Wanneer mag je afwijken van de standaard profit first percentages?

Mag ik afwijken van de standaard profit first percentages en potjes?

Dat ga ik in deze blog beantwoorden.

Of beter gezegd, ik ga mijn visie en perspectief over dit onderwerp graag met je delen.

Ik kreeg deze vraag namelijk van een van de deelnemers van de Money Making Impact School.

Deze klant was net ingestroomd en werkte al met profit first.

Ben jij als ondernemer benieuwd wat de profit first-methode is en in hoeverre je mag afwijken van de standaard profit first percentages, lees dan verder!

DIT GA JE ONTDEKKEN:

Wat is de profit first methode?

Wanneer mag je afwijken van standaard profit first percentages?

Bewuste keuzes maken met je geld

Afwijken van de standaard profit first percentages? 4 dingen waar je op moet letten!

WAT IS DE PROFIT FIRST METHODE?

Voor wie nu denkt, potjes, profit first percentages? HELP!

Profit first is een methode die overgewaaid is vanuit Amerika.

Het verdeelt je omzet over verschillende bestemmingen.

Een gedeelte gaat bijvoorbeeld naar de belastingsdienst en kosten, terwijl een ander gedeelte naar je salaris, buffer en winst gaat.

We kunnen het vergelijken met van een bord eten.

Je eet je bord leeg in een restaurant.

En als het niet te eten is laat je het soms ook staan.

Of met tijd, als je een half uur hebt om iets te doen en je weet niet precies of dat wel lukt.

Dan red je het alsnog vaak wel prima.

Als je de hele middag hebt om deze taak uit te voeren, dan kan je hier ook prima 4 uur over doen.

Want je neemt de tijd.

Zo werkt het ook met een hoop geld dat op 1 rekening staat.

De meeste mensen krijgen dan een ander uitgavenpatroon en geven uit wat ze hebben.

Profit first zorgt ervoor dat je omzet al over verschillende potjes wordt verdeeld aan de juiste bestemming om vanuit daar een financieel gezond bedrijf te bouwen.

Ik zie veel voordelen aan de profit first-methode.

Want het verdelen over verschillende bestemmingen geeft je grip op en een overzicht van je cijfers.

Het helpt je om vragen te beantwoorden zoals:

Is dit nu echt iets wat ik kan uitgeven?

Wat kan ik wel en wat kan ik niet doen? 

Dit geeft je helderheid en zorgt ervoor dat je geen overhaaste beslissingen als ondernemer neemt.

WANNEER MAG JE AFWIJKEN VAN STANDAARD PROFIT FIRST PERCENTAGES?

Het principe van het verdelen op potjes is goed, maar ik ben geen voorstander van standaard percentages.

Nu hebben we ook meteen al het antwoord op de vraag.

Maar ik leg het graag nog verder uit.

Ik geloof niet in een standaard, maar dat ondernemen veel meer flexibiliteit is.

En ook veel meer durven om af te wijken.

De percentages zouden meer persoonsgericht moeten zijn.

Want als je pas net bent begonnen met je bedrijf, dan is het grootste doel om je bedrijf snel van de grond te krijgen.

Dan is het helemaal niet zo erg om het eerste halfjaar jezelf niet het salaris uit te keren wat het zou moeten zijn.

Je weet dat het percentage hoger zou moeten zijn, maar kiest er bewust voor om dat stukje terug te investeren in je bedrijf.

BEWUSTE KEUZES MAKEN MET JE GELD

Ik denk dat veel profit first professionals het hier niet mee eens zijn.

Maar wat belangrijk is, is dat dit percentage niet klakkeloos over mag gaan in nutteloze kosten.

Investeer dit percentage bijvoorbeeld in het opzetten van een bepaalde marketingstrategie.

Degene die mij deze vraag stelde wilde graag investeren in het opzetten van advertenties.

Dat vind ik niet zo’n heel gek idee.

Maar het moet wel een bewuste keuze zijn.

Jij als ondernemer hebt de vrijheid om zelf de keuze te maken en bewust een gedeelte van je salaris niet uit te betalen.

Dat zou niet altijd de situatie moeten zijn.

Want uiteindelijk hebben we een bedrijf om ervan te kunnen leven en leuke dingen mee te doen.

Maar als startende ondernemer maak je soms de keuze om de leuke dingen te laten schieten voor een snellere groei van je business.

Wat ik de onderneemster uit bovengenoemd voorbeeld wel meegaf, was dat de marges (de verhouding tussen je inkoop- en verkoopprijs op je producten) echt winstgevend moet zijn.

Zodat we niet in marketing investeren en hierdoor meer klanten en omzet hebben, maar helemaal geen winst overhouden.

Dan verbrassen we weer geld en dat is niet de bedoeling.

Advertenties moeten ook warmdraaien, want je moet de sweetspot vinden.

Maar geef het een paar maanden en dan moet het wel echt rendabel zijn.

Lees ook: Adverteer jij als ondernemer eigenlijk wel winstgevend?

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

AFWIJKEN VAN DE STANDAARD PROFIT FIRST PERCENTAGES? 4 DINGEN WAAR JE OP MOET LETTEN!

Laten we eens een aantal voorbeelden onder de loep nemen, waar je op moet letten wanneer je wil afwijken van de standaard profit first percentages:

#1 BEGIN BIJ DE BASIS

Wat als je niet meer in de fase zit dat je jezelf niet wil uitbetalen?

Je wil een stabiel inkomen en de standaard profit first percentages werken niet voor je.

Natuurlijk mag je dan afwijken.

Ik zou graag willen dat we eerst naar de oorzaak kijken, waarom de standaard percentages niet voor je werken.

Het kan namelijk zijn dat je bedrijf niet heel erg financieel gezond is opgebouwd en er in het fundament wat mist.

Als je kostenpotje bijvoorbeeld de hele tijd leeg is, dan kunnen we wel concluderen dat het niet werkt en afwijken en meer kosten maken.

Maar dan kunnen we beter eerst naar de oorzaak kijken en die oplossen.

Anders houden we er een permanent probleem aan over en blijven we in kringetjes draaien.

Misschien had jij vroeger ook een blokkendoos.

Waar je de juiste vormen in het juiste gat moest doen.

En het heel lang duurde om het rondje in het vierkantje te krijgen.

Dat gaat gewoon niet lukken.

Dus als je denkt dat je een stabiele business hebt maar het kostenpostje altijd leeg is, dan moeten we kijken hoe dat kan.

Misschien is je marge niet goed, of de prijs, misschien heb je veel onnodige operationele doorlopende kosten of te veel personeel voor de omzet die je draait.

Dan moeten we dat probleem oplossen.

Het rondje moet in het rondje gestopt worden.

En niet in de driehoek.

#2 DE PERCENTAGES LIGGEN VAAK ANDERS VOOR WEBSHOPS EN WINKELS

Misschien ben jij als ondernemer gewoon toe aan stabiliteit en wil jij jezelf een salaris uitbetalen maar de standaard percentages werken niet.

Als je nu op Google zoekt naar standaard profit first percentages krijg je een distributietabel hoe je afhankelijk van je omzetniveau en rechtsvorm je omzet zou moeten verdelen.

Die percentages zijn vooral gericht op dienstverleners en minder op ondernemers met producten.

In mijn programma’s zetten we eerst je productprijzen op een rijtje.

Wat is je productprijs ten opzichte van de kostprijs of inkoopprijs?

De omzet min je inkopen is je bruto winst en dat noemen we ook je nieuwe omzet.

Vanuit de nieuwe omzet gaan we de verdeling maken tussen je overige kosten, salaris, winst, belasting etc.

Want anders is je kostenpotje altijd leeg.

Jij als webshop-eigenaar hebt veel meer inkoopkosten dan bijvoorbeeld een dienstverlener.

Daarom moeten we altijd inzoomen op jouw onderneming en tijdens het inzoomen komen we altijd op de vraag of je marges en prijzen wel kloppen.

We pakken het fundament goed aan en je krijgt een specifieke verdeling op basis van de marges en inkoopprijzen die je hebt.

#3 LET OP DE TIMING VAN JE GELD

Dan hebben we nog een voorbeeld voor wanneer je af mag wijken van de profit first percentages.

Misschien heb je een business model waar je in augustus in moet gaan kopen voor de wintercollectie.

Dan is dat kostenpotje nog niet gevuld, want je moet eerst inkopen en dan pas verkopen.

Je moet alles eerst inkopen en dan pas kan je omzet genereren.

Dan moeten we het hebben over de timing van geld.

Je hebt een omzetverwachting van 30.000 en een marge van 50%.

Dit voorbeeld is ex btw.

Dan moeten we voor 15.000 inkopen.

Maar dat zit nog niet in het kostenpotje.

Het lijkt je alsnog wel handig als je dat wel gaat inkopen.

Het zit nu nog niet in het kostenpotje, maar je hebt een inkoopplan op basis van je omzetplan en een verkoopverwachting gemaakt op basis van hoeveel verkopen per dag je moet hebben en de gemiddelde bestelwaarde.

Klopt dat wel?

Is het realistisch?

Als dat allemaal klopt kunnen we tijdelijk het potje vullen met privé geld, uit een ander potje of bijvoorbeeld door extern geld.

Dan kan je afwijken van de standaard profit first percentages.

Je vult het kostenpotje alvast, en als je omzet maakt gaat het weer terug.

Je business is net wat complexer.

In deze gevallen werkt het dus net wat anders als altijd dezelfde percentages te hanteren.

afwijken profit first percentages 2

#4 PERCENTAGES ALS HOUVAST

Ik zou veel liever hebben dat deze percentages als benchmark worden gezien – als een goede richting.

In het begin mag je wat meer houvast hebben.

Op een gegeven moment als je een wat volwassener ondernemer bent geworden, mag je wat meer gaan spelen.

Net zoals tijdens het koken.

In het begin volg je precies het recept, maar nadat je het al een paar keer hebt gemaakt en je hebt bijvoorbeeld net te weinig melk.

Dan doe je er misschien wat water en kwark bij.

Je gaat spelen.

Dat is mijn echte streven, dat jij leert hoe je winstgevend en financieel sterk onderneemt.

En dat als jij op een gegeven moment in de volgende groeifase zit en een personeelslid aan wil nemen, je weet dat je haar twee maanden in moet werken voordat ze echt geld oplevert.

Dat je iets flexibeler gaat denken dan de hele rechtlijnige potjes. 

DURF TE SPELEN MET DE PERCENTAGES!

Misschien had je vroeger op school ook een leraar die de examens uit oude vragen maakte.

Niet zo handig.

Op een gegeven moment wist je dat als de vraag begint met “wat is ….?”, je het kortste antwoord aan moest kruizen of het antwoord dat met een vraag was gesteld.

En zo leerde ik dat soms een beetje.

Maar dat trucje maakt je niet flexibel en zorgt er ook niet voor dat je het echt snapt.

Het maakt je niet weerbaar voor veranderingen.

Uiteindelijk wil je het verdelen van je omzet over verschillende bestemmingen behouden, want het is een fantastische methode en geeft je veel inzicht en rust.

Maar in het volgende niveau mag je daar een beetje van afwijken.

Net zoals je een stad kent en de kortste weg van A naar B weet.

Je kent de weg, dus ook als je een keertje links afslaat weet je weer hoe je op het rechte pad komt.

Dus ja, je mag afwijken van de standaard profit first percentages.

In mijn online programma’s zowel als in mijn online traject gaan we eerst kijken wat voor jou de zere plek is.

En dat is heel specifiek.

Ik kijk kritisch naar je percentages en je bedrijf.

Ik wil niet alleen dat je het trucje kent, maar het ook echt begrijpt zodat je flexibeler en weerbaarder word. 

Ik ben benieuwd naar jouw visie hierop.

Misschien vind je het werken met deze methode helemaal niks?

Of misschien zit er juist wel wat in?

Of je krijgt het niet geïmplementeerd in je bedrijf?

Ik hoor graag jouw visie!

En ben je op zoek naar iemand die met je kan sparren over de groei van je bedrijf en je kan helpen om meer winst te realiseren? 

Vraag dan geheel vrijblijvend een gratis strategiegesprek met mij aan.

In 30 minuten zoomen we in op de stappen die jij te zetten hebt voor meer financieel inzicht én winst.

Spreek ik je binnenkort?

Vraag je gratis strategiegesprek aan

MEER OVER DIT ONDERWERP LEREN? BELUISTER DE PODCAST!

Ik ben geen gecertificeerd Profit First Professional. Wat ik deel over Profit First is mijn eigen ervaring over deze methode.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?