Het maken van een winstplan: de meest gemaakte fouten

Een winstgevend plan bepaalt of je met je bedrijf geld kunt verdienen. Je ziet in één oogopslag met welke diensten en producten je omzet gaat maken, maar ook heb je jouw verschillende kosten en de uiteindelijke winst helder. Je winst is je omzet – kosten, daar draait het om. Want als je 5.000 euro omzet hebt, maar ook 5.000 euro kosten, dan levert het nog niets op. Toch zie ik 2 veelvoorkomende ‘fouten’ die ondernemers niet meenemen in het opstellen van hun winstplan. In deze blog behandel ik de meest gemaakte fouten bij het maken van een winstplan.

Lees ook: Succesvol opschalen als food start-up

Wat is een winstplan?

Met een winstplan wordt dus bepaald of jouw bedrijf daadwerkelijk geld oplevert, en dus rendabel is. Het is een overzicht van de omzet, kosten en dus de winst die je overhoudt. In een uitgebreid winstplan kun je ook het bedrag wat je, op basis van jouw verwachte winst, aan jaarlijkse belastingen moet betalen inschatten. Daarnaast zie je ook het bedrag of percentage wat je aan jezelf uitkeert als salaris en spaart als buffer.

Waarom een winstplan?

Een winstplan is voor bedrijven en ondernemers heel nuttig om te kijken welke doelen je met je bedrijf wilt behalen. Het winstplan zorgt er dan voor dat je deze doelen omzet in cijfers en dat je het concreet maakt. Het winstplan zorgt voor structuur en rust en geeft je inzicht in je omzet en cijfers. Want eerlijk is eerlijk, als het op papier al niet lukt, gaat het in werkelijkheid waarschijnlijk ook enorm lastig worden. Je kunt doormiddel van een winstplan dus heel concreet inschatten hoe jouw bedrijf ervoor staat, of je genoeg ruimte hebt voor bepaalde investeringen of juist een tandje bij moet zetten. Klinkt logisch, maar toch maken ondernemers snel 2 onnodige ‘fouten’.

Fout 1: je vergeet het spin-off effect

Veel ondernemers vergeten het spin-off effect. Het spin-off effect kun je zien als een sneeuwbaleffect: je bereik wordt steeds groter en klanten vertellen steeds meer aan anderen over jou. Hierdoor wordt jouw ‘vijver’ van potentiële klanten steeds groter en met hetzelfde conversiepercentage heb je dus steeds meer klanten. Daarnaast doe jij steeds meer ervaring op en word jij steeds steeds beter in wat je doet. Hierdoor kun je steeds meer en meer jouw expert-status claimen en worden jouw diensten meer waard. Zowel het bereik als het waarde-element van het spin-off effect zorgen er dus voor dat jij met dezelfde input aan activiteiten steeds meer én met hogere prijzen kan gaan verkopen. Een dubbel spin-off effect dus eigenlijk. Ik zou zeggen: breng dus vooral een stijgende lijn aan in jouw winstplan.

Fout 2: je vergeet de breaks

De tweede veelvoorkomende fout is het vergeten van breaks. Misschien ben je op het moment van opstellen van je winstplan hartstikke enthousiast en gemotiveerd, maar halverwege het jaar wil je misschien toch wel even op een strandbed liggen aan de Middellandse Zee of naar een andere vakantiebestemming. Voor een realistisch winstplan is het dus ook belangrijk om rekening te houden met maanden dat je niet of minder werkt.

Vakanties zijn niet de enige ‘breaks’, denk ook aan seizoen fluctuaties van jouw product of dienst (ijsjes verkopen minder goed in de winter) of lanceringen van een nieuwe collectie van een product. Het kan heel verleidelijk zijn om optimale berekeningen te maken, maar uiteindelijk heb je veel meer aan een realistisch plan.

Hoe zorg je dus voor een goed winstplan?

Vooral door het realistisch te houden. De punten die ik hierboven noemde zijn niet per se fouten, eerder leerpunten. Door het spin-off effect mee te nemen en tevens rekening te houden met de breaks, ontwikkel je een veel realistischer winstplan. Uiteindelijk zorg je dan voor meer inzicht in je jaardoelen en kun je veel beter inschatten of jouw doelen haalbaar zijn en hoe jouw bedrijf presteert. En ander punt om mee te nemen in het opstellen van een winstplan is bijvoorbeeld het werken met verschillende scenario’s (matig – gemiddeld – goed) omdat je nou eenmaal niet alles kan voorspellen. Ook het in kaart brengen van je vaste kosten en gewenste investeringen en de timing van geld is cruciaal in een goed winstplan. De timing van geld speelt een rol als het moment van verkopen anders is dan het moment waarop je het geld ontvangt (bijvoorbeeld wanneer klanten in termijnen betalen) of wanneer je eerst kosten moet maken (zoals investeringen of inkopen) voordat je kan verkopen.

Dit zijn allemaal voorbeelden van onmisbare elementen in het opstellen van een goed winstplan. Het maken van een winstplan is een van de onderdelen in mijn traject: The Money Making impact School.

Winstplan maken

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: ‘In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.