Ben jij op zoek naar een snellere cashflow maar lukt het je maar niet om dit voor elkaar te krijgen? In dit artikel geef ik je drie tips hoe jij een snellere cashflow kan krijgen en waarom ik altijd tegen mijn klanten zeg dat het geld pas echt binnen is als je het kunt pinnen.
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Een snellere cashflow
Veel ondernemers ervaren in het begin van hun ondernemerschap een soort halleluja-stemming en zijn head over heels in love met hun bedrijf. Totdat ze na een maand of wat op hun rekening kijken en het halleluja-gevoel als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Ik sprak laatst nog twee ondernemers met dit onbehagelijke gevoel. Is dat voor jou ook herkenbaar? Lijkt het alsof iedereen aan jouw business verdient, behalve jijzelf?
3 tips voor een snellere cashflow
Dit kan verschillende redenen hebben en dus ook verschillende oplossingen. Het geld laat misschien nog op zich wachten door trage klanten. Misschien zit het in je voorraad of investeringen, waarvan je toch echt hoopt dat ze binnenkort vruchten gaan afwerpen. Deze 3 tips helpen je bij het versnellen van je cashflow.
1. Fans en volgers zijn nog geen klanten
‘Oh nee, ze gaat het weer over Instagram hebben.’
Rustig maar. Ik ga het niet hebben over het maken van goede of converterende stories. Maar verkoop jij wel echt je producten? Doe jij wel echt je aanbod, zodat mensen zien wat ze bij je kunnen kopen?
‘Ja, dat doe ik wel, Marissa, maar ze zien me voor de tiende keer aankomen met hetzelfde verhaal, daar heeft toch niemand zin in? Dan raak ik straks nog volgers kwijt!’
Ik snap hoe je je voelt. Het is fijn om je volgers tevreden te houden. En het is leuk om veel volgers te hebben, het is ego-strelend. Toch moet je even de focus houden. Fans en volgers zijn namelijk géén klanten. Ze betalen niet de huur voor je.
Dit is een mentaal dingetje wat veel ondernemers in de weg zit. En dat is zonde, want je kunt zoveel meer halen uit social media dan alleen maar gezellige posts te plaatsen!
Keer het eens om. Instagram (of Facebook, of wat je ook gebruikt) verdient aan zijn gebruikers. Dus ook aan jou. Waarom zou je daar tevreden mee zijn? Jij hebt een supertof product, toch? Gebruik social media dan om de rollen om te keren en zelf aan social media te verdienen!
- Doe een aanbod aan klanten die al eerder wat hebben gekocht.
- Laat klanten een bijpassend product zien.
- Bied klanten een vervolgtraject aan of een manier om met jou/je bedrijf in contact te blijven.
Voeg waarde toe aan hun leven. Dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken dat je too much bent op hun timeline.
Zorg er wel voor dat je genoeg winstmarge hebt op je producten. Weet je niet hoeveel winst je maakt per product? Dan is het de hoogste tijd om je prijzen te herzien.
Volg je mij trouwens al op instagram?
2. Factureer jij wel? En op tijd?
Als je een webshop hebt en klanten vooraf afrekenen, heb je dit probleem gelukkig niet. Maar als je een dienstverlener bent, vraag jezelf dan eens af of je wel factureert. Stomme vraag? Nou, ik sprak laatst een ondernemer die het versturen van facturen soms totaal vergeet!
Dus:
- Factureer je al je uren of doe je vaak extra dingen voor niets die niet in het traject vallen? En dan heb ik het niet over een kleine gunst natuurlijk.
- Factureer je vooraf of vlak na oplevering? Of heb je ineens een money mindset dingetje als je een groot bedrag moet factureren (waar jij keihard voor hebt gewerkt)?
3. Kijken kijken, niet kopen
Een van mijn klanten uit mijn groeiprogramma zei dat hij tegenvallende resultaten had voor zijn advertenties.
Nu is het analyseren van cijfers en resultaten iets wat ik ontzettend leuk vind, dus ik wierp er graag nog even mijn blik op.
Wat bleek? De advertenties liepen goed. Veel bezoekers kwamen op de website terecht en deden zelfs wat artikelen in het winkelmandje.
Maar afrekenen? Ho, maar.
Er waren verschillende betaalmogelijkheden aanwezig, de website was netjes uitgelijnd en alles leek te werken.
Wat me wel opviel, was dat de verzendkosten nog bij de prijs kwamen. De prijs van de artikelen was gemiddeld 15 euro. De verzendkosten waren rond de 5 euro. Als je lekker aan het shoppen bent en ineens wordt geconfronteerd met 5 euro extra bij het afrekenen, zou jij dan nog doorgaan met de checkout?
We hebben dus een andere benadering genomen en de verzendkosten in de prijs verwerkt. Ja, de producten worden daarom duurder, maar klanten worden niet meer vervelend verrast bij het afrekenen.
Bovendien kan een duurdere prijs een product een wat luxere uitstraling geven. Meer kwaliteit.
We gingen het testen. Binnen een maand hadden we 33% meer conversie!
Zo zie je, naar je cijfers kijken is niet eng. Integendeel; het loont.
Wil jij deze stappen ook zetten?