Van het maken van scrubs en lippenbalsems aan de keukentafel naar een deodorantmerk te koop bij de meer dan 1700 retailers door Nederland, België, Denemarken, Duitsland en Polen waaronder de Albert Heijn, bol.com, Picknick, de Etos, Dille & Kamille en meer. Ik sprak Dewi van de Weater over haar ondernemersreis richting The Lekker Company en Dewi onthult haar ondernemerslessen en succesformule waardoor haar onderneming in een stroomversnelling raakte.
Hoe het allemaal begon
Zes jaar geleden aan de keukentafel begon het ondernemersavontuur van Dewi van de Weater. ‘Het begon als een pinterest-hobby met een divers palet aan producten zoals scrubs, lippenbalsems en de deodorant natuurlijk’. Al snel had Dewi door dat als je wil opschalen, het belangrijk is om je in beginsel op één product te focussen. Combineer dit met haar eigen voorliefde voor de deodorant én het feit dat de consumenten juist steeds weer terug kwamen voor de deodorant en er was een winnaar. De deodorant zou hét item in de markt gaan worden.
Van een eerlijke missie tot een pure, vegan en plastic vrije deodorantlijn
De producten van The Lekker Company zijn een vertaling van de missie van Dewi: ‘Iedereen zou moeten weten wat ze op hun lichaam smeren’. Daarom zijn alle producten vegan en zijn alle ingrediënten in Jip-en-Janneketaal op de verpakking geschreven, zodat je exact weet wat erin zit. De verpakking is helemaal van karton gemaakt zodat deze compleet kan worden gerecycled.
Fast forward – van de keukentafel naar het schap bij bekende retailers
In 2017 kreeg Dewi de kans om haar product bij de Albert Heijn te pitchen. Dewi sleepte tijdens de Product Pitch een tweede prijs in de wacht met als gevolg dat haar bedrijf in een stroomversnelling raakte. Voor de pitch lag het product nog in 40 cadeauwinkels, na de pitch in het schap van 460 Albert Heijn winkels.
Van hobby naar professioneel bedrijf
Bij het professionaliseren en opschalen van The lekker company kwam een hoop kijken. ’De eerste tip die ik graag wil meegeven aan iedereen met de ambitie om op te schalen is om vast vooruit te denken en meteen een internationale naam aan je bedrijf te geven’. Wat begon als lekkerineenpotje werd dus al snel omgedoopt tot The Lekker Company. Kan internationaal toch wat beter worden uitgesproken. ‘Als je internationale ambities hebt is het sowieso wel handig om vast een tweede taal op de verpakking te drukken’. Daarnaast moest natuurlijk ook in een raptempo het productieproces worden geprofessionaliseerd. ‘Bij een professioneel bedrijf komen natuurlijk hele andere vormen van regelgeving kijken’.
Opschalen puntje praktisch
Bij het opschalen van het productieproces kwamen ook wat praktische zaken boven tafel. ‘Toen we in de grote supermarkten kwamen te liggen hebben we het recept iets aangepast. Er moest iets meer sheaboter worden toegevoegd zodat de producten niet gingen smelten bij warmte’.
Eenvoudig financiering aantrekken?
Met het opschalen en professionaliseren van een bedrijf gaan grote investeringen gepaard. Na het winnen van de pitch was er dus groeikapitaal een noodzakelijkheid geworden. ‘In die tijd werkte ik nog bij Seats2meet en tipte een collega mij om eens met Feddo te bellen. Een paar telefoontjes en koffies later werd Feddo de financierder, mede-eigenaar en sparringspartner. Het was voor mij totaal geen belemmering om een mede-eigenaar toe te voegen aan The Lekker Company. Ik vond het juist fijn om iemand naast me hebben die bekend was in het retail landschap.
De financiering was binnen: hoe houd je grip op de cijfers?
‘Wij maken gebruik van een enorme Excelfile met onder andere de prognoses van de voorraad van producten, herorders van klanten en we houden natuurlijk de cashflow in de gaten. Deze excelsheet updaten we eigenlijk continue, zodat we steeds weten wat er speelt’.
Heb je nog een financiële tip voor startende ondernemers?
‘Ga niet te laag zitten in prijs en al helemaal niet als je je in het retaillandschap begeeft’. Het is belangrijk om in acht te houden dat je met verschillende partijen en distributeurs te maken hebt en iedereen als het ware een stukje marge wil. ‘Je wilt niet dat je in de beginjaren drie keer je prijzen moet verhogen omdat je anders niet kan samenwerken zonder dat het je geld gaat kosten. Bereken daarom echt goed je prijzen zodat je je niet klem zet’. Evalueer je prijzen en verdiep je in marges, zeker als je (internationaal) gaat groeien.
Groots denken: wat heb je nodig om je vijf-jarendroom werkelijkheid te maken?
‘Er liggen plannen om het team en de lijn verder uit te bereiden. Ik wil eerst nog een deodorant zonder bakingsoda’s ontwikkelen en daarna de lijn met crèmes willen uitbreiden’. Op dit moment heb ik een sales & marketing manager in dienst, maar dat wil ik graag snel verder uitbreiden. ‘Als ik verder voorruit kijk zie ik The Lekker Company in 2025 echt als een Europees merk. Hierin maken we nu al de eerste stappen. Vanaf juni 2020 liggen we bijvoorbeeld in een drogist in Polen. We hebben al een grote klant in Duitsland en ook in België liggen we in steeds meer winkels. Ook in Nederland willen we verder uitbreiden. ‘Toch wil ik niet dat mijn producten zomaar overal liggen en me ook focussen op waar het nu ligt en dat dat goed gaat’. En als je echt fantaseert over de verre toekomst? ‘Dan zou ik misschien nog wel ooit een pop-up store willen openen en een flagshipstore willen openen’.
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelen van The Lekker Company of meteen een natuurlijke deodorant aanschaffen? Neem een kijkje op de website van The Lekker Company of volg The Lekker Company op instagram.