Eerlijke en duurzame mode moet de standaard worden. Dit is de missie van Noor Veenhoven en haar mede-ondernemers in Project Cece. Wij spraken Noor over Project Cece, dé website waar het aanbod van duurzame mode zich verzameld, maar ook haar duurzame missie en haar motivatie en ondernemerspad om deze missie om te zetten in realiteit.
Wat is Project CeCe?
Project Cece is een duurzame kleding zoekmachine waar al het aanbod van duurzame en eerlijke kleding online wordt verzameld. Op deze manier heb je dus alle duurzame kleding op één platform en wordt het je een stuk gemakkelijker gemaakt om duurzaam en eerlijk te shoppen.
Hoe is project Cece ontstaan?
“Het begon allemaal toen we nog studeerden. Ik ben project Cece samen gestart met Marcella en het zusje van Marcella, Melissa. Marcella en ik studeerden natuurkunde. Totaal niets met mode of het ondernemerschap dus. Project Cece is echt ontstaan vanuit onze eigen behoefte.”
Noor, Marcella en Melissa (te zien op de foto hieronder) waren alledrie al veel bezig met duurzaamheid en merkten dat kleding een ondergeschoven kindje was. Ze wilden heel graag duurzame kleding kopen, maar het kostte veel tijd en energie om te zoeken naar duurzame kleding. Het was ontzettend moeilijk om te vinden, terwijl je zou denken dat je het tegenwoordig om internet snel gevonden zou moeten hebben.
Noor vertelt: “Het gevolg was dat ik dan toch weer in de H&M eindigde en me daar stom over voelden. Dat moest anders vonden we, en zo ontstond Project Cece.”
Van nobel idee naar officieel bedrijf
Al het duurzame aanbod dat ze konden vinden, verzamelden ze vervolgens op hun eigen website. Ze ‘knipten en plakten’ het aanbod rechtstreeks op hun website. Gelukkig kon Marcella programmeren, dus dat ging vrij soepel. Met al resultaat dat op de website nu al het aanbod op één website stond. Zo waren ze weer een stap verder om de zoektocht naar duurzame kleding te verkleinen. “Ondertussen verzamelden we zoveel mogelijk informatie over het starten van een bedrijf en gingen we klanten verzamelen. Een jaar later gingen we officieel online en werd Project Cece daarmee officieel gelanceerd.”
Zomaar producten op je eigen website plaatsen, mag dat?
“Toen wij begonnen met Project Cece mocht het volgens mij wel, al was het wel een beetje ‘not done’ om dit zonder toestemming te doen. Wij hebben altijd aan alle bedrijven toestemming gevraagd. In het begin hebben we dit ook gratis aangeboden. Het was dus echt een win-win situatie. Toen we het hadden getest en wisten dat het werkte zijn we het tegen betaling gaan aanbieden. Nu is dat anders: de duurzame modewereld is heel klein en iedereen kent elkaar. Project Cece is nu een begrip in de duurzame modewereld en we krijgen nu ook veel aanvragen van merken en winkels.”
Het verdienmodel van Project Cece
Aan de start van Project Cece was het dus gratis om als duurzaam kledingmerk een plek op de website te bemachtigen. Een verstandige keuze, want op die manier hebben zij een sterk fundament ontwikkeld en bekendheid gecreëerd. Later vroegen zij een startup bedrag van 50 euro voor nieuwe klanten. Dit is natuurlijk best laag, Noor vertelt hierover: “We hebben dit expres zo laag gehouden. We wilden laagdrempelig zijn, maar wel de kosten eruit halen. Nu hebben we onze eigen affiliate marketing plug-in ontwikkeld.”
Doordat ze hun eigen affiliate plug-in hebben ontwikkeld, ontvangen zij het volledige bedrag van de affiliate-inkomsten. Iets wat je bij een grotere affiliatepartner niet zou hebben. Winkels met meerdere merken betalen rond de 10% en merken rond de 15%. Winkels moeten namelijk al een groot deel van hun marge afstaan en Project Cece juist dat duurzame kleding toegankelijker wordt. Dus deze percentages voelen we zo eerlijk, vertelt Noor. “Het scheelt dat geld niet onze grootste drijfveer is. Ons verdienmodel is ook een soort paradox. Het gaat om duurzame kleding en niet teveel kopen. Dat zien we trouwens ook terug dat we heel veel kijkers op onze website hebben die uiteindelijk niets kopen.”
En nu zijn ze van kleinschalige website gegroeid tot een populair bedrijf. Slaan ze dan nu ook samenwerkingen of affiliates af? “We slaan alleen aanvragen af als ze niet voldoen aan onze eisen van eerlijke en duurzame mode of als het technisch gezien niet mogelijk is. Op stijl of prijs selecteren we niet. We adviseren wel als het echt een luxe aanbod is voor een andere niche, dat het misschien niet zo passend is. Maar soms zitten we er dan ook naast en verkoopt het ineens wel.”
De doelgroep van Project Cece
De mensen die al heel erg bezig zijn met duurzaamheid hoeven ze niet meer te overtuigen, maar wie dan wel? Noor: “Het type klant waar we ons op richten zijn vooral jonge en hoogopgeleide mensen. Het publiek met een redelijk salaris en geeft om duurzaamheid maar niet alles zelf wilt moeten uitzoeken. We richten ons ook op een mainstream publiek. Het publiek dat anders niet zo snel voor een duurzamere optie zou kiezen. Daar is soms nog weleens overtuigingskracht voor nodig, maar het wordt steeds makkelijker.”
Tips van Noor voor startende ondernemers
“De eerste tip die ik elke startende ondernemer wil meegeven is het starten met social media en het markten van je product, nog voordat je product online is. Hoe eerder je begint, hoe meer publiek je kan opbouwen. Wij hebben echt een harde launch gedaan voordat we veel social media aandacht hadden. Het resultaat was dat wij vooral zelf heel blij waren, maar de resultaten bleven uit, want toen hadden we nog weinig following opgebouwd. Dat was voor ons in het begin sowieso best lastig.”
Project Cece is begonnen met het verkopen van iets dat nog niet bestond. Er was puur een concept en het idee om te verkopen. Er was nog geen mooie media kit. Noor noemt het zelf tegen het klinische aan, want de mails waren ook maar ‘gewone’ normale mails. “Nu weten we dat toch veel klanten behoefte hebben aan een belletje of dat we bij ze langs gaan. Toch hebben we geen spijt van dat we vooral ons contact over de mail doen, want het scheelt ontzettend veel tijd. Nu we een wat meer gevestigd bedrijf zijn vinden klanten dit ook prima. We hoeven namelijk niet eerst het vertrouwen op te bouwen.”
Een financiële tip van Noor: “Dit is misschien een tip voor de écht beginnende ondernemer, maar ook als je nog geen omzet maakt moet je belastingaangiften, een nulaangifte, doen. Ook zoiets dat je makkelijk kan vergeten.”
Hoe is Project Cece zo snel gegroeid?
Daar kan Noor heel kort over zijn: “Alle doorbraakmomenten zijn PR-gerelateerd geweest. Wij hebben zelf veel persberichten geschreven. We hielden het nieuws goed in de gaten wat betreft relevante artikelen over duurzame kleding. Als we dan een gerelateerd artikel vonden, mailden we de journalist hierover met de vraag of ze ook over ons wilden schrijven. Drie jaar geleden stonden we met een groot artikel in de Volkskrant en in het AD. Dit resulteerde in zoveel bezoekers dat de website crashte. Zo werd een hoogtepunt ook meteen een wijze les. De hele achterkant van onze website zit nu heel anders in elkaar.”
Ook de funding die ze hebben gekregen via Pitchdrive en ASIF ventures hebben hen enorm geholpen om te kunnen groeien. Deze funding hebben ze vooral geïnvesteerd in het aannemen van extra personeel, zoals marketing en design. Ze focussen zich nu heel erg op het groeien van het bedrijf en de website. In juni 2020 was de omzetgroei zelfs 16%. Niet heel gek misschien, gezien de beweging online door Corona.
Wat is het lange termijn doel van Project Cece?
“We hebben enorm veel verschillende plannen die qua strategie niet met elkaar overlappen. We hebben nu vooral focus nodig. Als eerste focuspunt willen we de UK groter maken. Daarna kunnen we ons richten op Scandinavië, de US of een dropshipmodel. We hebben genoeg ideeën in ieder geval.”