Hoeveel moet je inkopen? Neem dit financieel plan als voorbeeld

Ben je op zoek naar een voorbeeld van een financieel plan? Weet je niet hoeveel je moet inkopen? Hoeveel je moet produceren? Wat je inkoopbudget is? Je bent niet de enige; dit zijn een paar van de meestgestelde vragen van ondernemers. Dit zijn ook de dingen waar veel missers worden gemaakt.

Er zit bijvoorbeeld geld vast in voorraad. Heb je een winkel of webshop? Dan herken je misschien het inkopen ‘als kind in een snoepwinkel’, want alles is zo leuk. Leuk is dat zeker, alleen niet zo handig als je voor vijf jaar inkoopt en de collectie tegen die tijd een stuk minder hip is – en dus niet meer verkoopt. Of misschien schat je je succes iets te hoog in. Denk je dat de halve Benelux bij je op de stoep gaat staan, maar blijkt de werkelijkheid tegen te vallen.

Hoeveel je moet inkopen, is dus een belangrijke en veelgestelde vraag. Om daarachter te komen en daar een goed financieel plan voor op te stellen, geef ik je wat belangrijke tips.

En als je je cijfers gelijk goed in beeld wil brengen en meer winst wil overhouden, download ook meteen mijn gratis rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product!

Dit ga je in deze blog ontdekken:

Twee simpele manieren om je inkoopbudget te bepalen

Benieuwd hoe je dan precies je inkoopbudget kan bepalen? Hier zijn twee eenvoudige manieren om dit te doen:

1. Vraaggeoriënteerd: wat is een logische verkoopverwachting voor de komende paar maanden?

Stel je koopt in voor een periode van drie maanden. Je richt je bijvoorbeeld op de zomercollectie met je kledingwinkel. Deze gaat eruit in mei, juni en juli. Bepaal dan twee dingen:

  1. Wat is de periode waarin je gaat verkopen?
  2. En hoeveel ga je verkopen?

De periode is in dit voorbeeld duidelijk: mei, juni en juli. Misschien nog augustus voor de laatkomers. Het verkoopaantal weet je nu natuurlijk nog niet, maar je kunt wel een inschatting maken. Dit doe je door te kijken hoeveel je verkocht tijdens de vorige collectie en wat er is veranderd qua volgersaantal, marketingstrategie, bereik, nieuwsbriefabonnees, social media strategie, advertentiebudget,etc. Ga je voor de allereerste keer ondernemen? Dan moet je sowieso niet te veel inkopen, maar eerst de markt aftasten waar de vraag ligt.

Daarnaast kun je je cijfers gebruiken. Als je een winkel hebt, hoeveel dagomzet heb je? Hoeveel mensen komen er per dag in de winkel? Verkoop je 20 items per dag? En heb je 200 klanten? Dan koopt 10% van je klanten iets, wat neerkomt op één item per persoon.

Deze methode van het berekenen van je verwachte verkoopaantal is vraaggeoriënteerd. Een andere methode is doel-georiënteerd. Dit betekent dat je kijkt vanuit jouw gewenste salaris/winst. Dat leg ik je nu uit.

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

2. Doel-georiënteerd: terugrekenen vanuit je verkoopdoel

Stel je doel ligt op 30.000 euro per maand. Vergeet dan niet het btw-bedrag mee te nemen. Dat betekent dat je 30.000 moet vermenigvuldigen met 21% (of hoeveel btw jij op je producten/diensten moet heffen)

Als je weet wat je winstmarge is (de verhouding tussen je inkoopprijs en je verkoopprijs), dan weet je hoeveel je moet inkopen. Stel je brutowinst heeft een factor 2. Dan moet je dus voor 15.000 euro inkopen. Twijfel je of het teveel is? Kijk dan hoe makkelijk het is om extra producten bij te kopen. Is er een lange levertijd of kun je makkelijk in kleinere batches inkopen?

In de beginfase is dit een fijne optie om te kijken welke producten of kleuren het best lopen. Als je dan wat meer kennis hebt opgedaan van de markt, kun je grotere aantallen produceren. Dit ligt er dus aan in welke fase je met je bedrijf zit.

Het belang van de timing van geld

Daarnaast is het enorm belangrijk om rekening te houden met de timing van geld. Hiermee bedoel ik de momenten waarop je inkomsten op je rekening komen te staan en je kosten van je rekening worden geschreven.

Stel je verkoopt babyartikelen in een webshop. Voor je business case heb je de volgende berekening gemaakt: 

  • Omzet: 1000 stuks x 10 euro = 10.000 euro
  • minus de kostprijs: 1000 stuks x 4 euro = 4.000 euro
  • Brutowinst = 6.000 euro
  • minus de vaste kosten per maand: 500 euro
  • minus de marketingkosten (20% van de omzet): 2.000 euro
  • Kom je uit op een winst voor belasting en salaris = 3.500 euro
  • (Alle bedragen zijn exclusief btw.)

Dat is een leuke berekening, alleen komt de timing van geld hier nog bij kijken. 

Bijvoorbeeld:

  • De btw die je eerst betaalt over je kosten, later ontvangt over je omzet en per kwartaal moet terugbetalen.
  • Inkopen die je eerst moet doen voordat je kunt verkopen. Vooral als je buiten Nederland inkoopt.
  • Grote investeringen voordat je de winkel kunt openen. Vakantiegeld aan personeel wat je jaarlijks in mei betaalt.
  • Het voorfinancieren van advertentiekosten.
  • (Zakelijke) klanten die in termijnen betalen van 30, 60 of 90 dagen. 

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven. Maar dit soort zaken leiden ertoe dat je geld niet op hetzelfde moment op je rekening staat als dat het eruit gaat.

Beluister ook mijn podcast: Hoe bepaal ik mijn inkoopbudget in 3 stappen.

Financieel plan: een voorbeeld

Hier zie je een voorbeeld van een financieel plan

A3

Zie je dat er in maart een probleem is? En lost het maken van een financieel plan dit probleem op? Nou, niet meteen. Maar het helpt je wel om tijdig te kunnen anticiperen.

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

Een financieel plan opstellen: 5 tips

Benieuwd hoe je een sterk financieel plan kan opstellen? Hier zijn 5 praktische tips:

1. Gebruik één document

Gebruik één document waar je alles in zet. Dus niet de ene maand in Google Sheets, de andere maand in Excel, de andere maand in een notitieboekje en de andere maand in de lucht (want je had geen tijd). Mijn gratis rekentool is bijvoorbeeld een fijne tool om hiervoor in te zetten.

2. Zet de maanden naast elkaar

Zet de maanden naast elkaar. Dat is de simpelste manier om te zien hoe je banksaldo zich beweegt.

3. Let op de volledigheid

Zorg dat het volledig en juist is. Stel dat je helemaal in de ban bent van een nieuwe vestiging en je zet al die kosten erin, vergeet dan niet dat je ook nog je vaste kosten mee moet nemen en je salaris. Twijfel je over hoe hoog de kosten zijn? Vraag dan vast wat offertes op en doe onderzoek.

4. Zorg dat je plan op je doelen aansluit

Zorg ook voor een omzet in lijn met jouw doelen. Als je nu kijkt naar de omzetdoelen voor elke maand, is dat logisch? Hoeveel items moet je er dan per dag voor verkopen? Vergeet het btw-effect niet. En het effect van retouren.

5. Bekijk of je probleem permanent of tijdelijk is

Kom je erachter dat je steekt op een “cruciaal punt”, ofwel een rood bankbedrag? Dan is de belangrijkste onderliggende vraag of dit tijdelijk is, bijvoorbeeld het voorfinancieren van je voorraad. Als het echter permanent is, moet je terug naar de tekentafel (het verbeteren van je business case).

Meer begeleiding nodig?

Een strategische business case en een financieel plan zijn dé basisingrediënten voor meer grip op je geld. Begin met het in kaart brengen van je cijfers met mijn gratis rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product. Hiermee ontdek je snel wat je kan doen en laten om meer winst over te houden. Download de gratis rekentool hier!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?