Hoe fijn: je bedrijf is succesvol genoeg om uit te breiden met nieuw personeel! Maar wat kost personeel eigenlijk? Het salaris is één ding. Daarnaast zijn er nog tal van indirecte kosten waar je rekening mee moet houden. In dit artikel vertel ik je welke dat zijn.
Lees ook: Meer omzet genereren? Dit zijn de beste 6 tips
Wat kost personeel?
Wanneer je je team gaat uitbreiden, is het belangrijk om van tevoren de kosten van je personeel te berekenen. Zo weet je of je het kunt betalen of niet. Deze kosten bestaan uit:
- Directe loonkosten
- Indirecte loonkosten
- Loonbelasting en premies
- Overige kosten
1. Directe loonkosten
Er zijn dus directe loonkosten en indirecte loonkosten. Onder directe loonkosten vallen het salaris, het vakantiegeld (8% of hoger), vakantiedagen en eventuele winstuitkeringen.
In Nederland geldt in 2022 een brutominimumloon van 1.725 euro per maand voor volwassenen vanaf 21 jaar. Soms is er sprake van een bindende cao, waardoor het loon hoger kan liggen.
2. Indirecte loonkosten
Dan zijn er nog aardig wat indirecte kosten, die bovenop de directe kosten komen. Hieronder vallen: reiskosten, onkostenvergoedingen (denk aan thuiswerkvergoeding), kosten voor de administratie, ziekteverzuimverzekering, juridische kosten en pensioenkosten.
Dan zijn er ook nog secundaire voorwaarden. Dit is bijvoorbeeld een dertiende maand, een telefoon of laptop van de zaak, of een leaseauto.
Soms zijn indirecte loonkosten wettelijk verplicht, dit is dan geregeld in de CAO. In alle andere gevallen is het altijd aan te raden om de indirecte loonkosten duidelijk van te voren af te stemmen met de werknemer en dit contractueel vast te leggen.
3. Loonbelasting en sociale premies
Als werknemer moet je belastingen en premies betalen over het loon van je werknemers. Dit bestaat uit de loonbelasting, de premie volksverzekeringen (onder andere de AOW), de premie werknemersverzekeringen (onder andere WW) en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
Als schatting kun je +/- 30% van het brutosalaris aanhouden. Dit is tevens afhankelijk van, o.a. de leeftijd van de werknemer.
4. Overige kosten
Tot slot zijn er kosten voor eventuele werkkleding, extra kantoorruimte, eten/drinken en personeelsuitjes, kantoorbenodigdheden en technologie.
Als je een kantoor hebt, dan moet je voor jouw werknemers vaak ook investeren in tafels, stoelen, computers, software, telefoons, headsets etc.
Ah, en je moet natuurlijk ook betalen voor de elektriciteit.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Hoe kun je kosten personeel berekenen?
Volgens de website ondernemenmetpersoneel.nl betaal je per werknemer rond de 20-35 procent aan extra kosten. Deze kosten komen bovenop het brutosalaris.
Als we het advies van bovenstaande website nemen, dan zal in het duurste geval een nieuwe medewerker die een brutosalaris krijgt van 2500 euro, uiteindelijk:
- 2500 * 35% = 875 + 2500 = 3375 euro kosten.
Maar. Daar zijn we er nog niet mee. Om een écht goede inschatting te kunnen maken van wat personeel kost, moeten we rekening houden met ‘overige-overige’ kosten. Deze bestaan uit:
5. Wervingskosten
6. Opleidingen en inwerkperiode
7. Prestatiebonussen
8. Kosten tijdens vakanties
9. Werknemersdiefstal
5. Wat kost personeel? Denk aan de wervingskosten!
Personeel kost dus meer dan je denkt. Ook voordat je überhaupt iemand aanneemt. Je moet namelijk tijd en geld investeren in het werven van nieuwe werknemers. Dit kun je uitbesteden aan een wervingsbureau, maar ook dat kost geld.
Wervingskosten bevatten:
- Arbeidskosten voor eigen HR-personeel (als je die hebt)
- Kosten voor externe wervingsbureaus
- Kosten voor online wervingsdiensten
- Kosten voor carrière-evenementen
- Kosten voor antecedentenonderzoek
- Kosten voor interne verwijzingspremies
Het moeilijkste deel om in te schatten, is de tijd die nodig is om accounts en functiebeschrijvingen aan te maken en de werving te managen.
Wees er dus zeker van dat je het financieel kunt permitteren en of de investering in een nieuwe werknemer uiteindelijk meer oplevert dan dat het kost.
Lees ook: 3 tips voor succesvol ondernemen
6. Opleidingen en inwerkperiode
Werknemers moeten meestal worden opgeleid en ingewerkt. Dit kost tijd en geld. Als je zelf die tijd niet hebt, moet je het iemand anders laten doen – en die kost natuurlijk ook geld.
Bovendien zal de de werknemer, terwijl hij/zij wordt ingewerkt of opgeleid, niet heel efficiënt zijn functie kunnen uitvoeren. Je haalt er dan nog niet zoveel uit als dat je erin stopt. Dus zeker in het begin, kan nieuw personeel duurder uitvallen dan gedacht.
7. Prestatiebonussen en prestatiebeloningen
Sommige bedrijven werken met prestatiebonussen. Deze zijn vaak gekoppeld aan het salaris of de verkoopdoelstellingen. Deze bonussen moeten betaald worden, maar ze leveren ook meer omzet op.
Het is alleen lastig om te voorspellen wat de kosten van deze bonussen zullen worden, aangezien ze variabel zijn.
Daarnaast keren sommige werknemers prestatiebeloningen uit. Dit is een eenmalig bedrag, cadeau of een loonsverhoging, dat gekoppeld is aan een prestatie. Je kunt ook de werknemer laten delen in de winst als prestatiebeloning.
Zorg er in elk geval voor dat, als je dit soort bonussen wilt uitkeren, je rekening houdt met deze kosten.
Lees ook: Bedrijfsfinanciering aanvragen: waar let de bank op?
8. Kosten tijdens vakanties
Gaat een werknemer met vakantie? Dan kost dat je niet alleen geld omdat je het salaris moet doorbetalen, maar ook omdat de werknemer geen winst oplevert. Misschien moet je extra personeel of uitzendkrachten inhuren om zijn/haar functie tijdelijk te vervangen.
9. Werknemersdiefstal
Tot slot moeten we rekening houden met diefstal door werknemers. Dit lijkt overdreven; wie steelt er nou? Ik kan me er niets bij voorstellen. Maar toch komt het regelmatig voor.
Volgens het KVK krijgt ruim één op de zeven bedrijven ooit te maken met diefstal, factuurfraude, oplichting en corruptie. Driekwart van die fraude wordt door werknemers gepleegd. Hoewel het lastig is om daar van tevoren rekening mee te houden, is het toch verstandig om een goede buffer te hebben.
Niet zeker of je nieuw personeel kunt betalen?
Zoals je ziet, zijn de kosten van personeel hoger dan je in eerste instantie zou denken. Naast het aannemen van vast personeel bestaat er natuurlijk de optie om met freelancers te werken. Als je tijdelijk extra werk hebt kan dat zeker een oplossing zijn. Weet je niet zeker of je het kunt betalen?
Als financieel groeistrateeg help ik je niet alleen inzicht te krijgen in je cijfers, maar ik help je ook je omzet en winst te vergroten. Zodat je met een gerust hart en een volle portemonnee je team kunt uitbreiden.
Neem contact met me op of plan direct je gratis strategiesessie met mij in.