Hoe word je een expert in jouw vakgebied? 10 tips

Helaas, expert worden binnen een bepaald vakgebied gaat je niet binnen 1 dag lukken. Het opbouwen van een expertstatus heeft tijd nodig en juist daarom kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Maar hoe blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelen binnen jouw vakgebied zodat jij kan bouwen aan je expert status en kan inspelen op dat gat in de markt? Ik geef je 10 tips!

Tip 1: Nieuwsbrieven

Abonneer je op nieuwsbrieven die interessant zijn voor jouw onderneming. In je algehele marktonderzoek kom je vast op interessante websites terecht. Hebben ze een nieuwsbrief? Abonneer je! Om niet volledig overspoelt te raken adviseer ik je om een aparte map te maken in je e-mail waar de nieuwsbrieven automatisch inkomen.

Tip 2: Branche informatie door banken

De meeste Nederlandse banken hebben op hun website gratis informatie over cijfers, trends en ontwikkelingen in verschillende sectoren en branches. Een groot gedeelte van deze informatie is gericht op veranderingen in wet- en regelgeving. Zowel op de website van de ING als van de Rabobank kan je makkelijk zoeken per sector.

Tip 3: Neem een abonnement op company.info

De website company.info is een website vol met bedrijfsinformatie. Je kunt organisaties, personen en nieuws zoeken. Onder het kopje ‘Nieuws’ kun je kernwoorden voor jouw onderneming intypen en krijg je een tal van artikelen. Van grotere ondernemingen (als ze een wettelijke verplichting hebben tot het publiceren van een jaarrekening) kun je ook zien wat hun omzet is en bijvoorbeeld het aantal werknemers. Twijfel je of dit wat voor jou onderneming is? Als je een account aanmaakt kun je het 1 week gratis proberen.

Tip 4: Maak van je concurrent je co-collega

Ik hoor vaak van ondernemers dat ze het ‘stom’ vinden om een soortgelijke ondernemer, ofwel de concurrent, te volgen op social media en laat staan aan te spreken. Angst dat je concurrent vindt dat je ze ‘na-aapt’ is een veel gehoord argument. Maar zolang jij voor jezelf weet wat je kracht is en jouw unieke speerpunt, dan kunnen jullie beide ondernemingen juist sterker worden om een keer met elkaar te sparren! Stuur een keer een berichtje naar een ‘co-collega’ (blijf dit een gek woord vinden) met de vraag of hij/zij ook tegen een bepaalde ontwikkeling aanloopt. Ga koffie drinken (of thee) en leer van elkaar.

Tip 5: Abonneren op vakbladen

Voordelen van vakbladen is dat alle interessante informatie al door experts is gebundeld in 1 tijdschrift en je dat niet meer zelf hoeft te doen. De kwaliteit van de informatie is vaak hoog. Op www.vakbladen.com vind je een overzicht van vakbladen die voor jou interessant kunnen zijn. Zelf ben ik groot fan van vakbladen, juist omdat je deze offline kan lezen. Even een andere omgeving en niet achter de laptop. Een win-win situatie voor dubbelveel nieuwe inspiratie. Extra tip: vakbladen zijn ook een goed blog-onderwerpen-inspiratiebron. En het schrijven van blogs helpt weer om jouw expert status verder op te bouwen.

Tip 6: Trendwatchers in spe?

Voor bepaalde branches kan het van toegevoegde waarde zijn om een professionele trendwatcher in te schakelen. Dit is echter niet goedkoop. Gelukkig zijn er ook veel trendwatchers met een leuke blog.

Trendwatching combineren met een jeugdige blik? Aan de Fontys in Tilburg heb je bijvoorbeeld de studie trendwatching. Veel studenten zoeken naar praktijkopdrachten. Misschien een goede en verfrissende combinatie voor jou?

Tip 7: Bezoek een beurs

Bekijk de (jaar)agenda van bijvoorbeeld de Jaarbeurs in Utrecht of de Rai in Amsterdam. Elke maand heb je een uiteenlopend aanbod van beurzen. Koop een kaartje, doe inspiratie op en netwerk. Tip: in veel vakbladen wordt ook geadverteerd voor interessante beurzen in een specifiek vakgebied.

Tip 8: Volg social media

Social media staat vol met waardevolle informatie. Als de millennials of generatie Z behoort tot jou doelgroep dan kan je niet om Instagram heen. Wil je op de hoogte blijven, abonneer je dan op hashtags. Door het volgen van hashtags verschijnen er resultaten voor die specifieke hashtag in je tijdlijn en zo kun je ook weer interessante ondernemers vinden en volgen. Maar er is meer. Maak jij gebruik van LinkedIn? Je kunt op LinkedIn bedrijven en personen volgen. Als zij een artikel plaatsen of een update delen dan verschijnt deze automatisch op je tijdlijn.

Tip 9: Zet een google-new alert aan

Jouw expert status wordt extra sterk als jij meteen op de hoogte bent van alle nieuws items in jouw vakgebied en hier snel op in kan spelen. Google kan je daarbij gratis een handje helpen. Het enige wat jij hoeft te doen is een google-alert aanzetten. Zo krijg je automatische meldingen van de onderwerpen waarop jij je hebt geabonneerd.

Tip 10: Bijscholing

Volg een (offline) cursus of opleiding. Ik hoor vaak dat het aardige prijskaartje een te grote drempel is voor ondernemers. Grote uitgaven doen is spannend, snap ik. Toch zijn de voordelen vaak groot. Bij een goed aangeschreven specialistische opleiding (check wel even de reviews) ben je verzekert van kwaliteit. Alle informatie wordt voor je verzameld, je hoeft dus niet zelf opzoek en dat scheelt jou weer tijd. En tijd is geld. Ten tweede kom je in aanraking met gelijkgestemden en specialisten uit jouw vakgebied wat goed is voor jouw netwerk. Ten derde kun je de kosten van de cursus of opleiding in veel gevallen aftrekken van je winst. Meer aftrekbare kosten = minder belastbare winst = minder belasting betalen. Ben je overtuigd?

Ben jij al een expert in jouw vakgebied? Hoe blijf jij op de hoogte van ontwikkelingen binnen jouw branche?

 

expert

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?