Eigen kledinglijn beginnen? Denk aan je financieel plan!

Wat spannend, je wilt een eigen kledinglijn beginnen! Ten eerste: gefeliciteerd, want je gaat vast een langgekoesterde droom waarmaken. Ten tweede: laat mij je helpen om van je nieuwe business een knallend succes te maken.

Hoe? Door je precies te vertellen waar je aan moet denken bij het opzetten van je bedrijf, hoe je je financiën regelt en hoe je een financieel plan opstelt. Ik weet het, kleding ontwerpen en maken is leuker. Maar het is nog leuker als je dat kunt blijven doen omdat je bankrekening zo goed gaat!

Lees ook: 3 tips voor succesvol ondernemen

Hoe moet je een eigen kledinglijn beginnen?

Er komt van alles bij kijken als je een eigen kledinglijn wilt beginnen. Je hebt niet alleen een collectie nodig, maar je moet ook bedenken waarom jouw kledinglijn uniek is en waar jouw merk voor staat. Je moet je doelgroep bepalen, je prijs bepalen en je marketingstrategie opzetten (en uitvoeren).

Maar wacht even! Het allerbelangrijkst is dat je een plan voor je financiën maakt: een financieel plan, wat onderdeel is van je businessplan.

Je eigen kledinglijn beginnen, begint met een financieel plan

Een financieel plan klinkt saaier dan het is. Het is eigenlijk heel leuk om met cijfers te werken; het geeft je controle over je situatie en je leven, en je wordt er rustiger van.

Oké, misschien is dit niet voor iedereen even leuk. Maar daarom ben ik er. Mij kun je altijd inschakelen[1]  als je een financieel expert nodig hebt die met je meekijkt en je nieuwe dingen leert.

Wat is een financieel plan?

Wat is dan precies een financieel plan? Nou, een financieel plan is niets meer dan een uitgebreid beeld van je huidige financiën, je financiële doelen en jouw strategieën om die doelen waar te maken.

Het bevat je huidige kapitaal[2] , je schulden, investeringen, verzekeringen en alle andere zaken die met financiën te maken hebben.

Hoe stel je een financieel plan op?

Een financieel plan gaat vaak over twee of drie jaar al kun je er ook eentje maken voor op de korte termijn –[3]  en bevat minstens deze zeven dingen:

  1. Je activiteiten. Dit houdt alle activiteiten in die je gaat uitvoeren om je eigen kledinglijn te beginnen. Alles waar jij tijd in gaat stoppen om je bedrijf van de grond te krijgen, om het zo maar te zeggen. Denk aan het ontwerpen, stoffen bekijken, e-mailen met producenten, consumenten interviewen, etc.
  2. Je financieringsbronnen. Hoeveel leg je zelf in? Hoeveel heb je geleend? Hoeveel heb je bij elkaar verzameld via bijvoorbeeld[4]  crowdfunding?
  3. De balans. Wat zie je als balans na 12 en na 24 maanden? Wat heeft het bedrijf in bezit (onder andere de voorraad en het saldo op de bank)? Dit staat op de activa zijde van de balans.
  4. Van wie is het bedrijf. Dus hoeveel geld zit er van jou in en hoeveel extern geld, bijvoorbeeld van de bank. Dat is de passiva zijde.
  5. Resultatenrekening. Hoeveel omzet ga je maken, hoeveel kosten ga je maken en hoeveel komt daar als winst uit?
  6. Liquiditeitsoverzicht: Dit zijn je verwachte inkomsten en uitgaven, oftewel, je cashflow. Welk bedrag staat er wanneer op jouw bankrekening? Zo kun je gemakkelijk zien wanneer er geld tekort is en daar op aansturen.

 

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Je financieel plan is onderdeel van je businessplan

Met je financieel plan ben je er nog niet. Nu moet je de rest van je businessplan samenstellen. Je businessplan is je bedrijfsplan, je ondernemingsplan.

Je ondernemingsplan kun je opstellen zoals je zelf wilt, al zijn er verschillende templates voor. Hét perfecte businessplan bestaat niet. Wel is het handig om er de volgende zaken in te zetten:

  • Wat is je idee?
  • Wat is het doel van je onderneming?
  • Hoe ga je die bereiken?
  • Wie is je ideale klant?
  • Waar is je doelgroep te vinden?
  • Hoe ga je klanten vinden?
  • Wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf? Wat maakt je bedrijf uniek?
  • Hoe relevant is je bedrijf?
  • Wat zijn de resultaten van je marktonderzoek?
  • Wat is je marketingplan?
  • Wat is je concurrentieanalyse?
  • Hoe ga je te werk en hoe ziet je product eruit? Beschrijf het doel van je product, hoe het wordt gemaakt en wat de kosten ervan zijn.
  • Hoe ziet je businessmodel eruit? Wat is de verwachte omzet, de prijs van je product en wat is je verkoopmodel?
  • Ga je een eenmanszaak beginnen of een onderneming met anderen runnen?
  • En tot slot komt hier het financieel plan.

Lees ook: 7 manieren om meer te verkopen door prijspsychologie

Hoeveel kost het om een eigen kledinglijn te beginnen?

Hoeveel het kost om je eigen kledinglijn te beginnen, is afhankelijk van wat je wilt uitbesteden. Doe je het ontwerpen, het inkopen, het produceren en de content marketing zelf? Dan kun je een hoop besparen.

Toch moet je minimaal denken aan één duizend tot een paar duizend euro, aangezien een tweedehandse, professionele naaimachine al minstens rond de 1.000 euro kost.

Wat wil je van je bedrijf?

Ook ligt het eraan hoe groot je je kledinglijn wilt hebben. Wat wil je van je bedrijf? Sommige ondernemers beginnen heel simpel met eigengemaakte kleding die ze verkopen via Etsy of social media – gewoon, als een leuke, extra bijverdienste.

Anderen willen hun merk gelijk goed neerzetten. Ik raad je aan om het laatste te doen als je serieus bent en uiteindelijk echt wilt kunnen leven van je bedrijf.

Financiering voor je kledinglijn

Om je eigen kledinglijn te beginnen en van de grond te krijgen, heb je dus financiering nodig. Misschien heb je zelf een startbedrag gespaard of kun je wat van vrienden en familie lenen. Hoe dan ook, je hebt geld nodig.

Naast je eigen vermogen en een lening bij je vrienden/familie kun je ook aan de volgende opties denken:

  • je kunt een financiering aanvragen bij de bank,
  • je kunt investeerders aantrekken,
  • je kunt microkrediet aanvragen;
  • of je kunt geld inzamelen met crowdfunding.

Indien je een investeerder vindt, let er dan op dat die vaak invloed wil uitoefenen op je bedrijf. Denk er goed over na of je dat wilt of niet.

Lees ook: Je omzet verhogen dankzij deze 4 methodes

Gun jezelf een succesvolle eigen kledinglijn

Doe mee met mijn Masterclass In 5 stappen meer financieel inzicht voor jouw merk en dan leer ik je alles over de financiële kant van je bedrijf.

Ontdek hoeveel kleding je moet verkopen om winstgevend te zijn, hoe je je kleding moet prijzen, hoeveel je moet uitgeven aan marketing, en nog veel meer. Alles wat je nodig hebt om van jouw bedrijf een succes te maken!

Kijk hier voor meer informatie of neem gerust contact met me op als je vragen hebt. [5]


 

contactpagina

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: ‘In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.