In 7 stappen een ijzersterk actieplan maken

Heb je een mooie business case geschreven? Dan is het nu tijd om een actieplan te maken. Veel ondernemers maken de fout om maar in het wilde weg te gaan schieten. Doen waar je die dag zin in hebt, is leuk. Maar vaak zet dat niet veel zoden aan de dijk. 

Je hebt een strategisch actieplan nodig. Een actieplan waarmee je aan de lopende band leads en klanten kunt verzamelen om je inkomen te laten groeien. Hoe je in 7 stappen een actieplan opstelt, vertel ik je in dit artikel.

Wat is een actieplan?

Voordat je begint met het maken van een actieplan, moet je weten wat het eigenlijk inhoudt. Simpel gezegd is een actieplan een strategie om meer winst te maken. Het is een strategie om je doelen te bereiken op het gebied van verkopen en klanten aantrekken. 

Het bevat duidelijke, haalbare stappen en een tijdlijn. Elke stap heeft een deadline zodat je precies weet wanneer je een taak moet uitvoeren en voltooien. 

Eigenlijk komt een actieplan op het volgende neer: actieplan = salesplan + marketingplan.

Waarom is een actieplan zo belangrijk?

Vaak hebben we (mensen in het algemeen, maar vooral ondernemers) grote dromen. Grote doelen. Dat is helemaal top, alleen 90% van de mensen laat het bij dromen. Meestal komt dit omdat ze denken dat ze het toch niet kunnen waarmaken. 

In dat geval is het gat tussen de bekende, huidige situatie en het gewenste, toekomstige doel te groot. Dat leidt tot faalangst en teleurstelling als iets minder snel gaat of minder succes oplevert dan gehoopt.

Daarom moet je het gat kleiner maken. Dat doe je door je projecten op te delen in kleinere doelen die haalbaar zijn op korte termijn.

Zo zorg je dat je:

  • Je doelen op tijd bereikt.
  • Geen stappen overslaat.
  • Redelijke verwachtingen stelt voor wat je kunt bereiken in een bepaalde periode.
  • Motivatie en zelfvertrouwen behoudt.

Een actieplan maken doe je voor zowel kleine projecten als grote projecten. Of het nu voor jezelf is, in teamverband of als er externe partijen (marketingbureau) bij betrokken zijn, dat maakt allemaal niet uit.

Een actieplan maken doe je altijd SMART

Er is maar één goede manier om een actieplan te maken. En dat is de SMART-manier. SMART staat voor specifiek, meetbaar, aanvaardbaar (haalbaar), relevant en tijdsgebonden.

Ga je een nieuwe cursus lanceren? Wil je samenwerken met andere bedrijven? Of wil je je naamsbekendheid vergroten op bepaalde social media?

Wat je doel ook is, het moet duidelijk zijn wat je wilt, wat je bedrijf eraan heeft en wanneer het moet gebeuren. Je doelen opstellen volgens de SMART-methode helpt om te zien of je doelen realistisch zijn, welke acties nodig zijn (en haalbaar) en wat voor jou succes inhoudt.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

In 7 stappen een ijzersterk actieplan maken 

Als voorbereiding voor het maken van jouw ultieme actieplan, stel je jezelf de volgende vragen: 

  • Wie is jouw ideale klant? Voor wie heb je jouw product/dienst ontworpen? 
  • Op welke (sociale) media zit deze doelgroep?
  • Hoe ben je tot nu toe aan klanten gekomen? Via welke platformen?
  • Wat zijn jouw doelen? 
  • Wanneer wil je je product lanceren? Verkoop je doorlopend? 
  • Hoeveel marketingbudget is er nodig?
  • Hoeveel ga je verkopen per kanaal?

Heb je besloten wat je wilt bereiken? En voor wanneer? Dan is het tijd om je actieplan op te stellen. Dat doe je in de volgende 7 stappen.

  1. Gebruik een voorbeeld om je actieplan op te baseren. In deze video legt projectmanager Adriana Girdler goed uit hoe een actieplan in elkaar zit. Je kunt haar voorbeeld gebruiken om de basis op te stellen voor jouw eigen actieplan.
  2. Bedenk alle stappen die nodig zijn om je project/doel waar te maken. Begin met het grote plaatje en duik dan dieper in de kleinere taken. Neem alles mee, maakt niet uit hoe klein de taak is.
  3. Wijs verantwoordelijkheden toe. Werk je met meerdere mensen? Of besteed je bepaalde taken uit? Wijs dan de verantwoordelijkheden per taak toe. Zo weet je precies wie wat moet doen.
  4. Plan de deadlines. Houd rekening met de volgorde van taken. Aan sommige taken kun je tegelijkertijd werken, maar andere taken moeten eerst worden voltooid voordat je aan de volgende kunt beginnen.
  5. Stel herinneringen in. Dit is handig voor jezelf en voor eventuele teamleden of externe partijen. Het is makkelijk om deadlines uit het oog te verliezen, dus plan de tijd in die nodig is om een taak te doen.
  6. Evalueer en stuur bij indien nodig. Een actieplan is altijd aan verandering onderhevig. Misschien merk je dat je budget iets sneller opgaat dan gedacht of valt er een externe partij weg. Pas je actieplan gewoon aan en kijk hoe je alsnog de deadlines kunt halen. Is dat echt niet mogelijk? Verzet ze dan.
  7. Analyseer je actieplan. Kijk welke taken makkelijk gingen en welke taken moeilijk. Kijk wat werkte en wat niet werkte. En neem je lessen mee voor het volgende project.

Bij het opstellen van jouw actieplan werk je van achter naar voren. Je analyseert wat er tot nu toe heeft gewerkt – en wat niet. Een goed actieplan gaat niet om een toename van je acties. Het gaat om de juiste acties en om meer doen van wat bewezen werkt. 

Vind je het lastig om een actieplan in je eentje te maken? Of loop je tegen andere problemen aan in je bedrijf? Kijk wat ik als financieel groeistrateeg voor jou kan doen

Heb je vragen? Neem gerust contact op!

Meer lezen over financiële groei

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?