Kijk daar accounts die ongeveer hetzelfde bereik en engagement rate hebben als jouw account, zodat zij net zoveel profiteren als jij.

Promoot elkaars producten en maak daar goede afspraken over. Wat je ook kunt doen is een kleine groep van like-minded ondernemers samenstellen en elkaars producten promoten. 

  1. Organiseer samen een evenement

Dit is zowel voor B2C-bedrijven als voor B2B-bedrijven interessant. Door samen een evenement te organiseren en klanten van beide bedrijven uit te nodigen, krijgen beide partners de kans om nieuwe klanten te bereiken.

Kies wel een bedrijf uit die jouw bedrijf aanvult – niet een concurrent. Stel je runt een kapperszaak. Dan kun je bijvoorbeeld samenwerken met een visagist of een make-up merk.

Meer ideeën nodig? Neem contact met me op, dan denk ik graag met je mee!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?