pexels-christina-morillo-1181346

B2B en B2C marketing combineren: goed idee? 

Vandaag deel ik graag dit artikel met je over kruisbestuiving. Nee, ik heb het niet over de bestuiving van een plant door het stuifmeel van een andere plant. Ik heb het over de kruisbestuiving tussen B2B en B2C marketing. Ofwel, business to business én business to consumer.

Als je net start met ondernemen, raden mensen je aan om je op één doelgroep te richten via één kanaal. Mijn advies is daar niet anders in.

Dit verandert echter als je wat verder in je ondernemersreis bent. Ik vind dan dat je je prima kunt richten op beide kanalen. Je kunt bijvoorbeeld het B2B kanaal inrichten en gebruiken als ondersteuning voor het B2C kanaal.

Hoe je dat goed doet en wat de voordelen daarvan zijn, leg ik je nu uit.

Voordelen van het combineren van B2B en B2C marketing

Voordeel 1: Meer naamsbekendheid 

Het is vrij logisch: hoe vaker mensen jouw merk zien, hoe makkelijker ze zich jouw merk herinneren en hoe eerder ze klant worden. Of dit nu mensen zijn in de B2B of in de B2C, dat maakt niet uit. We zijn allemaal mensen - en (potentiële) klanten.

Naamsbekendheid resulteert dus in meer omzet. Maar wist je dat een grotere naamsbekendheid ook de waardeperceptie vergroot?

Wat praktische voorbeelden:

  • Je verkoopt heerlijke ontbijtproducten (voornamelijk via het online B2C kanaal) en gaat een samenwerking aan met een hotel dat jouw ontbijt (voorbereid) aan zijn klanten serveert. 
  • Je hebt een servieslijn en gaat de samenwerking aan met een paar restaurants die hun gerechten uitserveren op jouw servies. 
  • Je verkoopt shampoo en douchegel en gaat een samenwerking aan met een sportschool die jouw producten in de douche zet. 

Waar moet je op letten?

  • Hoewel je je op twee afzetkanalen (B2B en B2C marketing) richt, is het handig om je nog steeds op een doelgroep te richten die ook echt kan en wil betalen voor jouw producten. Jouw high-end granola met noten aanbieden in goedkope hostels zal namelijk weinig zoden aan de dijk zetten. Ja, mensen eten het heus lekker op. Maar de kans is groot dat ze daarna geen duurzame klant van je worden. 
  • Let erop dat je merk wel prominent in beeld staat. Als jij droogbloemen levert voor een offline netwerkevent en niemand weet dat ze van jou zijn, is dat natuurlijk niet zo handig.
  • Lever niet aan B2B onder de kostprijs, want dan verlies je aan winst. Dat mag je enkel doen als je weet dat het je direct meer klanten gaat opleveren. In dat geval mag marketing heus wel wat kosten. Want hè, adverteren is nu eenmaal niet gratis.
  • Zorg er ook voor dat je prijzen voor consumenten laat zien inclusief btw, maar de prijzen voor bedrijven zonder btw. 

Voordeel 2: Meer (potentiële) vervolgaankopen via jouw website

Het is makkelijker om een klant een herhaalaankoop te laten doen dan een nieuwe klant voor je te winnen. En in bijna alle gevallen zijn je klanten nog blij ook. Ze zijn immers al fan van je. Daar mag je ze best een beetje bij helpen!

Wat praktische voorbeelden:

  • Jij verkoopt mooie vijzels aan een fysieke (kook)winkel. Stel, je doet hier een boekje bij met een paar recepten waarvoor een vijzel nodig is. Je vertelt je lezers ook dat ze meer recepten online kunnen vinden. Als ze dan naar je website komen (voor die extra recepten), kun je ze een aanbod doen voor een bijpassend product. Een onderzetter bijvoorbeeld, zodat de vijzel meer grip heeft of opbergpotjes voor de gemalen specerijen.  
  • Je levert fantastisch leuke armbandjes aan een conceptstore. Stel, je stopt bij deze armbandjes een leuk visitekaartje met een QR-code. Door de QR-code te scannen, ziet de klant welk armbandje de beste match is bij de net nieuwe aankoop (zou ik zelf graag willen weten, haha). Kun je altijd nog overwegen of ze door het scannen van de QR-code een bepaalde korting krijgen die tijdelijk geldig is. Wees creatief!

Waar moet je op letten?

  • Zorg dat het heel duidelijk is welke acties de klant moet nemen. Misschien vind je dat wat ‘verkoperig’, maar veel mensen hebben een kortere concentratieboog dan een goudvis (3 seconden). Als jij niet heel duidelijk zegt: ‘Scan deze code, ontdek welk armbandje de beste match is en ontvang een korting’, dan gebeurt er niets.
  • Creëer urgentie. Maak een korting of een actie maar een paar dagen geldig na aankoop. Anders denkt je klant: ‘Oh, daar kijk ik later wel even naar’. Vervolgens belandt jouw leuke idee in de prullenbak, wordt het vergeten en gebeurt er niets. Zonde.

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Masterclass 'In 5 stappen meer financieel inzicht in jouw merk'

Meer winst, structuur en financiële rust

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt en een winstgevender merk bouwt.