Bepaal de haalbaarheid van je business case met deze 8 vragen

Een business case rechtvaardigt de uitvoering van een nieuw project. Het is bedoeld om de haalbaarheid van je business case te onderzoeken: of je ook echt geld gaat verdienen met je nieuwe product, website of dienst.

Na de start van je project gebruik je de business case om te evalueren hoe het project zich in werkelijkheid ontwikkelt en of je eventueel moet bijsturen. 

Ik kan je trouwens verklappen dat je hoe dan ook zal moeten bijsturen, dat is deel van ondernemen. Een duidelijke business case helpt je om grip te blijven houden op je cijfers.

8 vragen om de haalbaarheid van je business case te onderzoeken

Een business case mag kort en krachtig zijn. Natuurlijk moet het iets meer zijn dan een bierviltje met een geweldig idee, maar een lang document hoeft het niet te zijn – tenzij je de diepte in wilt/moet.

Maar met mijn klanten maak ik in eerste instantie hun business case op één A4tje. Simpel en duidelijk. We beantwoorden de volgende vragen:

  1. Wat ga je verkopen?
  2. Aan wie ga je verkopen? Wie is je ideale klant?
  3. Via welk kanaal ga je verkopen?
  4. Ga je direct aan de consument verkopen (B2C), aan bedrijven (B2B) of aan beide? Dit is namelijk van invloed op jouw prijsstrategie.
  5. Voor welke prijs ga je het verkopen?
  6. Wat is jouw bruto-winstmarge? (De verhouding tussen je inkoopprijs en verkoopprijs)
  7. Hoeveel maandelijkse vaste kosten heb je?
  8. Hoeveel opstartinvesteringen moet je doen?

Dit alles geeft antwoord op de vraag: ga je geld verdienen met jouw idee? Zo’n business case schrijf je het liefst in het begin van je ondernemersreis. 

Ook als je een nieuw idee krijgt, je wilt uitbreiden of een nieuwe bedrijfstak wilt lanceren, maak je een nieuwe haalbaarheidsanalyse. Steeds ga je weer terug naar de basis: kun je hier geld mee verdienen?

Voorkom een wankel fundament

Wat als je dit niet doet? Dan bouw je eigenlijk een bedrijf op een wankel fundament. En net als bij een huis werkt dat gewoon niet. Als het fundament niet sterk is, kun je bouwen wat je wilt, maar er komt een moment waarop alles instort.

Als je nu al een lopend bedrijf hebt, maar geen (zicht hebt op) winst, is er een grote kans dat jouw bedrijf eigenlijk geen winstgevende casus is. 

En ja, dat is pijnlijk. Maar het niet oplossen? Dat is nog veel pijnlijker.

Ik zeg trouwens niet dat je heel je bedrijf meteen moet opdoeken, juist niet! Maar je moet wel even wat tijd investeren in het verstevigen van je fundament

Met een paar kleine aanpassingen kunnen we de gaten dichten én weer uitkomen tot een winstgevende business case.

Hoe je hiermee start? Door je cijfers in te duiken en op zoek te gaan naar de winstlekken en de winstkansen van je bedrijf, zodat je de draagkracht van je bedrijf kunt vergroten.

Run jij je bedrijf op doorzettingsvermogen of op draagkracht?

Een van mijn klanten vertelde mij dat ze al jaren hard werkt, waardoor de tijd met haar gezin beperkt is. Dit heeft ze moeten accepteren, zei ze. 

“De eerste jaren vond ik het prima, maar nu zijn we 5 jaar verder en vind ik het echt vermoeiend worden. Van de verkoop van mijn producten kan ik wel wat bijdragen aan mijn gezin, maar echt lekker leven ervan? Nee, dat kan ik niet. Ik zit op een plateau, mijn winst stijgt niet meer.”

Ik deelde dit verhaal in een van mijn nieuwsbrieven en kreeg daar heel veel reacties op. Veel ondernemers herkennen dit verhaal. Bestellingen genoeg, maar de winst gaat gewoon niet omhoog.

Iets wat ik hieruit concludeerde, was dat je met doorzettingsvermogen heel ver komt, maar wel tot een bepaalde grens.

Als je de draagkracht niet versterkt en je winstkansen niet benut, dan kun je dat met wilskracht of doorzettingsvermogen niet compenseren.

Het probleem van een te lage winst kan aan verschillende oorzaken liggen. Dat verschilt per bedrijf.

Het zou kunnen door:

  • Te veel producten (met een te lage marge).
  • Een inkoopplanning die niet is afgestemd op het verkoopplan, wat winst op snoept per item, omdat er te veel is ingekocht.
  • Ineffectieve marketing; er is wel omzet, maar geen winst.
  • Veel operationele kosten.

Herken je dat? Dat je hard moet werken, wel ver bent gekomen, maar nu vastzit op een plateau? Dat die ‘switch’, dat ‘kantelpunt’, maar op zich blijft wachten?

Dan moeten we kijken naar je draagkracht. Je moet kijken waar de maximale draagkracht van jouw bedrijf zit en hoe je dat kunt versterken. 

De makkelijkste manier om dat te doen is door samen te werken met mij. Ik laat ondernemers hun blinde vlekken zien. Daar zit namelijk de draagkracht verstopt.

Ik stel bepaalde vragen en onderzoek de achterkant van het bedrijf. Zo zie ik direct welke punten verbetering nodig hebben.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Herevalueer de haalbaarheid van jouw business case

Zie je de mogelijkheid nog niet om met mij samen te werken? Dan geef ik je nu enkele vragen die je jezelf kunt stellen om dieper inzicht te krijgen in jouw draagkracht of het probleem daarmee. Het biedt een begin voor het verbeteren ervan.

  • Hoeveel orders per dag zou je moeten hebben om uit de kosten te komen? Wat zou je omzet per dag moeten zijn om een fijne winst over te houden? 

Heb je een stenen winkel en kun je die hoeveelheid niet halen op het moment? Je zou dat kunnen oplossen door een webshop te openen. 

Lukt het je niet om in je eentje de producten te maken? Huur dan iemand anders in of koop meer producten in, in plaats van alles zelf te maken.

  • Hoeveel procent moeten je marketinguitgaven zijn om realistisch te zijn? 

Besteed je 50% van je omzet aan marketing en 50% aan inkoopkosten? Dan is dat niet haalbaar en duurzaam. Kijk dus goed hoe je die kosten omlaag kunt brengen of anders kunt inzetten.

Gebruik je wel een goed kanaal voor je marketing? Hoe kun je de verhouding tussen inkoopprijs, verkoopprijs en kostprijs verbeteren? Door andere producten in te kopen? Andere materialen?

  • Wat is de verhouding tussen omzet, inkoopkosten en operationele kosten?

Als je je cijfers zou opdelen in omzet, inkoopkosten en overige (operationele) kosten (webhosting, een boekhouder, een kantoor, investeringen), wat zijn dan de percentages? 

Zijn je inkoopkosten of overige kosten te hoog? Door de jaren heen kan er toch veel insluipen: een abonnement, een freelancer of een extra opslag. Kijk welke kosten echt nodig zijn en welke je beter kunt terugdringen.

Door te ontdekken waar jouw potentie zit, kun je jouw draagkracht versterken. Wil je hier meer over leren? Beluister dan mijn podcasts:

Meer leren over financiële groei

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?