5 x zakelijk financieel advies voor ondernemers

Goed zakelijk financieel advies is superbelangrijk voor ondernemers. Je moet namelijk enorm veel ballen in de lucht houden. Je moet je product of dienst verkopen, een goed financieringsplan opstellen, klanten werven én behouden en misschien zelfs wel een bedrijfspand vinden.

Daarnaast is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij je financiële situatie en maatregelen te treffen om je bedrijf succesvoller te maken. Als financieel groeistrateeg is dit precies waar ik ondernemers bij help. 

In dit artikel geef ik je 5 basisadviezen die elke ondernemer moet weten. Wil je meer de diepte in? Neem dan contact met mij op, dan leer ik jou en je bedrijf graag kennen.

Heb ik een financieel coach nodig?

Een financieel coach kijkt naar je cijfers, helpt je met het opstellen van een financieringsplan en geeft zakelijk financieel advies over hoe je je bedrijf gezond kunt houden.

Als je al hoofdpijn krijgt bij het denken aan je cijfers, dan is het antwoord op ‘heb ik een financieel coach nodig?’ een duidelijke ja.

5 x zakelijk financieel advies voor ondernemers

1. Scheid zakelijke en persoonlijke doelstellingen

Veel (met name beginnende) ondernemers gooien alles op één hoop. Ze willen een huis kopen én een nieuw product toevoegen aan hun inventaris. Wat heeft dan voorrang? Als je geen onderscheid maakt tussen persoonlijke en zakelijke doelstellingen, doe je uiteindelijk beide tekort.

Daarmee bedoel ik niet alleen je financiën, maar ook je visie en je doelen. Bijvoorbeeld:

  • Persoonlijk: wat zijn je persoonlijke prioriteiten? Wil je meer sporten? Jezelf omscholen of verder ontwikkelen? Wat is je vijfjarenplan? 
  • Zakelijk: wat zijn je zakelijke prioriteiten? Moet je een nieuwe werknemer aannemen? Bepaalde dingen uitbesteden? Wat is je vijfjarenplan voor je bedrijf? 

Focus op financiële planning

Financiële planning voor kleine bedrijven is een doorlopend proces. Het is belangrijk om zakelijke en fiscale doelstellingen vast te stellen, evenals de tactieken om deze te bereiken. 

Doe aan scenarioplanning om inzicht te krijgen in de financiële obstakels die zich in elke groeifase kunnen voordoen.

2. Bewaak je cashflow

Houd je bedrijf financieel gezond. Zorg ervoor dat je inkomsten groter zijn dan je uitgaven. Als je bedrijf verlies maakt, probeer dan zo snel mogelijk weer in de plus te komen door bijvoorbeeld kosten te besparen of meer te gaan verkopen.

  • Bespaar waar je kan. Kijk regelmatig naar je uitgaven en probeer te besparen waar mogelijk. Als je bedrijf groeit, zul je meestal meer geld uitgeven, maar probeer toch zo veel mogelijk te besparen.
  • Er zijn altijd lopende verplichtingen waaraan je moet voldoen, zoals het betalen van uitbesteed werk of werknemers, inkoopkosten, etc. Kun je daar niet aan voldoen? Dan stagneert je bedrijf. Het heeft dus niet zo’n zin om veel activa te vergaren als dat leidt tot een ongezonde cashflow!
  • Voer daarom regelmatig financiële analyses uit, zodat je precies weet hoe de cashflow van jouw bedrijf eruitziet. 

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Schakel die dan zo snel mogelijk in. Ontdek wat ik voor je kan doen om dit makkelijker voor je te maken.

3. Denk goed na over je financieringsmogelijkheden

Soms is financiering noodzakelijk om je bedrijf te laten groeien, maar wees voorzichtig met het aangaan van leningen. Zorg ervoor dat je financiering altijd kunt terugbetalen en let goed op de voorwaarden van de lening.

Zorg voor een ijzersterk financieringsplan

Ik raad je echt aan om samen te werken met een financieel coach, waarmee je samen een financieringsplan opstelt. Een financieringsplan is nodig om te bepalen welke investeringen je bedrijf kan doen, hoeveel geld er moet worden geleend en wanneer het bedrag moet worden terugbetaald.

Neem contact met me op, dan leg ik je graag uit hoe je samen met mij een sterk financieel plan kunt opstellen.

4. Leer het verschil tussen echte winst en boekhoudkundige winst

Belastingen betalen moeten we allemaal. Voor ondernemers is dat soms iets gecompliceerder. Ik raad je daarom aan om goed te leren boekhouden of je tijd nuttiger te besteden en een boekhouder in de arm te nemen. En dan heeft optie twee mijn voorkeur! 

Maar is de winst die je in de boekhouding ziet wel de echte winst? De traditionele formule gaat zo: 

Omzet – kosten = winst

Het probleem hiermee is dat je maar net het geluk moet hebben dat je ‘restbedrag’ (omzet – kosten) groot genoeg is om echt te verdienen aan je bedrijf.

Als ondernemer kun je de formule ook omvormen, zodat je ook bedrag meeneemt om opzij te zetten voor winst en je eigen salaris. Op basis daarvan weet je hoeveel ruimte je overhoudt om kosten te maken.

Omzet – winst – salaris – belastingen = kosten

Deze formule helpt je om zelf aan je bedrijf te verdienen en niet al je geld uit te geven aan de kosten.

Meer lezen over Profit First en belastingen? Lees ook:

5. Denk na over je exitstrategie

Moet of wil je je bedrijf uiteindelijk verkopen of sluiten? Misschien ga je met pensioen of vind je dat je te veel uren werkt? Of misschien ben je gewoon niet gepassioneerd over je merk meer?

Zorg er dan eerst voor dat je weet hoeveel je bedrijf waard is. Zelfs als je niet van plan bent om te verkopen, is het slim om altijd een idee te hebben van de marktwaarde van je bedrijf. 

Daar zijn verschillende waarderingsmethodes voor. Lees meer in Wat is mijn bedrijf waard? 5 waarderingsmethodes.

Schrijf je in voor mijn gratis vet verdienen proramma

VET VERDIENEN ZONDER IN TE LEVEREN OP PLEZIER EN ZONDER MEER UUR

Wanneer: 18 t/m 20 november 
Hoe laat: 9:00 – 10:00 
Waar: online 

Er is een replay (beperkt beschikbaar). 

Meer zakelijk financieel advies nodig? Ik help je graag

Heb je meer of persoonlijker zakelijk financieel advies nodig? Ik ben gevestigd in Amsterdam, maar ik werk ook op locatie en online. Neem contact op of doe mee aan mijn gratis winstweek!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?