Marktaandeel

Marktaandeel is simpel gezegd het aandeel dat een bedrijf heeft in een markt.

Het marktaandeel van een bedrijf kan worden berekend door de omzet van het bedrijf in die markt te delen door de totale marktomzet. Marktaandeel is dus een maatstaf voor het aandeel van een bedrijf in een markt en kan worden gebruikt als indicatie van de markttoe-eigendom van een bedrijf.

Hoge marktaandelen kunnen erop wijzen dat het bedrijf marktleiderschap inneemt, terwijl lage marktaandelen een indicatie zijn voor de concurrentiekracht van dit bedrijf.

Marktaandelen zijn echter niet alleen maar van toepassing op bedrijven, maar ook op producten. Het marktaandeel van een product kan worden berekend door de verkopen van dat product te delen door de totale marktomzet van dat product. Dit geeft een goed beeld van de marktpositie en marktgrootte van het betreffende product, waardoor marktaandelen ook belangrijke indicatoren zijn voor marketeers bij hun strategieontwikkeling en marketingplanning.

Marktaandeel kan worden bepaald op verschillende manieren, afhankelijk van het type markt dat je wilt berekenen. Bij marktpenetratie wordt er gekeken naar hoeveel marktaandeel je hebt in een specifieke markt. Dit wordt bereikt door de marktgrootte te vermenigvuldigen met je marktaandeel. Bij marktpositie worden meer factoren bekeken, zoals klantentrouw, marktkracht en marktpositie.

Als je marktaandeel wilt berekenen, is het belangrijk om eerst goed in kaart te brengen welke factoren je markt beรฏnvloeden.

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: โ€˜In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merkโ€™ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.