Jouri en Martijn zijn samen de oprichters en brein achter Pieter Pot. De razendsnel groeiende start-up met de missie om de wereld te veroveren met verpakkingsvrije boodschappen. Pieter Pot levert verpakkingsvrije boodschappen, gemakkelijk tot aan jouw voordeur. Ik sprak Jouri over zijn ondernemersreis en de (circulaire) toekomstplannen van Pieter Pot.
Even in de herhaling voor wie jullie nog niet kent, waar staat Pieter Pot voor?
Het is de missie van Pieter Pot om verpakkingsvrije boodschappen bij jou thuis te bezorgen. Eigenlijk is het idee al eeuwenoud. Vergelijk het met de ouderwetse melkman. Bulkgoederen komen binnen en de potten worden vervult. Vervolgens kan het bezorgproces beginnen. Je kunt Pieter Pot dus eigenlijk zien als twee stapjes uit de ’traditionele keten’ in één; zowel de verpakker als de distributeur. Als jij als consument de inhoud van de pot hebt opgegeten wordt de lege pot gewoon weer opgehaald en krijg jij je statiegeld terug. De pot wordt gewassen en kan worden hergebruikt.
Hoe ben je op het idee gekomen van Pieter Pot
Pieter Pot is mijn tweede startup (eerste start-up is genaamd Shake-on), dus het ondernemen was me niet compleet nieuw. Pieter Pot ben ik écht gestart uit een persoonlijke drive, de drive voor een duurzame en sociale wereld. Overigens heette Pieter Pot niet altijd Pieter Pot, maar startte onder de naam Puur Bezorgd. Deze naam bleek te activistisch, dus na een brainstormsessie inclusief vele specialisten en honderden opties werd het Pieter Pot.
Wat is volgens jou hét succes achter Pieter Pot
‘Met Pieter Pot bieden wij de oplossing voor de gemiddelde consument, iedereen kan er gebruik van maken’. Omdat we de gemiddelde consument willen aanspreken zijn we nu ook druk bezig met het verruimen van ons assortiment. Het feit dat er al meer dan 20.000 mensen op de wachtlijst staan én alle media aandacht is veel belovend voor het verder uitrollen van het concept van Pieter Pot. Het voordeel van Pieter Pot ten opzichte van de lokale verpakkingsloze supermarkt is dat wij makkelijker landelijk kunnen opschalen en bezorgen met de hulp van post NL. Zo kunnen wij een veel grotere doelgroep bereiken.
The lean start-up: het valideren van je idee
Als echte ondernemer heeft Jouri misschien wel honderden ideeën gehad die het uiteindelijk toch niet zijn geworden. Fan van de Lean start-up methode werd het verpakken in weckpotten idee meteen getest en bleek een succes. Weckpotten gevuld met rijst werden in een webshop verkocht en het bleek te werken.
‘Als je door hebt dat iets gaat werken is het ook vooral een kwestie van gewoon durven en doen’. ‘Ook tijdens de ondernemersreis moet je je ideeën continue blijven valideren: alleen een idee is niets waard. De uitvoering van een idee heeft pas waarde als er betaalde klanten zijn. De eerste stap is weten dat er een behoefte is, de tweede stap is het ook daadwerkelijk gaan doen. Met Pieter Pot zijn wij ook niet de allereerste geweest met dit idee, maar wél de allereerste die dit succesvol hebben uitgerold. Een echt succesvolle ondernemer durft soms concessies te maken, heeft een commercieel gedachtegoed en ziet geld als middel’.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Blijft het bij een online supermarkt of zijn er grotere plannen?
‘Over drie jaar zijn wij de grootste verpakkingsvrije online supermarkt van Nederland, België en de Duitsland. Over 5 jaar liggen we in de Albert Heijn en over 10 jaar gebruikt de helft van de consumenten een circulaire verpakking’. ‘Op dit moment zijn we al in gesprek met de CEO van Picnic en Unilever, dus het gaat de goede kant op’.
Hoe heb je het geld voor Pieter Pot opgehaald?
‘Het meeste geld hebben wij met een succesvolle crowdfunding campagne opgehaald’. Het voordeel een aan crowdfunding campagne via crowdaboutnow.nl is dat je meteen ook loyale klanten aan je bindt. ‘
Heb je nog een tips voor het aantrekken van externe financiering?
‘Begin op tijd en laat de financierders zien wat je te bieden hebt. Zorg ervoor dat je financiële scenario’s hebt doorgemeten, dat je kan aantonen dat er een business case is voor je product en bewijs dit met betalende en terugkerende klanten’.
Ondernemerslessen, wat is je grootste leerpunt geweest?
Het mooie van ondernemen is dat je elke dag enorm veel nieuwe dingen leert. ‘Sowieso zie ik het als enorm waardevol om voldoende externe experts in te schakelen in je ondernemersreis.’ De ‘relatief harde les’ die wij hebben geleerd is om meer continue en actueler onze cashflowpositie te managen. Wat komt er binnen en wat gaat eruit. ‘Wie moeten met Pieter Pot veel voorraad inkopen, investeringen doen en hebben werkkapitaal nodig’. Hiervoor moet wel voldoende cash zijn en op het juiste moment omdat veel cash pas later binnenkomt. Daarin hadden we in het begin onvoldoende inzicht. Gelukkig houden we nu de cashflow dagelijks bij’.
Wil je meer weten over Pieter Pot of je ook inschrijven op de wachtlijst? Dat kan via de website van Pieter Pot