Profit First: is deze cashflow methode iets voor jou?

Profit First, ofwel ‘winst eerst’. Voor sommige ondernemers werkt deze cashflow managementmethode uitzonderlijk goed. Voor anderen wat minder. Die hebben meer behoefte aan een maatwerk verdeling van de inkomsten over de verschillende ‘potjes’ en baat aan een financieel groeistrateeg die met ze meedenkt. In dit artikel lees je wat deze methode inhoudt en kun je bepalen of het iets voor jou is of niet.

Gelijk ontdekken wat je moet doen en laten om meer winst over te houden? Download dan mijn gratis rekentool voor ondernemers met een fysiek product!

Dit ga je in deze blog ontdekken:

Wat is Profit First?

Profit First is een managementmethode die is komen overvliegen uit Amerika. Het is bekend geworden door de Amerikaanse ondernemer Mike Michalowicz. Die heeft er een boek over geschreven. De methode heeft als doel om ondernemers van een eenvoudige cashflow te voorzien, waarmee je meer inzicht en controle krijgt over je bedrijfsfinanciën.

Dat doe je door vier ‘potjes’ te maken, ofwel bankrekeningen, voor je:

  • winst
  • salaris
  • belasting
  • kosten

Natuurlijk heb je dan ook nog een bankrekening nodig waarop je je betalingen ontvangt. Bij steeds meer banken kun je trouwens ook potjes maken. Dat is handig, want dat scheelt flink wat extra bankkosten. Aan de andere kant is minder toegankelijkheid tot je winstrekening ook niet verkeerd (want zo kun je het minder snel uitgeven).

De volgorde is hier het belangrijkst. Van je omzet gaat eerst geld naar het potje voor de winst, daarna naar je eigen salaris, daarna naar de belastingen en daarna naar de bedrijfskosten. Je kunt hier ook weer verschillende potjes in aanmaken. Hierbij kijk ik altijd naar de onderneming. Denk bijvoorbeeld aan inkoopkosten, personeelskosten of bijvoorbeeld een potje voor groei investeringen.

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

Voorbeeld van de profit first methode

Oké, om je een beeld te geven, hier een fictief voorbeeld. Deze ondernemer, laten we haar Marije noemen, heeft een omzet van 50.000 euro per jaar. Ze besluit om daarvan per maand 5% opzij te zetten als winst. En ze heeft een salaris van 1000 euro per maand nodig. Dat komt per maand op het volgende neer:

  • 5% = 208,33 (200 om het makkelijk te maken) euro gaat naar de rekening voor haar winst
  • 24% = 1000 euro gaat naar haar persoonlijke bankrekening
  • 22% = 916 (920) euro gaat naar de rekening voor de belastingen (inkomstenbelasting, bijdrage ZVW)
  • 49% = 2041 euro gaat naar de rekening voor de bedrijfskosten

De traditionele Profit First methode heeft een standaard procentuele verdeling op basis van jouw omzetniveau en de rechtsvorm van jouw bedrijf (eenmanszaak, VOF, BV). Mijns inziens ligt het iets genuanceerder en zou de verdeling ook rekening moeten houden met o.a. jouw (bedrijfs)doelen en jouw bedrijfstype/branche. Stel dat je enorm graag dit jaar een hypotheek wil op jouw droomhuis dan zou je veel meer op winst moeten sturen (de bank kijkt namelijk naar winst) in plaats van als je een lange termijn groeistrategie hanteert en veel meer terug investeert in jouw bedrijf om zo sneller te kunnen schalen. Mits het natuurlijk goede investeringen zijn.

Hoe werkt profit first?

Hoezo werkt dit zo goed? Nou, in plaats van de traditionele formule:

  • omzet – kosten = winst

gebruikt de Profit First methode:

  • omzet – winst = kosten.

De bedragen blijven hetzelfde, je zult niet ineens meer omzet maken. Maar, het idee is dat wanneer je eerst de winst aftrekt van je omzet en dat opzijzet, je na verloop van tijd meer winst hebt opgebouwd.

Nogmaals, niet omdat je meer omzet draait. Maar omdat je je winst niet kunt uitgeven.

Nooit meer uitgeven dan er binnenkomt

Niet alleen stelt inzicht in je uitgaven je in staat om slimmere beslissingen te nemen, maar het geeft ook een idee of je verdienmodel winstgevend is of niet. Daardoor kunnen ondernemers meer winst maken omdat ze prioriteit geven aan het nemen van de winst vóór alles; deze betere vorm van cashflow management zal helpen om op de lange termijn nog meer rendement te creëren.

De Profit First methode dient ook om ondernemers te helpen zich te concentreren op de belangrijkste aspecten van hun bedrijf. Het dwingt hen na te denken over hun winst en hoe die inkomsten op zinvollere manieren kunnen worden gebruikt. Door je uitgaven af te stemmen op je inkomsten, kun je ervoor zorgen dat je echt de vruchten plukt van het runnen van een winstgevend bedrijf. Dit concept komt in principe uit de fitnessindustrie. Stel, je wilt afvallen. Hoe moeilijk is het om nee te zeggen tegen een doos chocoladekoekjes als je verveelt in je keukenkastjes rondsnuffelt? Héél moeilijk ja. Makkelijker wordt het als je die koekjes helemaal niet in huis hebt.

Een ander voorbeeld. Stel, je hebt net een grote fles luxe shampoo gekocht. Hoe zuinig ben je in het begin? Kans is groot dat je in het begin lekker gortig bent met de shampoo; je hebt toch nog een hele fles. Maar zodra de bodem in zicht komt, ga je wat zuiniger aan doen, of niet? Dit wordt ook wel de wet van Parkinson genoemd. Het komt erop neer dat je gebruik maakt van de tijd (of hoeveelheid) die je tot je beschikking hebt.

Met opdrachten werkt dat ook zo. Als je een week hebt om iets af te maken, is de kans groot dat het in een week klaar is. Maar als je dezelfde opdracht in één dag moet afmaken, dan gebeurt het in één dag. Soms heeft het dan nog betere kwaliteit ook.

Doordat je eerst je winst opzijzet, word je gedwongen om slimmer met je geld om te gaan, geen impulsaankopen te doen, kosten te reduceren en productiever te zijn. Je leert dus om meer te doen met minder.

Voordelen

Nou, de voordelen ken je nu wel, denk ik. Met Profit First krijg je:

  • een beter overzicht en een betere managementmethode van je financiën,
  • een grotere opbouw van je winst,
  • een sterke intentie en focus op je winst;
  • en meer discipline om impulsaankopen te voorkomen (althans, dat is de bedoeling).

Nadelen

Maar dan nu de nadelen. Want die zijn er ook.

  • Je werkt (zonder het te weten) met verkeerde toewijzingspercentages.
  • Je wordt gek van het bezuinigen.
  • Je bespaart zoveel geld dat je bedrijfsprestaties eronder beginnen te lijden. In sommige scenario’s / bedrijfsstructuren zijn de standaard profit first percentages helemaal niet handig. Dan is je kostenpotje altijd leeg en blijft je bedrijf haken, terwijl je dan beter tijdelijk wat kan ‘lenen’ vanuit een ander potje.
  • Je weet niet hoe je de lonen, de voorraden of de activa moet beheren, en hoe je dit systeem moet gebruiken zonder dat je kasmiddelen opraken. Vooral voor ondernemers met een fysiek product heeft de Profit First methode nog wel wat haken en ogen. Je moet namelijk vaak eerst inkopen / producten maken voordat je kunt gaan verkopen. Vragen zoals ‘hoeveel moet je inkopen’ zijn dan veel relevanter om een financieel gezond bedrijf te kunnen besturen.
  • Je bouwt de gewoonte niet goed op.
  • Je begint van andere rekeningen te stelen omdat je percentages niet kloppen en verliest het vertrouwen in de hele methode-en in je bedrijf.
  • Als je inkomen daalt en je hebt minder geld om je uitgaven te betalen, haal je die oude vertrouwde, maar gevaarlijke, creditcard weer tevoorschijn.
  • Je hebt de omzetbelasting in je inkomstenrekening opgenomen, waardoor je inkomstencijfers te hoog zijn uitgevallen.
  • Je weet niet zeker of je een nieuwe werknemer kunt aannemen. Want hoe ga je om met kosten die toekomstige omzet gaan genereren.
  • Je draait geen winst, maar verlies. Er is dus niets wat je op je rekening voor de winst kunt zetten!

*Ik ben geen gecertificeerd Profit First Professional. Wat ik deel over Profit First is mijn eigen ervaring over deze methode.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?