Een financieel plan voor een schoonheidssalon

Wat heb je nodig om een eigen schoonheidssalon te beginnen? Eén: een passie voor beauty. Twee: een ondernemersdroom. En drie: een ijzersterk financieel plan. Dromen over ondernemen is leuk, maar zonder sterk plan kom je nergens!

Daarom leg ik je in dit artikel precies uit wat je nodig hebt om direct goed je eigen salon te beginnen of kapperszaak te starten.

Wat heb je nodig om je eigen merk te maken?

Om een schoonheidssalon te starten en een succesvol eigen bedrijf te starten, begin je met het opstellen van een ondernemingsplan. Het financieel plan is daar onderdeel van. Mocht je financiering aan moeten/willen vragen, dan heb je dit allemaal nodig.

In het ondernemingsplan staan:

  • Je doelstellingen
  • Je methoden om die doelstellingen te bereiken (o.a. marketingplan, sterkte-zwakteanalyse, etc.)
  • Een tijdschema voor het bereiken van die doelstellingen
  • De aard van je bedrijf (je werkzaamheden)
  • Achtergrondinformatie over jou en je bedrijf
  • Het financieel plan

Het ondernemingsplan voor je schoonheidssalon kun je zien als een routekaart die richting geeft aan je bedrijf. Het financieel plan zijn de riemen waarmee je roeit. Of het zeil, het is maar net hoe je het liefst vaart. Het is in elk geval een cruciaal onderdeel van je bedrijf.

Financieel plan: prijsbepaling + omzet en winst berekenen

Een financieel plan schrijf je vaak voor het eerste of de komende twee/drie jaar en bevat deze gegevens:

  1. Alle activiteiten omtrent het starten van je eigen schoonheidssalon.
  2. Hoe ga je de start van de salon (zoals het inrichten van de salon) financieren? Met eigen geld of heb je een lening nodig? 
  3. Resultatenrekening. Hoeveel omzet moet/ga je maken, hoeveel kosten ga je maken en hoeveel komt daar als winst uit?
  4. Liquiditeitsoverzicht: Dit zijn je verwachte inkomsten en uitgaven.

Lees ook: Eigen kledinglijn beginnen? Denk aan je financieel plan!

Voor dit artikel richten we ons voornamelijk op #3: hoeveel omzet je moet maken. Om uit te rekenen hoeveel omzet je gaat/moet maken, moet je natuurlijk eerst je prijzen voor je schoonheidssalon bepalen.

Maar hoe bepaal je de prijs van een behandeling in jouw salon? Dat is een vraag die ik vaak krijg te horen en waar ik mijn klanten graag bij help! Elk bedrijf is uniek, dus mocht jij persoonlijke hulp nodig hebben, bekijk dan wat ik voor jou kan doen.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

1. Prijzen bepalen

In het algemeen neem je de volgende dingen mee om een kostprijs te berekenen voor je schoonheidssalon:

  1. Werktijd
  • De tijd die je aan de behandeling besteedt.
  • De tijd die nodig is om de behandelkamer gereed te maken voor de volgende klant.
  • De tijd die je aan marketing, administratie, promotie, klantenrelaties, etc. besteedt.
  • Eigenlijk dus alle tijd die je kwijt bent aan het runnen van je bedrijf!

Maar wat als je een grotere salon wilt beginnen, je met personeel werkt en je graag minder op de vloer wilt staan? Dus meer wilt managen? Dan moet je bij je prijsbepaling ook rekening houden met deze vragen:

  • Hoeveel betaal je je personeel per maand? 
  • Hoeveel uur werken ze daarvoor in totaal? 
  • Hoeveel uur zijn ze declarabel (oftewel behandelen ze klanten)? 
  • Wat kost een werknemer je dan per uur?
  1. Je materiaal/producten

Daarnaast komen er nog de kosten bij voor je materiaal en producten. Deze moet je ook in je prijzen verwerken. Denk daarbij aan:

  • De basisartikelen die je altijd gebruikt (handdoeken, zeep, alcohol, desinfectie, handschoenen, mondkapjes, papieren doekjes, etc.).
  • De speciale tools/producten per behandeling (denk aan naalden voor micro needling, serums, etc.). 

Al deze onderdelen bepalen de uiteindelijke kostprijs van een artikel of een behandeling. 

Maar dan ben je er nog niet! Je moet ook nog een winstmarge bepalen, je eigen salaris meenemen, ruimte voor groei, etc. Dit moet allemaal in de prijs zitten die je aan de klant vraagt.

Je begrijpt dat dit maatwerk is. Daarom bied ik financiële coaching aan, evenals een online academy, om beginnende (en gevorderde) ondernemers een handje dikke hand op weg te helpen.

2. Omzet en winst berekenen

Vanuit de prijsstrategie gaan we het financieel plan verder inrichten. Er zijn meerdere manieren om een financieel plan op te stellen. Een van de manieren is het bekijken vanuit het salarisdoel. 

Dus: wat wil je graag verdienen? Misschien is het nu al heel realistisch en kun je er in kleine stapjes naar toe werken. Of wellicht kan dat niet met jouw huidige bedrijfsopzet en is er niet genoeg draagkracht.

In dat laatste geval heeft het weinig zin om ineens 80 uur in de week te gaan werken voor hetzelfde aanbod. Je moet dan je werktijd in de prijzen verwerken en dan worden de behandelingen al gauw een stuk kostbaarder. 

Wat wel haalbaar is, is bijvoorbeeld je salon uitbreiden met meer personeel, online producten of trainingen. Je kunt schoonheidsspecialistes opleiden, een online webshop beginnen, cursussen maken voor klanten, etc.

Vervolgens ga je kijken naar je kosten.

  • Hoeveel moet er naar de belastingdienst? 
  • Wat zijn je vaste kosten? 
  • Wat is de verhouding tussen je verkoopprijs en je kostprijs van de behandelingen en de producten (wat we in stap 1 hebben bepaald)? 
  • Hoeveel omzet moet je dan draaien per jaar om tot jouw salarisdoel te komen?

Nu ga je deze omzet verdelen over de verschillende maanden. Je hebt misschien maanden dat je niet werkt en de salon dicht doet of juist dat het heel druk is – even voor de zomervakantie de nagels vakantie-proof maken…

Dus wat wordt jouw omzetdoel per maand van het jaar? Vervolgens bekijk je hoeveel behandelingen je daarvoor moet doen (eventueel verdeeld over het type behandeling) en hoeveel producten je ervoor moet verkopen. 

Heb je dat gedaan? Dan is de laatste stap het uitrekenen van je winst. Dat doe je door je kosten van je omzet af te trekken (houd rekening met belastingen!). Et voilà, je bent klaar om je eigen merk te maken en een schitterende schoonheidssalon te starten! 

Eigen merk maken? Lees verder:

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?