In 3 stappen je geld managen met Profit First

Je geld managen is het belangrijkste wat je kunt leren als ondernemer. De grootste reden waarom ondernemers stoppen met hun bedrijf, is vanwege stress over hun financiële zaken.

Dat willen we bij jou voorkomen. In dit artikel deel ik een methode die (naar mijn mening) de beste manier is voor het managen van je geld. Ik leer je hoe je in 3 stappen je winst vergroot en vooropzet.

Ik ben geen gecertificeerd Profit First Professional. Wat ik deel over Profit First is mijn eigen ervaring over deze methode.

Je geld managen door je omzet te verdelen over verschillende potjes.

Weet jij precies waar je geld heen gaat? En wat slimme keuzes zijn qua kosten maken en investeringen? Iedereen weet dat belastingen en rekeningen het eerst moeten worden betaald. Maar er is een methode waarbij je de boekhouding handiger doet én je eigen winst prioriteit krijgt.

Veel ondernemers kennen deze methode onder de Profit First methode. .Eigenlijk is deze methode niets anders dan het geld wat je ontvangt van klanten verdeeld over verschillende ‘bestemmingen’. ’. Ofwel, je verdeelt je omzet over verschillende potjes (bankrekeningen).

Het is een methode die is overgewaaid uit de Verenigde Staten, maar al snel populair is geworden in Nederland. Volgens de Profit First methode moet je altijd eerst je winst opzij zetten – vandaar de naam. Maar eigenlijk is het al eeuwenoud. 

Je zou ook kunnen zeggen dat je je salaris verdeeld over huishoudgeld, huur en een stukje apart zet voor vakanties en spaart voor grote uitgaven.

Ik werk zelf ook met deze methode, dus ik verdeel mijn inkomsten over verschillende potjes. Ik heb verschillende rekeningen voor:

  • Al mijn inkomsten. Hierop komt alles binnen wat ik verdien.
  • Btw. Hierop spaar ik voor mijn btw. Let op: omzet je ook kosten maakt is dit altijd minder dan 21%.
  • Winst. Dit is de rekening waarop ik een percentage van mijn inkomen opzij zet voor mijn winstdoel.
  • Salaris. Ik keer mezelf een maandelijks salaris uit.
  • Belastingen. Deze rekening om te sparen voor de jaarlijkse belasting (inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting, afhankelijk van jouw rechtsvorm).
  • Kosten en investeringenosten. Hierop zet ik het geld opzij voor terugkerende  kosten ( kosten voor mijn team, advertenties huur, kantoorkosten, etc.).

De voordelen van je geld managen met verschillende potjes

Een van de grootste voordelen van je geld managen met Profit First,ofwel het werken met verschillende potjes, is dat je het geld niet ziet wat je niet hebt. Daarmee bedoel ik: als je al je inkomsten op één rekening hebt, dan is de kans veel groter dat je het uitgeeft.

Het bedrag lijkt immers veel groter, dan wanneer je het verdeelt over verschillende potjes. ‘Uit het oog, uit het hart’, zeg maar.

  • Met Profit First houd je beter grip op je geld, omdat de kans kleiner is dat je geld uitgeeft wat je niet hebt.
  • Het helpt je om genoeg geld opzij te zetten voor je belastingen, zodat je niet onaangenaam verrast wordt aan het einde van het kwartaal (omdat je weer eens geen rekening had gehouden met de btw-aangifte).
  • Je maakt bewust de keuze om bepaalde delen van je inkomsten te gebruiken als salaris of om te investeren.
  • Het helpt je om minder snel je geld te ‘verkwisten’.
  • De Profit First methode is een eenvoudig systeem, waarvoor je geen expert met cijfers hoeft te zijn om het te gebruiken.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

De potjes methode om je geld te managen in 3 stappen

Stap 1. Maak verschillende rekeningen aan

De eerste stap is om verschillende rekeningen aan te maken. Je hebt al een rekening waarop alles binnenkomt, maar daarnaast heb je dus rekeningen nodig voor je:

  • Winst
  • Salaris
  • Btw
  • Jaarlijkse belastig
    Kosten en investeringen
  • Inkoopkosten (optioneel, afhankelijk van jouw type bedrijf)

Bij de KNAB Bank kun je werken met verschillende rekeningen als je dat wilt. Een andere optie is om bijvoorbeeld te werken met de FLOW app. Als je denkt in de verleiding te komen om geld te verhuizen van het ene potje naar het andere potje, kijk dan even naar de volgende stap.

Stap 2. Scheid je potjes voor winst en belasting

Om de verleiding weg te nemen van het overhevelen van geld tussen potjes, kun je twee extra rekeningen aanmaken bij aparte banken voor je winst en belastingen. In deze potjes zit geld dat voor langere tijd niet wordt gebruikt (anders dan je salaris of kosten bijvoorbeeld, die je maandelijks gebruikt).

Het gaat er dus om dat je bewust wordt van jouw ‘slechte’ gewoontes met geld, en daar zo goed mogelijk een stokje voor gaat steken. Eigenlijk komt Profit First niet zozeer neer op geld managen, maar meer op gewoontes managen.

Stap 3. Verdeel je inkomsten aan de hand van percentage

Vervolgens ga je besluiten hoe groot het percentage van je inkomsten voor elk potje gaat zijn.
Het verdelen van deze percentages is in mijn ogen echt maatwerk en hangt af van verschillende factoren zoals:

  1. Wat zijn je doelen? Stuur je jouw bedrijf meer op zoveel mogelijk winst in komend jaar (bijvoorbeeld omdat je graag een hypotheek wil op een huis of een bepaalde privé investering wil doen) of wil je zo snel mogelijk schalen en groeien en gaat er een groter gedeelte naar groei investeringen?
  2. Ben je een dienstverlener met amper kosten of heb je bijvoorbeeld een webshop waar je ook veel voor moet inkopen? Als je een bedrijf hebt met een fysiek product, dan heb je eigenlijk nog een tweede kostencategorie; jouw inkoopkosten.
  3. Hoeveel omzet draai je nu al? Ook dat heeft impact op de verdeling die je maakt.

Wat zijn nou die percentages?

Er zijn zeker verschillende standaardpercentages te vinden, maar ik bekijk dit liever maatwerk op basis van de 3 punten hierboven. 
Toch even een voorbeeld van wat ‘standaard percentages’ als je bijvoorbeeld 100.000 euro omzet per jaar draait en een dienstverlener bent. 

  • Winst: 5%
  • Salaris: 43%
  • Belastingen: 22%
  • Kosten: 30%

Wanneer je mag afwijken van de standaardpercentages

Hoewel deze standaardpercentages prima kunnen dienen als leidraad, geloof ik dat het soms beter is om je percentages af te stemmen op drie dingen:

  • Je doelen
  • Je branche
  • Je omzet

Als je doel is om razendsnel een privéinvestering te doen, moet je veel meer op winst sturen, dan wanneer je snel wilt schalen en groeien. 

En wat betreft branche: een dienstverlener heeft een heel andere verdeling van percentages dan een ondernemer met een fysiek product. Dit is logisch; een dienstverlener heeft veel minder kosten.

Ik geloof er wel echt in dat je omzet verdelen over bestemmingen (ook bekend als Profit First) helpt om geld beter te managen en om te voorkomen dat je geld uitgeeft wat je niet hebt. Dat is top. Maar ik vind dat je soms prima af mag wijken van de percentages als je een kans ziet.

Ondernemen is immers snel durven schakelen en kansen durven pakken. Mocht je daar meer over willen leren, dan heb ik hier twee mooie podcasts voor je:

Wat is het grootste gevaar aan het kostenpotje van Profit First (mijn visie) – #22
Wanneer mag je afwijken van de standaard Profit First percentages? – #18

Ik ben geen gecertificeerd Profit First Professional. Wat ik deel over Profit First is mijn eigen ervaring over deze methode.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?