Doorgroeien van startup naar scale-up, hoe doe je dat?

Veel ondernemers dromen over het laten doorgroeien van hun startup naar een scale-up. Maar wat komt daar nu allemaal bij kijken? En wat heb je daarvoor nodig? En misschien wel het allerbelangrijkste: hoe zorg je ervoor dat jouw scale-up een goede financiële basis heeft, waardoor je niet omvalt op het moment dat je een periode van sterke groei ingaat? Deze vragen en meer gaan we beantwoorden in deze blog. Lees je mee?

Wat is het verschil tussen een start-up en een scale-up?

Laten we beginnen met het definiëren de begrippen startup en een scale-up. Waarschijnlijk heb je wel een idee over wat het betekent, maar voor deze tekst gaan we uit van de volgende definities:

Wat is een startup?

Een startup is een jong bedrijf dat de markt wil veranderen met een disruptief product, service of businessmodel.

Wat is een scale-up?

Consultancybureau Deloitte heeft in 2015 het begrip ‘scale-up’ in het leven geroepen. Een scale-up is een opgeschaalde startup, de eerste vijf jaar van hun bestaan heeft overleefd en gaan richting een omzet van 10 miljoen euro.

Een startup kan dus doorgroeien zodat het zichzelf uiteindelijk een scale-up mag noemen, maar dat gaat zeker niet vanzelf. Met name op financieel vlak wil het nog wel eens misgaan tijdens zo’n sterke groeiperiode. Zo kan het zijn dat je met jouw startup niet genoeg kapitaal bezit om zo’n sterke groei te bekostigen. Of je schakelt geen experts in die jou kunnen helpen met groeien. En nog een reden: de systemen binnen je onderneming zijn simpelweg niet geschikt om hogere ordervolumes te verwerken.

Wat heb je nodig om door te groeien van startup naar scale-up?

1) Een sterk fundament

Voordat je überhaupt kunt gaan nadenken over het opschalen van je startup, moet je heel duidelijk hebben voor ogen hebben hoe jouw business model en waardepropositie in elkaar zitten. Hoe zou je dat businessmodel of je producten moeten veranderen om op te schalen? Of is dat juist helemaal niet nodig, omdat alles al super schaalbaar is? Neem de tijd om hier uitgebreid naar te kijken, voordat je de beslissing neemt om wel of niet de volgende stap te zetten. Doe je dat niet, dan kun het je later in het groeiproces veel tijd en geld kosten.

Daarnaast is het heel belangrijk om stil te staan bij de financiële status van jouw startup. Dit kan namelijk veel invloed hebben op de bereidheid van investeerders om in jouw startup te investeren. Heb je op dit moment geen goed inzicht in de financiën van jouw onderneming, maar wil je wel graag doorgroeien naar een scale-up? Geen zorgen, wij kunnen je helpen!

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

2) Extra kapitaal

Als je zelf niet de financiële middelen hebt om door te groeien met jouw startup, dan is het belangrijk om te onderzoeken wat voor soort investeerder bij jou en je startup zou passen. Hierbij kun je denken aan een bank, een angel investor of een incubator programma, maar tegenwoordig is ook crowdfunding een realistische optie. Deze vier manieren zijn een goede en legitieme manier om extra kapitaal te vergaren, zodat jij jouw startup ook echt kunt gaan opschalen.

Welke soort investeerder het beste bij jouw startup past? Dat hangt van verschillende factoren af. Een combinatie van meerdere (soorten) investeerders kan natuurlijk ook, maar zorg wel dat je dit dan duidelijk naar alle partijen communiceert. Mocht je het maken van deze beslissing lastig vinden, dan kunnen wij van Marissa Bonants je daarbij helpen om er zo voor te zorgen dat je kunt doorgroeien van startup naar scale-up. Plan dan onderaan deze blog een gratis strategiegesprek in.

3) Experts

Als je eenmaal genoeg kapitaal hebt weten te vergaren, is het tijd om dit ook nuttig in te zetten. Eén van de belangrijkste factoren die het onderscheid kunnen maken tussen een succesvolle scale-up en een ‘gewoon’ bedrijf, is de mate waarin in een vroeg stadium experts worden ingeschakeld. Succesvolle scale-ups doen dit namelijk zo snel mogelijk. Doordat jouw startup flink aan het doorgroeien is (als het goed is), kun én hoef je niet meer alles zelf te doen, te weten en te regelen. Wanneer je minder kapitaal bezit dan grote, gevestigde bedrijven kan het voor scale-ups lastig zijn om die experts aan te trekken én te houden.

Echter zijn er ook voordelen aan werken voor een scale-up ten opzichte van een gevestigd bedrijf. Zo kun je als scale-up een veel meer uitdagende werkomgeving bieden dan een gevestigd bedrijf en kun je aandelenpakketten aanbieden als salarisaanvulling. Mooie kans voor je werknemers op toekomstige winsten.

4) Systemen die meegroeien

Naast dat je wellicht nieuwe experts moet inschakelen, is het ook belangrijk dat de software binnen je scale-up het nog allemaal aankan. Bijvoorbeeld dat Excelletje waarin je je voorraadbeheer bijhield, dat kan echt niet meer als je honderden orders per dag binnen krijgt. Maar ook niet elk boekhoudsysteem is opgewassen tegen een scale-up. Geeft het boekhoudsysteem dat je nu hebt wel het inzicht wat je zo graag wil of is tijd om in een dashboard KPI’s vast te gaan leggen en te gaan monitoren of is je bedrijf misschien al toe aan een ERP systeem waarin alles wordt bijgehouden?

Houd er dus rekening mee dat er een punt komt waarin je systemen en workflows zult gaan moeten aanpassen aan het feit dat je dan geen startup meer bent maar een scale-up! Het is slim om hier zowel tijd (want jij en je werknemers moeten met een nieuw systeem leren om te gaan) als geld (want software kan behoorlijk duur zijn) voor te reserveren.

5) Regelmatige evaluatie

Ten slotte is het enorm belangrijk om bewust te blijven groeien. Doorgroeien van een startup naar een scale-up gaat nu eenmaal niet vanzelf. Verlies jezelf en je focus niet in het groeigeweld dat een scale-up met zich mee kan brengen. Plan daarom een jaarlijks, halfjaarlijks of zelfs maandelijks evaluatiemoment in om te kijken hoe het gaat. Het kan nuttig zijn om hierbij de hulp in te schakelen van een financieel groeicoach.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?