Hoe bereken je jouw salaris als ZZP’er? 3 manieren

Als ondernemer is de vaste dag waarop je salaris krijgt verdwenen. Of nou ja, dat heb je natuurlijk zelf in de hand! Het is jouw onderneming, jouw geld, jouw keuze. In dit artikel leg ik je uit hoe het werkt met jezelf een salaris uitkeren als je een eenmanszaak hebt, hoe je jouw salaris kan berekenen en of dit bedrag elke maand hetzelfde moet zijn. Na het lezen van dit artikel weet je ook hoe je jouw ZZP’er salaris opgeeft in de aangifte inkomstenbelasting.

Dit ga je in deze blog ontdekken:

Als ZZP’er heb je geen salaris – theoretisch gezien dan

De meeste ZZP’ers hebben een eenmanszaak opgericht. Bij een eenmanszaak wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen je privégeld en je zakelijke geld. Hetzelfde geldt trouwens als je een VOF, maatschap of CV hebt, de andere opties van een natuurlijk persoon als rechtsvorm. Het uitbetalen van salaris aan jezelf is daarom in feite géén salarisbetaling, maar een privéopname van je zakelijke rekening. Heel strikt genomen heb je als eenmanszaak dus geen salaris, omdat alles (je inkomsten en winst) van jou is. Overigens, als je een BV hebt dan betaal je jezelf wél salaris uit, waarover je loonbelasting moet betalen. Maar dat is een ander verhaal. Terug naar de eenmanszaak, je zegt dus dat je als ondernemer in een eenmanszaak geen salaris hebt? Klopt, maar dit betekent zeer zeker niet dat je jezelf niet een maandelijks bedrag moet uitbetalen. Sterker nog, als ik je één tip mag geven, betaal jezelf maandelijks een bedrag uit en het liefst nog elke maand hetzelfde bedrag.

Salaris berekenen als ZZP’er?

Als ZZP’er kun je je salaris dus helemaal zelf bepalen. Oké, natuurlijk binnen de grenzen van wat jouw onderneming kan dragen. Hieronder beschrijf ik drie methodes die jou kunnen helpen in het bepalen van je maandelijkse salaris.

Methode 1 – Profit First Methode

Een populaire methode om je salaris te berekenen is de Profit First Methode. De Profit First Methode is een methode ontwikkeld door de Amerikaan Mike Michalowicz en belooft je jouw bedrijf te transformeren van een ‘cash-eating monster to a money-making machine’. Het principe van de Profit First Methode is eenvoudig. Het geld wat binnenkomt verdeel je over 5 verschillende rekeningen: de ontvangsten, winst, salaris, belasting en kosten. De percentages hóe je dit geld verdeelt zijn afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en doelen. In de hoofdregel is de verdeling als volgt: 5% winst, 55% loon, 10% belasting en 30% kosten. Tuurlijk, de exacte percentages bekijk je altijd aan de hand van jouw onderneming. Verkoop je jouw kennis en heb je relatief weinig kosten dan is het kostenpercentage een stuk lager dan bij een productieonderneming. Belangrijk is wel dat als je bedrijf en je omzet groeit, je de percentages opnieuw analyseert of ze nog passen bij jouw situatie.

Het grootste pluspunt aan deze methode voor mij? Je betaalt jezelf ALTIJD salaris uit. Dit maakt je bewust van het inkomende en uitgaande geld binnen je bedrijf en zorgt ervoor dat je niet té veel uitgeeft aan investeringen en kosten zonder dat je zelf van je bedrijf kunt leven.

Methode 2 – Werk naar jouw ideale salaris toe

In deze methode bepaal je eerst jouw ideale salaris. Oké, je moet hierin natuurlijk wel realistisch blijven.

Stap 1: Kijk bijvoorbeeld wat je verdiende in loondienst (in dezelfde functie/branche) of voer een marktonderzoek uit wat een realistisch salaris is in de branche waarin jij actief bent. Op de website van het CBS of Loonwijzer vind je hiervan overzichten. Of kijk eens op een vacature site naar het salaris.

Stap 2: Van salaris, naar omzet. Leuk dat ideale salaris, maar hoe kom je daar? Bereken hoeveel je maandelijkse zakelijke kosten zijn, de verwachte belastingen die je moet betalen en hoeveel dan je omzet moet zijn. Als je weet hoeveel je totale omzet moet zijn, ga je berekenen hoeveel producten/diensten/pakketten je moet verkopen om dat te realiseren. Ben je daar te ver uit de buurt? Dan moeten of je kosten omlaag, of je verkoopaantallen of je verkoopprijs omhoog.

salaris eenmanszaak

Methode 3 – Wat heb je nodig

Zet al je uitgaven op een rijtje en bereken je maandelijkse lasten. Open je online bankafschriften en bekijk wat je afgelopen jaar hebt uitgegeven. Tip voor als je deze methode gebruikt: kijk niet alleen naar de echte vaste lasten zoals huur, verzekeringen, eten, kleding etc. Leg ook een spaarpotje aan voor onvoorziene kosten (wasmachine kapot, auto start niet meer) én voor vakantie en uitjes. Het moet wel leuk blijven. Het bedrag wat je hebt berekend kun je zien als je minimale salaris wat je elke maand aan jezelf overmaakt. Als het goed gaat met je bedrijf kun je jezelf een bonus uitkeren of je minimale salaris verhogen. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat je ook een bedrijfsbuffer hebt voor onvoorziene kosten (laptop kapot, klant betaalt niet of te laat etc.).

Keer jezelf altijd salaris uit

Welke methode je gebruikt en hoeveel salaris je jezelf als zzp’er uitkeert is natuurlijk super persoonlijk. Mijn gouden tip: keer jezelf altijd salaris uit. En het liefste elke maand hetzelfde bedrag, op een vast tijdstip. Vond je het vervelend dat in loondienst je salaris altijd pas aan het einde van de maand kwam? Je hebt nu gewoon de vrijheid om jezelf altijd op de 10de geld uit te keren.

Moet je salaris elke maand hetzelfde zijn?

Nee, hoeveel geld je per maand overboekt naar je privérekening mag je dus helemaal zelf bepalen. Maar, het is wel handig om elk maand (ongeveer) hetzelfde over te maken naar je privé rekening en dit te zien als salaris wat je kan uitgeven zonder steeds te moeten denken ‘Kan dat wel?’ ‘Heeft mijn bedrijf het niet nodig?’.

Hoe geef je je salaris op bij de aangifte inkomstenbelasting?

Bij een eenmanszaak ziet de belastingdienst je bedrijf en je privé situatie als één. Alle bedragen die je gedurende het jaar hebt overgemaakt naar je privérekening, wat voor jou dus jouw salaris is, noemt de belastingdienst privéonttrekkingen. Deze privéonttrekkingen zorgen ervoor dat het saldo op je zakelijke rekening lager wordt. Maar dit uitgekeerde salaris aan jezelf zijn geen zakelijke kosten. Zakelijke kosten verlagen je winst en dus het bedrag waarover je belasting moet betalen. Wat je jezelf uitbetaalt aan salaris, privéonttrekkingen, verlaagt je winst dus niet.

In de aangifte inkomstenbelasting geef je het totaal van deze privéonttrekkingen dus op. Het totaalbedrag vul je in onder het kopje ‘privéonttrekkingen- en stortingen’. Wat je verder opgeeft onder het kopje privéonttrekkingen en-stortingen zijn bijvoorbeeld het privégebruik van de telefoon aangeschaft op de naam van je bedrijf of de privékilometers gereden in de auto op naam van je bedrijf. Je mag trouwens 500 privé kilometers rijden met je zakelijke auto zonder bijtelling.

Privéonttrekkingen zijn geen zakelijke kosten

De privéonttrekkingen zijn dus niet hetzelfde als zakelijke kosten. En daarom moet je ze apart opgeven in de aangifte inkomstenbelasting. Door het invullen van je privé-onttrekkingen en privé-stortingen maak je in de belastingaangifte dus weer een aansluiting tussen de mutatie in je eigen vermogen en je bruto ondernemerswinst.

omzet kosten winst

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: ‘In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.