Meer omzet genereren? Dit zijn de beste 6 tips

Meer omzet genereren, hoe doe je dat? Want ja, ook jij kunt je omzet vergroten. Als je je financiële doelen aanpast en daarbij de juiste strategieën inzet, groeit jouw business in no-time. In dit artikel geef ik je de 6 beste en meest effectieve tips.

Spring nu naar: Bedrijfsgroei coaching

Wat is je omzet eigenlijk?

Je omzet bestaat uit:

Omzet = prijs * aantallen

Ofwel, je omzet geeft het totaal aan inkomsten weer. Meestal wordt er dan gekeken naar wekelijkse, maandelijkse, driemaandelijkse of jaarlijkse omzet. Soms zelfs dagelijks. Let op: je omzet is dus niet je winst.

Maar wat je ziet, is dat je aan twee knoppen kunt draaien om je omzet te verhogen: je prijs en je aantallen.

1. Verhoog de prijs om meer omzet te genereren

Laten we bij de eerste beginnen, de prijs. Bij een verhoging van de prijs, zul je meer omzet draaien. ‘Maar wacht even,’ hoor ik je denken, ‘gaan de aantallen dan niet naar beneden bij een hogere prijs?’

Ja, volgens veel oude – en achterhaalde – marketingboeken wel. En bij sommige producten werkt dat misschien nog steeds zo. Denk aan een pak tafelzout of witte suiker. Daar ga je niet ineens vijf euro voor betalen.

Tenzij… er een flink staaltje marketingwerk is geleverd, of de ingrediënten duurzaam of ethisch geproduceerd zijn. Voor een pak Himalayazout reken je gemakkelijk tegen de vijf euro af.

Himalayazout is op de markt gezet als gezonder dan normaal zout. Het is een ‘oerzout’ dat wel meer dan 200 miljoen jaar oud is. Dat zal vast goed zijn, toch!

Maar volgens het Voedingscentrum is zout gewoon zout. Maakt niet uit wat voor mooie naam het heeft. Te veel ervan is en blijft altijd ongezond.

Het ligt er dus aan hoe ‘speciaal’ het product is. En ik neem aan dat jouw product nog wel veel specialer is dan Himalayazout. Je moet dus niet de prijs verkopen, maar de verwachting over wat het product met iemands leven doet.

Je kent het wel: ‘verkoop de bestemming – niet het vliegtuig.’

Door meer te focussen op het resultaat, de waarde en de beleving, wordt de prijs minder belangrijk in het maken van een keuze.

2. Verhoog de aantallen

De tweede knop waar we aan kunnen draaien, is de knop met de aantallen. Er zijn meerdere manieren om meer aantallen te verkopen. Je kunt denken dat je meer nieuwe klanten moet vinden, maar je kunt ook meer omzet genereren door meer waarde uit dezelfde klant te halen.

Sterker nog, het is een stuk makkelijker en goedkoper om meer te verkopen aan bestaande klanten, dan nieuwe klanten aan te trekken. Hier volgen enkele strategieën daarvoor.

Herhaalaankopen stimuleren voor meer omzet

Herhaalaankopen zijn perfect voor producten als koffie, contactlenzen, deodorant, medicijnen, supplementen… eigenlijk alles wel, zelfs luxe producten.

Stuur je klant een herinnering na een bepaalde periode en maak het makkelijk om het product opnieuw te bestellen. Plaats een order link in de e-mail.

Andere manieren om herhaalaankopen te stimuleren zijn:

  • Je klanten persoonlijk aan te spreken.
  • Je klanten voordeel te bieden bij herhaalaankopen.
  • Cross-sell, up-sell en deep-sell te integreren in je communicatie.
  • Te focussen op klantenbinding – wees consistent aanwezig en ga de interactie aan.

Bijpassende items aanbieden (cross-sell)

Denk aan bundels, een vaas die combineert met een schaal, of een tandpasta van hetzelfde merk als een face wash. Ik heb bijvoorbeeld ook een cliënt die gepersonaliseerde schilderijen maakt, waarbij je een kleinere variant als postkaart kunt bestellen.

Lees ook: Wat is cross-selling?

Meer verkopen in één keer

Probeer je klanten meer van hetzelfde product te laten bestellen. Hiervoor kun je een korting geven, maar het hoeft niet. Een zeepje gaat meestal niet zo lang mee. Je kunt je klant aanraden om meer in één keer te kopen, zodat hij verzendkosten (of tijd) kan besparen.

3. Zorg voor een hogere conversie

Stel, er komen 1000 mensen op je website. Als daarvan niet 3%, maar 4% ‘converteert’ (een aankoop doet), dan heb je niet 30, maar 40 nieuwe klanten. Dat zijn er 10 meer! Besteed een klant gemiddeld 100 euro, dan kom je uit op 1000 euro meer omzet met je webshop. Niet onaardig, toch?

Hoe kun je je conversie dan met 1% (of meer) verhogen? Door inzicht te krijgen. Door je eigen database aan te leggen. Door te kijken waar je klanten vandaan komen, en waar ze afhaken.

Extra tip: Kijk eens in je Google Analytics!

4. Herhaal je aanbod regelmatig

De meeste mensen moeten iets soms zeven keer zien voordat ze tot een aankoop over gaan. Hoe vaker jij je producten aanprijst, hoe meer omzet je kunt genereren.

Ga voor jezelf eens na hoe vaak je echt je aanbod doet. En kijk eens hoe vaak je via social media verkoopt; dat zijn nog steeds onderschatte, maar vruchtbare verkoopkanalen.

Dit kun je ook doen als je een kapperszaak hebt. Verkoop je bijvoorbeeld extra producten aan je klanten tijdens het knippen en bij het afrekenen?

5. Verleng de klantreis

De klantreis is de ‘reis’ die een consument aflegt. Laten we doen alsof je een haarsalon hebt (misschien heb je dat ook wel!). Je verkoopt daar producten, waaronder haarföhns, shampoo’s en conditioners.

Klanten komen dus bij je, laten hun haar knippen en jij verkoopt aan hen ook nog eens je producten. Nog strategischer zou zijn als je een online cursus opzet, waarin je je klanten uitlegt hoe ze voor hun haar moeten zorgen, hoe ze correct de föhn gebruiken, etc.

Zo blijven klanten voor altijd bij je! Althans, veel langer dan anders.

Extra tip: Laat je klanten voor je werken. Voor elke nieuwe klant die zij aandragen, krijgen ze korting. Of maak ze ambassadeurs van je merk in ruil voor gratis producten.

6. Maak je marketing effectiever

Marketing heeft alleen zin als het meer oplevert dan wat je erin stopt. Stel, je geeft 10 euro uit aan marketing en je krijgt 30 euro binnen aan omzet. Daarvan moet je nog je kostprijs en je indirecte kosten (kantoor, elektriciteitskosten, boekhouder, etc.) halen.

Maar ben je in staat om je marketing effectiever te maken en beter te targetten? Dan zou je niet 30 euro aan omzet, maar 40 euro kunnen boeken. Dat is 10 euro meer omzet.

Meer omzet is nog geen winst!

Zoals ik al aangaf is omzet geen winst. Je wilt niet omzet, maar juist winst maken om je droomleven op te kunnen bouwen. Heb je hierbij begeleiding nodig of ben je op zoek naar een financieel coach die je cijfers even flink onder de loep neemt?

Plan een gratis strategiesessie in. Happy to help!

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: ‘In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.