Prognose maken voor de bank? Let hierop!

Moet je een financiële prognose maken voor de bank? Dan wil je hem in één keer goed inleveren, anders wordt je kans op financiering een stuk kleiner. In dit artikel leg ik je uit waar je allemaal op moet letten en wat er in een financiële prognose moet staan.

Prognose maken voor de bank of voor jezelf?

Of je nu een prognose moet maken voor de bank of niet: ik raad je aan om het sowieso te doen, ook al is het voor jezelf. Met een financiële prognose wordt het veel makkelijker om zakelijke beslissingen te nemen.

Net als een ondernemingsplan fungeert een prognose als een routekaart naar de doelstellingen die je met je bedrijf wilt bereiken. Gebaseerd op feiten en cijfers geeft zo’n ‘routekaart’ een veel betrouwbaarder stuur dan wanneer je alleen op je intuïtie en buikgevoel afgaat – niet dat daar iets mis mee is, alleen ik ondersteun dat graag met cijfers.

Het stimuleert je om realistische doelen voor de toekomst te stellen en het laat je zien wanneer je nieuw personeel aan moet/kunt nemen of kunt investeren in nieuwe projecten.

De bank kijkt naar je financiële prognose om haar eigen beslissing te nemen over het potentieel van je bedrijf, dus daarom is het belangrijk dat je een stevig document aanlevert!

Hoe maak ik een prognose voor de bank?

Volledig en onderbouwd

Zorg ervoor dat je een projectie opstuurt naar de bank die volledig is en goed is onderbouwd. Je kunt niet de hele tijd een nieuwe versie sturen naar de bank. Dan is je kans verkeken. 

Dus zorg dat het:

  • juist is (geen rekenfouten en inclusief btw en belastingen),
  • volledig (niet de helft van de logische kosten die missen);
  • en onderbouwd (wat zijn de onderliggende aannames om tot de prognose te komen? Het werkt voor de bank heel goed als je ze meeneemt in je beweegredenen en argumenten).
Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Verschillende scenario’s

Het helpt ook om met verschillende scenario’s te werken. Een scenario is een mogelijke uitkomst. Werk bijvoorbeeld met een ondergrens, een gemiddeld en goed scenario. Is de ondergrens van je scenario nog steeds redelijk? Dan heb je een sterke positie.

Je mag de bank hier echt ‘in meenemen’.

  • Vertel waarom een bepaald aantal verkopen realistisch is: hoeveel stuks moet je per dag verkopen? Wat is de bestelwaarde van een klant, etc.
  • Kloppen de verhoudingen? Het is best gek om één miljoen te draaien op één personeelslid. Kan wel overigens, maar vertel dan hoe je dat precies doet.

Wat staat er in een financiële prognose?

Een financiële prognose bestaat uit meerdere onderdelen, waarvan dit de drie belangrijkste zijn:

  1. een exploitatiebegroting
  2. de balans
  3. een liquiditeitsbegroting

1. Exploitatiebegroting

De exploitatiebegroting is ook wel de winst- en verliesrekening. Dit geeft antwoord op de vraag: is jouw bedrijf winstgevend OF wanneer wordt het winstgevend? Een bank gaat geen lening geven als een bedrijf in de basis geen winstpotentie heeft. 

In de exploitatiebegroting staan dus de verwachting van je omzet en je kosten. Je neemt hierin alleen de kosten mee die je toerekent aan een periode.

Stel, je gaat een winkel openen. Voordat je de winkel kunt openen, moet je allemaal investeringen doen. Denk aan een winkelinventaris, kassasysteem en meer. 

Deze spullen gaan meerdere jaren mee. Je mag daarom de kosten ook over meerdere jaren verdelen ofwel: ‘afschrijven’. Deze afschrijvingskosten neem je mee in de winst- en verliesrekening. Dit geldt enkel voor kosten boven de 450 euro. Dit moeten dan wel kosten zijn voor bedrijfsmiddelen. Over kosten voor bijvoorbeeld een business coach die meer dan 450 euro bedragen kun je niet afschrijven. 

Hoe werkt afschrijven?

Stel dat je een laptop van 2500 euro koopt en hij gaat vijf jaar mee. Als we ervan uitgaan dat de restwaarde op de laptop nihil is (0 euro), dan bereken je de afschrijving als volgt:

(2500 – 0) / 5 jaar = 500 euro. 

Elk jaar neem je dan 500 euro aan afschrijvingskosten. De waarde van de laptop zelf staat op de balans en die neemt af met de afschrijvingskosten. 

De laptop heb je gekocht op 1 januari. Op 1 januari stond de laptop voor 2500 euro op de balans. Een jaar later, op 31 december, is er 500 euro afgeschreven en wordt de waarde van de laptop op de balans 2000 euro (2500 – 500 euro).

2. Balans

De balans is, samen met de exploitatiebegroting, het belangrijkste stuk in de financiële prognose en geeft antwoord op de vraag: van wie is het bedrijf? 

Als je net een bedrijf start, is de balans vaak nog vrij leeg. Er staat dan vooral op wat voor eigen geld je inbrengt. Heb je al een lopend bedrijf en ga je met een prognose naar de bank? Dan wil de bank vooral weten of er geen andere schulden in zitten. Dat lees je af van de balans. 

Waar de winst-en- verliesrekening gaat over een periode (vaak van een jaar), is de balans de situatie op één bepaald moment. Je kunt de balans vergelijken met een foto. Wat is de exacte situatie op dat moment? Deze situatie is vaak aan het einde van het boekjaar, ofwel op 31 december. 

De balans heeft twee kanten: de debetzijde (de activakant) en de creditzijde (de passivakant). Beide kanten moeten altijd aan elkaar gelijk zijn; daarom heet het een balans.

3. Liquiditeitsbegroting

De liquiditeitsbegroting is het cashflowoverzicht. Dit geeft antwoord op de vraag: hoeveel geld staat er wanneer op de bankrekening? 

Als je dit in kaart brengt, kan het banksaldo negatief zijn – daarom vraag je ook om een lening of investering. Dat missende bedrag is dus het bedrag dat je nodig hebt als investering.

Het liquiditeitsoverzicht neemt dus ook de timing van het geld mee. Als we het voorbeeld gebruiken van het openen van een winkel, moet je eerst de inrichting kopen. Wanneer gaat dat geld van de bankrekening af?

Hetzelfde geldt voor samples van producten in de productontwikkelingsfase, de inkoop van de voorraad, R&D investeringen, personeel, etc. 

Met alles moet je rekening houden: hoeveel geld heb je nodig en waar ga je het aan besteden? Daar geeft de liquiditeitsbegroting antwoord op.

Meer over ondernemen en financiële groei:

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?