6 tips voor het maken van een strategisch inkoopplan

Waarmee moet je rekening houden bij het maken van een strategisch inkoopplan? Waarom heb je überhaupt een inkoopplan nodig? Ik vertel het je allemaal in dit artikel.

Lees ook: Producten verkopen aan winkels: 5 tips van experts

Waarom is een strategisch inkoopplan belangrijk?

Inkopen vinden we als ondernemer fantastisch. Alles is mooi en alles is leuk. En als je veel inkoopt, kun je veel omzet maken, toch? 

Of niet…? Helaas werkt het niet zo dat je precies de omzet draait die je verwacht/hoopt te draaien. Stel, je denkt binnen vier maanden 10k omzet te maken met de aantallen die je hebt ingekocht. Sterker nog, daar reken je op. Want je hebt nu eenmaal je kapitaal in je voorraad zitten.

Niets is onmogelijk, vind ik. Maar helaas zie ik in de praktijk vaak dat ondernemers een stuk lager zitten met hun omzet. Denk aan 2k in plaats van 10k. 

In plaats van eerst de inkoop te doen met een bepaald omzetbedrag als doel/droom, raad ik je aan het andersom te doen:

Omzetdoel → jouw marge bepalen (de verhouding tussen verkopen en inkopen) → inkoopplan maken → inkopen

Koop je toch een stuk meer in dan je kunt verkopen? Dan heb je twee grote nadelen:

  1. Je geld zit vast in de voorraad. Dit noemen we ook wel ‘dood geld’. Je kunt er op dat moment even niets mee. Je kunt niet investeren in marketing. Niet investeren in groei. En daarbij wordt je voorraad na verloop van tijd steeds minder waard in plaats van meer.
  2. En als je geld vast zit in de voorraad, wordt de noodzaak steeds groter om het te verkopen. Misschien raak je een beetje in paniek en besluit je om er hoe dan ook van af te komen, desnoods met een fikse korting. 

Dat heeft het volgende als gevolg. Stel dat je normaal gesproken met een factor 2,5 verkoopt. Dus je koopt iets in voor 10 euro en verkoopt het voor 25 euro. (Ontdek hier hoe je je retailmarge berekent)

Maar omdat je van je voorraad af wilt, geef je zoveel korting dat je uiteindelijk met een factor 2 verkoopt. 

Dat is dus veel minder winst. Kun je dat wel veroorloven, als je ook nog je marketing en vaste kosten moet betalen? 

Om zo’n situatie te voorkomen, geef ik je nu enkele tips voor het maken van een écht winstgevend, strategisch inkoopplan.

Lees ook: Meer omzet maken met je webshop

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

6 tips voor het maken van een winstgevend inkoopplan

1. Zorg dat je cijfers helder zijn

Een goed inzicht in je cijfers zorgt ervoor dat je slimmer kunt inkopen. Dus niet te veel, anders zit je geld vast in de voorraad of moet je fikse kortingen geven om er vanaf te komen. 

En ook niet te weinig, anders krijg je problemen met de levering en moet je mensen een minder aangenaam ‘nee’ verkopen.

2. Bepaal je winstmarge

Bepaal je winstmarge en stel op basis daarvan je inkoopplan samen. Kijk naar wat de verhouding is tussen de verkoopprijs en de inkoopprijs, en reken terug naar de totale inkoopwaarde van je producten.

Lees ook: Wat is retail marge en hoe bereken je het?

3. Besluit hoe je de totale inkoopwaarde van de producten verdeelt

Er zijn verschillende manieren om de totale inkoopwaarde van de producten te verdelen:

  • Per categorie. Je hebt bijvoorbeeld een kledingwinkel en je verdeelt het tussen de categorieën: dames, heren, meisjes, jongens en baby’s.
  • Per type item. In het geval van de kledingwinkel: lange broek, korte broek, shirts, etc.
  • Per voorraadsoort. Denk in dit geval aan categorieën, zoals out of stock, trend, commercieel, etc.
  • Per merk. Bij welke merken ga je inkopen?

Weet je op dit moment niet zeker wat de juiste verdeling is voor jouw bedrijf? Dan raad ik je 100% aan om nog eens goed in je cijfers te duiken. Kijk naar je huidige verkoopcijfers.

Zo ontdekte ik bij een van mijn klanten, die een kledingzaak runt, dat er evenveel werd ingekocht voor de categorieën meisjes, jongens en baby’s. Maar de cijfers lieten zien dat uit de categorie jongens minder werd verkocht. Wat er wel werd verkocht, was bijna altijd in de uitverkoop. Daar werd dus een lagere winstmarge mee behaald.

We zijn dus tot de conclusie gekomen dat het inkoopplan een kleine aanpassing nodig had… 

4. Kijk hoeveel je nog op voorraad hebt – en stuur bij!

Dit klinkt logisch, maar veel ondernemers vergeten dit. Ze gaan uit van een vast inkoopplan en blijven deze inkopen herhalen. Misschien hebben ze vaste afspraken met leveranciers. 

Toch is het financieel onverstandig om producten in te kopen waarvan je er nog een heleboel hebt. De loyaliteit en vraag van klanten, trends en marktontwikkelingen (nieuwe concurrenten, etc.) veranderen aan de lopende band. 

Als iets in het verleden of in het heden lekker heeft verkocht, betekent het niet dat dit voor altijd zo gaat. Let er dus op dat je altijd bijstuurt en het inkoopplan aanpast waar nodig.

5. Bepaal hoeveel procent je gaat inkopen van je totale omzetdoel

Koop je ook nieuwe merken in? En weet je nog niet hoe ze gaan lopen? Kijk dan of je gedurende het seizoen makkelijk kunt bijkopen, zonder al te veel extra kosten. 

Het zou zonde zijn om een groot gedeelte van je inkoopbudget te investeren in een nieuw merk, om er vervolgens achter te komen dat het helemaal niet goed loopt.

6. Maak goede afspraken

Hoewel het belangrijk is om te kunnen bijsturen op basis van je cijfers, raad ik je wel aan om goede afspraken te maken met leveranciers. Vaak kun je besparen op inkoopkosten als je een langere samenwerking aangaat.

Weet je niet zeker of dit gaat werken? Doe dan eerst een testrun en analyseer altijd je cijfers.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?