Werk uitbesteden of zelf doen? Voordelen en nadelen

Moet je een taak uitbesteden of zelf doen? Stapelt het werk – en de stress – zich op? 

Heb je een grondige hekel aan marketing of ben je stiekem niet zo goed in het op orde krijgen van je financiën?

Of je nou je administratie wilt uitbesteden, je marketing of je boekhouding, er komt een moment waarop je als ondernemer een keuze moet maken. Blijf je het zelf doen? Of ga je werk uitbesteden?

Veel ondernemers, vooral Nederlanders, houden er niet van om werk uit te besteden. 

Heeft niet alleen met budget te maken, maar ook met een stukje controle en trots.

Oh, en met vertrouwen. Want kan iemand anders het wel net zo goed doen als jij? Wat als je geld investeert en je ziet het nooit meer terug?

Het doel van al je keuzes is om meer winst uit je bedrijf te halen. Winst in geld, in tijd en in vrijheid. 

Hoe je die keuze maakt, vertel ik je nu.

Uitbesteden of zelf doen: voordelen en nadelen

Laten we eerst de voordelen en nadelen opsommen van het zelf doen. En dan heb ik het niet over taken die je prima zelf kunt doen of waar je echt energie van krijgt. 

Het gaat over taken die je niet in je eentje kunt doen wegens gebrek aan tijd, interesse of expertise.

Voordelen van werk zelf doen

  • Je hebt meer controle.
  • Je bespaart op de initiële kosten.

Nadelen van werk zelf doen

  • Taken waar je minder goed in bent, worden minder goed uitgevoerd.
  • Stress kan zich opbouwen omdat je te veel taken hebt of omdat je niet zeker bent over het juist uitvoeren van de taken.
  • Je bouwt geen netwerk op van professionals die jou kunnen helpen om je bedrijf te groeien.
  • Je bent gauw al 80 uur in de week aan het werk omdat je ongeveer 10 functies moet vervullen (je diensten, copywriting, sales, boekhouding, social media management, fotografie, klantenservice, e-mailmarketing, acquisitie, etc.)

Voordelen van werk uitbesteden

  • Door alles waar jij minder goed in bent aan een expert uit te besteden, zorg je ervoor dat je bedrijf extreem snel groeit.
  • Als je de juiste mensen inhuurt, kun je meer winst uit je bedrijf halen.
  • Je houdt tijd over om de dingen te doen waar jij goed in bent. Of gewoon, om te genieten van je vrije tijd.

Nadelen van werk uitbesteden

  • Je moet de controle leren los te laten (wat op zich heel gezond kan zijn).
  • Je weet in het begin niet of je met de juiste mensen werkt en of iemand betrouwbaar is (doe daarom goed onderzoek en kijk naar de reviews).
Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Waarom het uitbesteden van werk tot meer winst leidt

Een tijdje geleden kocht ik nieuwe meubels voor mijn kantoor. Van de Ikea. 

Ik besloot om ze zelf in elkaar te zetten.

Had ik natuurlijk wel eens eerder gedaan. Meestal resulteerde dat in bonje, stress en frustratie. Zo ook deze keer.

Toch leverde het me iets op. Drie inzichten die ik graag met je wil delen.

1. Je voorkomt missers 

Drie dezelfde bureaus moesten in elkaar. 

Bij de eerste volgde ik exact stap voor stap de handleiding. Ik ging eerst alle materialen sorteren. 

Vervolgens nam ik kort alle stappen door. Ik houd ervan als ik weet wat er gaat komen en begon bij stap één. 

Het resultaat? Binnen no-time stond het eerste bureau op zijn plaats. 

Bij het tweede bureau dacht ik: hatsikidee! Ik wist hoe het zou werken en begon met de onderdelen die ik nog wist.

En natuurlijk… werkte het deze keer niet. De onderdelen moesten weer uit elkaar. 

Frustratie bouwde zich op. Tijd werd verspild. Scheldwoorden vlogen in het rond.

Om even terug te komen op mijn inzichten. Deze misser zie ik ook bij ondernemers. 

Gevestigde ondernemers die denken: oh ja ik heb dit al eerder gedaan, dus de basis kan ik wel overslaan.

Niet meer goed de prijs bepalen voor een nieuw product. Doelen en terugverdien-potentie uit het oog verliezen, want ja, er is immers al een fijne omzet.

Heb je een nieuw product? Ga dan altijd weer terug naar de basis en kijk waar jij eventueel hulp bij kunt gebruiken.

  • Wat is je doel (omzet, winst, aantallen)? 
  • Wat is jouw prijsstrategie? 
  • Is jouw plan haalbaar/levert het genoeg op?
  • Welke marketing/sales acties ga je er voor doen?
  • Welke taken moet je uitbesteden om missers te voorkomen? 

Draai jij meer omzet, maar steeds minder winst? Bekijk mijn traject voor gevestigde ondernemers: het Financieel Mastermind Traject.

2. Wat je niet weet, kun je ook niet weten 

Het laatste bureau ging even niet zo lekker. De schroeven leken niet meer te passen en het leek me ook niet nodig dat het op 6 plekken vast zat. 

Uiteindelijk stond het bureau wel op zijn pootjes. Maar gammel. Erg gammel. 

Van: ah prima, ging ik al snel naar: hm, nee dit is toch niet best. 

Bureau weer uit elkaar. En weer in elkaar. 

Je kunt niet weten wat je niet weet. Wat betreft ondernemen: als je niet weet wat je niet goed doet, kun je ook niet verbeteren.

Een paar keer per maand daag ik, gratis en vrijblijvend, ondernemers uit op hun bedrijfsplannen in een strategiesessie. Wil jij graag kans maken? Vul dan dit formulier in. 

3. Je kunt alles zelf. Maar is het de winstgevende keuze?

Ik weet nog dat ik dacht: oh, voor 120 euro zetten ze het allemaal in elkaar voor me. Dat is chill.

En dat werd al snel gevolgd door: nee joh, dat kan ik prima zelf. 

Na 4 uur zwoegen dacht ik: poeh, wat zou het me hebben opgeleverd als ik die 4 uur had besteed aan:

  • 40 mensen een persoonlijk bericht sturen (10 per uur).
  • 2 story reeksen opnemen met een Call to Action naar een van (online) trainingen.
  • 2 nieuwsbrieven voor LinkedIn schrijven.
  • Kritisch door mijn leadlijst gaan en gewoon de telefoon pakken. 
  • 3 uur op het strand zitten, een briljant idee bedenken en dat in het vierde uur uitwerken. 

Hoogstwaarschijnlijk een stuk meer.

Geld besparen is vaak niet de manier om rigoureus meer te gaan verdienen. 

Slimme keuzes maken wel.

Meer lezen over financiële groei

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?