Hoe maak je een winstgevende webshop? 4 tips

Een winstgevende webshop heeft tijd, toewijding en een knaller van een financieel plan nodig. Heb jij een webshop en draait ie nog steeds niet lekker ondanks dat je er tijd en geld in stopt?

Frustrerend is dat. 

Maar je bent hier niet om de handdoek in de ring te gooien. Jij bent hier om van je webshop een succes te maken. En ik ben hier om je te vertellen hoe.

Grip op je cijfers is essentieel

Of je nu pas begint met je webshop of hem al een tijdje runt, prioriteit nummer één moet altijd zijn: grip op je cijfers.

Ik werk regelmatig met ondernemers die weliswaar flink omzet maken, maar nauwelijks winst overhouden.

Daar klopt iets niet dan.

Als je leest dat de meeste webshops in de eerste jaren verlies draaien, dan lijkt het erop alsof je ‘geluk’ moet hebben dat jouw webshop wel winstgevend wordt.

Natuurlijk heeft dat niets met geluk te maken

Dat heeft alles te maken met weten hoeveel omzet je draait, hoeveel kosten je echt hebt (ook verborgen kosten), hoeveel geld je op dit moment in kas hebt (op elk moment eigenlijk) én of je wel de juiste prijs vraagt voor je producten.

Plus nog een handjevol andere dingen (juiste investeringen, marketingstrategieën, goed draaiende website, etc.), maar in dit artikel houd ik het eventjes bij het bovenstaande.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Wat heb je nodig voor een winstgevende webshop?

1. Een succesvolle prijsbepaling

Er is niet één perfecte prijsbepaling waardoor je een winstgevende webshop neerzet en je producten als warme broodjes over de toonbank gaan. De juiste prijzen voor jouw webshop hangen af van onder andere je kosten en je doelgroep.

Houd in elk geval rekening met:

  • Kostprijs: wat kost het om jouw producten te maken of in te kopen? Denk aan materiaalkosten, kosten voor verpakkingen en de arbeidstijd om het product te maken.
  • Opslagkosten: heb je niet stiekem een veel te grote (of kleine) ruimte die niet overeenkomt met je voorraad? Kun je daar aanpassingen in maken?
  • Distributiekosten: Wat kost de verzending van de producten? Neem dat mee in de prijs (zie tip nummer 4).
  • Marketingkosten: de kosten voor advertenties en campagnes moeten resulteren in meer omzet, en vooral ook in meer winst. Deze kosten moeten dus in verhouding zijn met je omzet. 
  • Overige kosten: denk aan de kosten van je website, je boekhouder of je boekhoudprogramma.
  • Salaris: zowel je eigen salaris als het (eventuele) salaris van werknemers.
  • Retouren: hoeveel retouren krijg je? Hoeveel tijd en geld kost dit jou? En kun je dat eventueel compenseren met de prijs van je producten?
  • Concurrenten: wat rekenen andere webshops voor vergelijkbare producten? Hoe kun jij ervoor zorgen dat klanten niet bij hen, maar bij jou shoppen? Denk aan periodieke kortingen, wekelijkse en persoonlijke nieuwsbrieven, een supervriendelijke klantenservice, verzamelen en showen van goede reviews, etc.
  • Verwacht aantal klanten: hoe groot is je doelgroep? Kun je andere doelgroepen aanboren? Hoeveel verkeer trekt je webshop? Kun je dat verbeteren met SEO of ads?

2. Weten wanneer het tijd is om bij te sturen

Als je op dit moment het idee hebt dat je geld een eigen willetje heeft, is het tijd om te herevalueren.

  • Wat zijn je kosten voor het maken van het product (denk ook aan de tijd die jij kwijt bent) en heb je die doorberekend in je prijs?
  • Hoeveel salaris heb je nodig of wil je jezelf uitkeren? Kun je dat salaris halen uit de winst die je overhoudt? Dit is wel een vereiste.
  • Heb je rekening gehouden met belastingen en btw die je moet afdragen?
  • Verkopen alle producten even lekker? Of zijn er producten die je van de hand moet doen? 
  • Dragen de activiteiten waar je tijd en geld in steekt wel echt bij aan het bereiken van je doelen?
  • Hoeveel leveren jouw investeringen je op? Denk aan investeringen in geld, in tijd of in mensen.

Merk je dat iets niet werkt of beter kan? Wees dan niet bang om veranderingen door te voeren. Een winstgevende webshop is altijd aan veranderingen onderhevig.

Behoeftes van je doelgroep veranderen, leveranciers veranderen hun tarieven, concurrentie verandert. Wil je winstgevend zijn? Dan moet je weten wanneer je moet bijsturen.

3. Verkoop je wel winstgevende producten?

Verkoopt een product lekker? Leuk. Maar dat betekent niet dat het per se winstgevend is. Meer omzet is niet automatisch meer winst. Het zou zomaar kunnen dat een goed verkopend product eigenlijk stiekem je winst opvreet.

Om te zien wat je producten écht opbrengen, moet je iets dieper duiken. Je moet kijken naar de ‘verborgen’ kosten.

Dit zijn enkele verborgen kosten die bepalen of een product winstgevend is of niet:

  • Verzendkosten: betaalt de klant zijn eigen verzendkosten? Of betaal je (een deel van) die kosten zelf?
  • Retouren: betaal jij de verzendkosten bij een retour? Wat doe je met de producten? Zijn ze nog verkoopbaar?
  • Bederf: maak een plan voor het verkopen van verouderde producten, zodat je structureel te werk kunt gaan en minder hoeft weg te gooien.
  • Kortingen: Verkoop je altijd met korting en zet je veel in de uitverkoop? Geef je kwantumkorting aan winkeliers? Neem deze kortingen dan ook mee in je berekeningen.

Weet je niet hoeveel winst je maakt per product? Start dan met het bouwen aan een ijzersterk fundament in mijn traject The Money Making Impact School. Dan leer ik je hoe je direct een ijzersterke start maakt en een winstgevende prijs bepaalt.

4. Bied ‘gratis’ verzendkosten

Veel van de ondernemers waarmee ik samenwerk, hebben een webshop. Een van mijn klanten gaf aan dat hij veel verkeer had in zijn webshop, maar dat er niet zoveel conversie was.

Het viel me op dat hij de verzendkosten niet in de prijs had opgenomen. Als je ziet dat veel klanten wel tot de afrekeningpagina komen, maar het dan toch niet afrekenen (vanwege de extra 5 euro aan verzendkosten bijvoorbeeld), dan is dat niet handig. Het is belangrijk dat er helderheid is voor de klant. Moet de klant wel of geen verzendkosten betalen? 

Zelf de verzendkosten betalen, neemt wel een hap uit je marge. Je kunt er dan voor kiezen om de verzendkosten in je producten te verwerken of alleen boven een bepaald bedrag de verzendkosten gratis aan te bieden.

Het is niet altijd beter om de verzendkosten in je prijs op te nemen of er juist buiten te laten. Door het analyseren van je cijfers, zie je waar je iets kunt verbeteren/aanpassen.

Meer tips voor financiële groei:

 

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: ‘In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.