Financiële vrijheid creëren als ondernemer (tips + tools)

Hoe kun je financiële vrijheid creëren als ondernemer? Deze vraag krijg ik vaak gesteld. Je bent ondernemer geworden omdat je van een vrij leven houdt, toch? Je hebt een visie, een droom. En die wil je waarmaken. Je wilt een succes maken van jouw bedrijf.

Maar niet iedereen is goed met geld, financiën en cijfers. Ik wel, ik ben er dol op (serieus). Daarom leg ik je in dit artikel exact uit hoe je jouw pad vindt naar meer rust in je administratie – en je leven.

Direct weten hoe ik jou kan helpen met het vergroten van je business? Bekijk mijn aanbod of neem contact met me op.

Wat is financiële vrijheid?

Financiële vrijheid houdt voor iedereen iets anders in. Het kan voor jou betekenen dat je miljonair wilt worden of zoveel passief inkomen wilt opbouwen dat je nooit meer hoeft te werken. Je wilt elke dag op een tropisch eiland cocktails drinken in de zon.

Of misschien vind je werken juist fijn en wil je anderen dienen. Je wilt bijdragen aan een betere wereld. Dan houdt financiële vrijheid simpelweg in dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over rekeningen die je moet betalen. Je wilt leuke dingen doen, genoeg geld achter de hand hebben en van je leven genieten.

Hoe ziet financiële vrijheid eruit als ondernemer?

Om te bepalen hoe zakelijk succes en financiële vrijheid er voor jou uitziet, kun je jezelf de volgende vragen stellen.

  • Waar leef jij voor? Welke activiteiten maken jou gelukkig?
  • Hoeveel kosten die activiteiten?
  • Wat zijn je maandelijkse kosten op dit moment?
  • Kun je deze kosten reduceren?

Financiële vrijheid gaat niet alleen om meer geld verdienen. Het gaat ook om geld besparen op vlakken waar jij minder waarde aan hecht. Als jij het niet belangrijk vindt om een groot huis of een dure auto te hebben, dan kun je bijvoorbeeld kleiner gaan wonen of je auto wegdoen.

Bepaal van wat voor soort levensstijl jij gelukkig wordt. En wees niet bang om keuzes te maken.

Met grip op je cijfers financiële vrijheid creëren

Zodra je hebt bepaald wat financiële vrijheid voor jou betekent, is het tijd om heldere doelen te stellen. Maar let op: ‘Ik wil meer geld verdienen’ is geen helder doel. Je moet het concreet maken.

Wat voor financieel doel heb jij?

  • Wil je je omzet verdubbelen binnen nu en twee jaar?
  • Wil je komend jaar 5% van je winst investeren in jezelf en je bedrijf?
  • Wil je binnen nu en vijf jaar 10 uur per week minder hoeven te werken?

Een concreet financieel doel geeft je rust en focus. Het helpt je bij het maken van keuzes, omdat je weet waarvoor je het doet. Wie weet stel je je doel bij, dat kan altijd. Maar je hebt op deze manier in elk geval meer grip op je cijfers – en meer grip op de rust in je hoofd.

Wat heb je nodig voor zakelijk succes?

De volgende stap is om uit te rekenen wat je precies nodig hebt voor zakelijk succes en een gelukkig leven. Dat doe je door zowel een salarisdoel als omzetdoel vast te stellen.

Salarisdoel versus omzetdoel

Nu denken de meeste ondernemers dat ze het omzetdoel eerst moeten bepalen. Ze draaien een bepaalde omzet, waarvan ze, na aftrek van alle kostenposten, de dingen kunnen doen die ze willen doen. Het omzetdoel wordt daarom als uitgangspunt genomen.

Lees ook: 15 redenen waarom jij jouw omzetdoel niet behaalt

Maar wat als je dit omkeert? Wat als je begint met een salarisdoel, en dan uitrekent hoeveel omzet je moet draaien om dat salaris te bereiken? Zo wordt jouw gewenste levensstijl de input voor je prijsbepaling en bedrijfsstrategie.

Meer omzet draaien met hetzelfde aantal producten

De meest voorliggende oplossing om je salaris te verhogen, is door meer producten (of diensten) te verkopen. Zo vergroot je immers je omzet.

Nu is het tijd om even goed te kijken naar je business, en naar jezelf. Beantwoord daarvoor de volgende vragen:

  • Denk je dat je genoeg geld vraagt voor jouw product of dienst?
  • Zijn je prijzen gebaseerd op wat concurrenten vragen?
  • Wil je je producten betaalbaar maken voor iedereen?
  • Zijn je prijzen gebaseerd op een gevoel dat je hebt?
  • Denk je dat je prijzen slechts geleidelijk omhoog kunnen?

Als je ‘ja’ antwoordt op deze vragen, is de kans groot dat je prijzen drastisch omhoog kunnen. In dat geval hoef je niet meer producten te verkopen, maar moet je wellicht je marketing en bedrijfsstrategie aanpassen.

En, nog belangrijker, misschien moet je je mindset aanpassen. Want waarom zou je jouw producten lager prijzen dan ze (en jij) waard zijn? Je zult verbaasd staan over hoeveel ondernemers, met name vrouwelijke ondernemers, zichzelf en hun producten/diensten onderschatten.

Maar als jij een product en service van topkwaliteit biedt, dan mogen je prijzen dat reflecteren.

Het is dan essentieel dat je investeert in het opbouwen van naamsbekendheid. Als je merk bekend staat om zijn exclusiviteit en betrouwbaarheid, verzeker ik dat je klanten aantrekt die graag hogere prijzen voor jouw producten/diensten betalen.

Lees ook: 5 redenen om vol vertrouwen je prijzen te verhogen

Zakelijk succes = ontspannen ondernemen

Het liefst bereik je je financiële doelen zonder jezelf op te branden. Dat klinkt logisch, maar zoals veel ondernemers weten, is het soms een uitdaging om ontspannen te ondernemen. Mijn doel is om dat gemakkelijker te maken.

Kijk dus goed naar welke waarde je levert. Welk probleem los je op voor mensen? Baseer daar je prijzen op; je producten hoeven niet betaalbaar te zijn voor iedereen. Als je prijs goed zit, hoef je jezelf ook minder uit de naad te werken om je financiële doelen te bereiken.

Een plan voor het creëren van financiële vrijheid

Een (financieel) doel zonder plan is slechts een wens. Als je niet weet welke stappen je moet nemen om je doelen te realiseren, zal er vrij weinig van de grond komen.

Is jouw administratie één grote rommel? En kun je wel wat advies gebruiken? Ik help je een realistisch winstplan op te stellen, zodat ook jij financiële vrijheid kunt ervaren.

Neem direct contact met me op.

Klaar om op te stijgen? Let’s go!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?