Marktaandeel

Marktaandeel is simpel gezegd het aandeel dat een bedrijf heeft in een markt.

Het marktaandeel van een bedrijf kan worden berekend door de omzet van het bedrijf in die markt te delen door de totale marktomzet. Marktaandeel is dus een maatstaf voor het aandeel van een bedrijf in een markt en kan worden gebruikt als indicatie van de markttoe-eigendom van een bedrijf.

Hoge marktaandelen kunnen erop wijzen dat het bedrijf marktleiderschap inneemt, terwijl lage marktaandelen een indicatie zijn voor de concurrentiekracht van dit bedrijf.

Marktaandelen zijn echter niet alleen maar van toepassing op bedrijven, maar ook op producten. Het marktaandeel van een product kan worden berekend door de verkopen van dat product te delen door de totale marktomzet van dat product. Dit geeft een goed beeld van de marktpositie en marktgrootte van het betreffende product, waardoor marktaandelen ook belangrijke indicatoren zijn voor marketeers bij hun strategieontwikkeling en marketingplanning.

Marktaandeel kan worden bepaald op verschillende manieren, afhankelijk van het type markt dat je wilt berekenen. Bij marktpenetratie wordt er gekeken naar hoeveel marktaandeel je hebt in een specifieke markt. Dit wordt bereikt door de marktgrootte te vermenigvuldigen met je marktaandeel. Bij marktpositie worden meer factoren bekeken, zoals klantentrouw, marktkracht en marktpositie.

Als je marktaandeel wilt berekenen, is het belangrijk om eerst goed in kaart te brengen welke factoren je markt beïnvloeden.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?