7 fouten in ondernemingsplan schoonheidssalon

Wat zijn de meest gemaakte fouten in een ondernemingsplan voor een schoonheidssalon? Een van mijn klanten vroeg me dat laatst. Goed om daarop antwoord op te geven; van fouten leer je immers het meest!

Ondernemingsplan voor een schoonheidssalon: 7 meest gemaakte fouten

1. Geen ondernemingsplan voor je schoonheidssalon

Op nummer één staat gek genoeg het niet hebben van een ondernemingsplan. Er zijn genoeg schoonheidssalons die gewoonweg geen ondernemingsplan hebben!

Hoezeer het me ook verbaast, toch snap ik het wel. Het is leuker om je salon te runnen dan daarover te schrijven. Maar als je niet weet wat je doelen zijn, hoe weet je dan waar je naar toe moet sturen?

Kans is dan groot dat je tijd en energie kwijt raakt aan verkeerde keuzes, verkeerde prijzen, verkeerde doelgroepen, verkeerde marketing, etc. Een ondernemingsplan geeft je richting en een stevig fundament voor je business.

Heb je dat fundament niet? Dan loop je het risico dat je je business over een paar jaar kunt opdoeken omdat het op drijfzand is gebouwd…

Dat willen we niet! Maak daarom dus alsjeblieft een sterk ondernemingsplan voor je salon. Heb je daar hulp bij nodig? Vraag een gratis strategiegesprek met mij aan.

2. Onrealistische verwachtingen

Soms lijkt een ondernemingsplan meer op een uit de duim gezogen romannetje dan op een onderbouwd plan. Dat komt vaak wanneer er geen of onvoldoende onderzoek is gedaan of wanneer de ondernemer in kwestie niet bereid is om de feiten onder ogen te komen.

Een ondernemingsplan is geen droomscenario. Het moet de realiteit van de markt weergeven, keiharde cijfers laten zien en gedegen financiële prognoses tonen.

Hier zijn een paar tips om je ondernemingsplan meer op de realiteit te laten berusten:

  • Financiële prognose: dik je verwachte winst niet aan. Dat lijkt erop alsof je niet weet hoe je je winst moet berekenen. Als je dan een investering bij de bank aanvraagt, is de kans groot dat ze je niet vertrouwen. Of ze vertrouwen je wel en je weet die winst niet waar te maken, waardoor je failliet gaat.
  • Marktonderzoek: zorg dat je echt inzicht hebt in jouw ideale klant (wie kun je het allerbeste helpen) en de behoeftes van deze ideale klant (wat is het resultaat waar ze naar verlangen en welk aanbod past daarbij). Je prijsbepaling hangt nauw samen met de ideale klant en je aanbod.
  • Concurrentie: die hebben we allemaal. Zelfs als je het meest unieke product ter wereld hebt, zijn er nog steeds andere producten waar mensen hun geld liever aan kunnen besteden. Een ondernemingsplan waarin staat dat de concurrentie minimaal is, is niet betrouwbaar. Je moet alsnog de klant overtuigen om zijn geld aan jou te geven. Dat doe je door te specialiseren. Hoe meer je je specialiseert, hoe makkelijker een klant voor jou kiest en hoe minder groot de concurrentie is.

3. Geen ‘waarom’ voor jouw bedrijf

Centraal in elk ondernemingsplan staat welk probleem er is en hoe dat bedrijf het gaat oplossen voor de klant.

Het ‘waarom’ van je bedrijf vormt de reden van je ondernemingsplan. Leg direct uit waarom je jouw bedrijf wilt starten. In welke behoefte ga jij voorzien en welke meerwaarde biedt jouw bedrijf?

Dit kan bijvoorbeeld een schoonheidssalon zijn met alleen maar duurzame, natuurlijke producten. Je hebt onderzoek gedaan en in jouw buurt zijn dat soort salons niet aanwezig – terwijl er wel een duidelijke behoefte is bij de klant aan meer duurzaamheid.

Die reden is het ‘waarom’ van je bedrijf en staat centraal in je marketing en positionering.

4. Geen onderbouwing. 

Alle aannames en onderzoeken moeten zijn onderbouwd met cijfers. Gebruik daarvoor betrouwbare bronnen. Toets je aannames bij je doelgroep door interviews af te nemen, polls uit te zetten en met je klanten te spreken.

Zo weet je tenminste echt waar ze behoefte aan hebben en wat ze zouden betalen voor de behandelingen in je schoonheidssalon. Niet dat je hier trouwens 100% vanuit moet gaan; behoeftes veranderen en soms zeggen klanten anderen dingen dan ze echt doen.

Wanhoop niet, maar pas je ondernemingsplan dan aan. Ondernemen is vaak ook aanpassen op het keren van het getij.

Extra tip: als je in de onderzoekfase in contact bent met jouw ideale klant, kun je meteen vragen of je ze op de hoogte mag houden (of je maakt ze meteen klant). Zij hebben immers een probleem of verlangen en jij hebt de oplossing!

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

5. Slordige fouten in je ondernemingsplan

Je hoeft heus niet de sterren van de hemel te schrijven, maar zorg er wel voor dat er niet te veel fouten in je ondernemingsplan staan. Denk aan grammaticale fouten, slordige zinsopbouw, slechte opmaak, etc.

Hoe meer fouten, hoe minder professioneel je overkomt. Gebruik sowieso altijd een spellingscontrole en laat iemand anders het ook lezen. Twee paar ogen zien altijd meer dan één paar.

Moet je je ondernemersplan opsturen naar een bank, omdat je een financiering wilt ophalen? Moet je je salon inrichten, een behandelingbank en een (laser)apparaat aanschaffen, etc.? Geef het plan dan extra aandacht, zodat het professioneel oogt.

6. Te lang of te veel tekst

Voor de meeste schoonheidssalons heeft een ondernemingsplan voor een externe partij genoeg aan zo’n vijf tot tien pagina’s. Het is niet zo dat hoe langer je ondernemingsplan is, hoe beter het is. Juist niet. Het wordt alsnog gelezen door een mens, en mensen zijn nu eenmaal snel afgeleid en verveeld.

Geef het een lekkere opmaak, gebruik genoeg witruimte en zet er wat visuals in. Als een grafiek of afbeelding een verhaal beter vertelt dan een reeks woorden, kies dan eerder voor de visual.

Aanvullende cijfers of onderzoeken kun je als bijlage toevoegen. En vergeet niet een heldere, beknopte samenvatting te geven – in het begin van je ondernemingsplan!

7. Een slecht financieel plan

Als financieel groeistrateeg en liefhebber van cijfers doet dit me echt pijn in het hart. Ik heb zoveel ondernemingsplannen gezien die geen goed financieel plan – of helemaal geen plan! – bevatten. Ik kan er niet over uit.

Je financieel plan is de kern van alles. Daar staat of valt je bedrijf bij. Ik begrijp dat cijfers niet ieders pakkie-an is, maar please, zorg ervoor dat je daar in elk geval tijd en energie in stopt.

Nogmaals, als je daarbij hulp kunt gebruiken, neem dan contact met mij op.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?