Wat is retail marge en hoe bereken je het?

Heb je een bedrijf in de detailhandel, zoals een webshop of een fysieke winkel? Dan heb je ook een retail marge. Deze marge laat zien hoeveel winst je maakt op elke verkoop. Dit wordt dus ook de winstmarge genoemd. In dit artikel leg ik je uit wat de gemiddelde marge voor retail is, hoe je jouw winstmarge berekent en waarvoor je deze marge kunt gebruiken. 

In een handomdraai je retail marge berekenen? Ontdek mijn gratis rekentool voor ondernemers met een fysiek product.

Dit ga je ontdekken:

Wat is de retail marge?

Oké, dus de retail marge komt neer op je winstmarge. Maar hoe is dit precies samengesteld? Wel, de winstmarge is het verschil tussen de prijs die je betaalt om een product in te kopen en de prijs waartegen je dat product aan je klanten verkoopt. 

Winstmarge berekenen

De winstmarge bereken je met de volgende formule:

  • Winstmarge = [(prijs van het product voor klanten – inkoopkosten product) / prijs van het product voor klanten] x 100

Gemiddelde marge retail

De marge voor retail ligt uiteen en is afhankelijk van hoe jij je bedrijf runt. Je kunt een winstgevende business hebben met een marge van 1,5 of een verlieslatende business met een factor 4. Er is geen harde richtlijn hierin, het is puur een uitgangspunt. De marge hangt af van jouw type product, branche, doorlopende kosten, strategie en winstdoel. Let wel op: als je een creatieve maker bent, je producten verkoopt aan een fysieke of online winkel en deze winkel een marge van 2,5 wil behalen, moet je dit meenemen in je prijsbepaling!

Wat betekent een retail marge van 2,5?

Eigenlijk komt een retail marge van 2,5 op het volgende neer. Een voorbeeld:

  • Stel dat de kostprijs van het product (ex btw) 15 euro is.
  • De verkoopprijs (incl btw) is 37,50 euro.
  • Dat komt uit op een factor van 2,5.

De kostprijs (ex btw) wordt op die manier vermenigvuldigd met de factor om tot de verkoopprijs incl btw te komen. Maar die btw moet je afdragen! Dit is echt een valkuil voor veel ondernemers. Want stel je hebt een sieradenmerk en je kostprijs is 15 euro. En je denkt, joepie, ik heb een factor van 2,5. Dan is dit wat je echt verdient:

  • 37,50 / 1,21 (btw) = 31,25
  • 31,25 – 15 = 16,25

Zo’n factor 2,5 wordt dus vooral gebruikt als je aan retailers/bedrijven levert.

Waarvoor dient de winstmarge?

Als ondernemer in de detailhandel wil je natuurlijk altijd je winstmarge optimaliseren. Want hoe hoger de marge, hoe meer winst je maakt en hoe meer je verdient. Je gebruikt de winstmarge voor verschillende doeleinden.

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

Om te bepalen welke producten je wilt verkopen

Als je een overzicht hebt van de verschillende winstmarges van je producten, kun je beter besluiten welke producten je wilt verkopen. Ook kun je die marge gebruiken om bij de bevoorrading soortgelijke artikelen te vergelijken en de beste optie te kiezen waarmee je het meeste winst maakt.

Stel dat je een webshop hebt met duurzame chocoladerepen en hazelnoottaarten. Een winkeleigenaar in de buurt benadert je en wil graag jouw lekkernij verkopen aan zijn klanten. De duurzame chocoladerepen hebben een winstmarge van 1,5 en de hazelnoottaarten hebben een marge van 3. Als je een keuze moet maken, dan zou je dus eerst met de hazelnoottaarten kunnen beginnen. De vraag naar hazelnoottaarten moet natuurlijk wel voldoende zijn om genoeg te kunnen verkopen. Je zou een proefperiode kunnen afspreken met de winkel, waarin je beide producten aanbiedt en kijkt welk product het best scoort.

De verkoopprijzen van producten bepalen

Je kunt de winstmarge ook gebruiken voor de prijsbepaling van je producten. Een goede prijs is uiteraard cruciaal voor het succes en de duurzaamheid van je bedrijf. De prijs moet:

  • aantrekkelijk zijn voor klanten (dit kun je beïnvloeden met marketing), 
  • het moet je (inkoop)kosten dekken; 
  • en je genoeg winst geven om te kunnen groeien.

Stel dat je een webshop hebt met kleding en accessoires. Je verkoopt duurzame tassen, die je inkoopt voor 20 euro per stuk en wilt verkopen met een winstmarge van 40%, ofwel een factor van 2. De verkoopprijs bereken je zo:

  • 1 – 0,40 (je beoogde winstmarge) = 0,60.
  • Daarna deel je de kosten van een tas (20 euro) door 0,60 en kom je uit op 33,33 euro (ex btw).
  • Om een winstmarge van 40% te halen, moet je de tassen dus voor 33,33 euro (ex btw) verkopen.
  • Inclusief 21% btw wordt de prijs dan: 33,33 euro x 0,21 + 33,33 euro = 40,33 euro

Hoe kom jij aan de meest winstgevende retail marge?

Hulp nodig bij het bepalen van een winstmarge die voor jouw bedrijf de beste resultaten oplevert? Met mijn gratis rekentool voor ondernemers kan je je winstmarge in een handomdraai berekenen.

Download ‘m gratis hier.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?