Waarom doelen stellen niet werkt (en wat wel)

Waarom doelen stellen als je ze toch niet bereikt? Mijns inziens is de grootste fout dat we bij het zetten van nieuwe doelen meteen heel rigoureus denken.

Groots denken, groots willen handelen. En erachter komen dat dingen niet zo snel gaan als gehoopt. Hoe kun je dit veranderen?

Waarom doelen stellen niet werkt

Groots denken is een herkenbaar fenomeen van deze tijd.

Het is een achtbaan van nazomer-perikelen. Ook al zitten we in de winter. Het is het idee van: we gaan er weer lekker tegenaan!

En: dit keer gaan we het echt anders doen!

Even heb je het gevoel van: yes, joehoe, mijn merk gaat het helemaal maken.

Wat goed gaat, voor een tijdje. Totdat de motivatie net zo snel verdwijnt als hij is gekomen.

Je energie neemt af. Frustratie, irritatie en een gebrek aan zelfvertrouwen groeien.

Dit patroon zie ik elk jaar terugkomen. Na de zomer. Na de kerstvakantie. Na Oud en Nieuw. Eigenlijk na elke lekkere vakantie.

Na een paar werken komt de dip. Je bent het overzicht kwijt. Je voelt de grip op jouw bedrijf weer wegglippen. Waarom zou je doelen stellen als je ze toch niet bereikt?

Het is een reden voor veel mensen om helemaal af te haken en het gemaakte plan ver weg te stoppen.

Want ja, het moest compleet anders en als er dan een kleine deuk in de strategie is gekomen, dan stoppen we.

Zie je wel, het lukt niet.

Alsof we zoeken naar bewijs dat het niet werkt.

De negatieve spiraal is geactiveerd en als je jouw doel niet zo snel bereikt als je had gehoopt, dan gooi je heel het plan maar in de prullenmand.

Zonde.

Hoe je wel je doelen bereikt – langzaam, maar gestaag

Wat als we het omdraaien?

Niet 100% anders, maar 10% winstgevender dan de vorige maand.

En dit mag zelfs 1% zijn.

Want hoe zou jouw business veranderen als je constant, keer op keer, 1% groeit?

Als je een constant process zou hebben van groeien en verbeteren?

Wil je continu verbeteren? Dan heb je creativiteit nodig. Dan moet je naar de details kijken. Dan heb je echt inzicht nodig.

En denk nou niet dat ik dit zomaar even verzin.

Het is een strategie die door alle succesvolle ondernemers wordt toegepast.

Een bekend voorbeeld is Toyota. Zo vroegen ze laatst alle betrokken werknemers naar ideeën om het voorraadproces te verbeteren.

Ze kwamen niet met rigoureuze manieren om het proces te optimaliseren. Maar ze kwamen met kleine, haalbare oplossingen.

Door het op detailniveau te verbeteren en er steeds één onderdeel uit te nemen, werd het constant ietsje beter.

Ik pas dit principe ook toe. Bij mijn klanten en in mijn eigen bedrijf.

Maak eens een lijst van alles wat je zou kunnen verbeteren in het verkoopproces, en pak er dan steeds één onderdeel uit.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Bereik jouw doelen met The Money Making Impact School

Veel programma’s draai ik keer op keer weer. Dat geldt ook voor de The Money Making Impact School, waar we samen aan de slag gaan om het financiële fundament van jouw bedrijf ijzersterk neer te zetten.

Bekijk meer informatie over The Money Making Impact School!

Meer lezen over financiële groei

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?