
Ben jij toe aan meer inzicht en vooral een financieel gezonder en winstgevender bedrijf?
Superconcreet stappenplan voor 3x meer winst

Vera Engelbertink

Marley van Berkel
Groter groeien zonder financieel inzicht en grip op je geld werkt niet
Ondernemen zonder concreet doel? Voelt als voetballen of een potje hockey spelen zonder doel. Zonder doel om in te scoren verlies je de focus én het plezier. Het is maar rondrennen als een kip zonder kop.
De tijd van lekker hobbyën is voorbij. Je bent klaar met de euforische hoogtepunten als je, per toeval, een keer een goede maand hebt gedraaid met veel klanten. Deels snak jij naar saaiheid en consistentie in jouw omzet en winst. Deels snak jij naar groei, expansie en meer. Jij kan goed wegdromen over jouw merk en waar je met jouw bedrijf naartoe wil. Groots, veel impact maken én er zelf lekker van leven. In de praktijk is jouw agenda altijd overvol en ren je van hot naar her, maar snap je er helemaal niks van als je op jouw bankrekening kijkt. Het saldo is, op zijn zachts gezegd, geen afspiegeling van jouw ambitie.
Een financieel gezond bedrijf staat sterk, wat er ook gebeurd. Sterke groei, juist in tijden van verandering. Financieel inzicht en ondernemen met een ijzersterke strategie stelt jou in staat om een volwassen, winstgevend en groeiend bedrijf te bouwen. Daar heb je geen andere producten voor nodig, maar wél een strategisch plan.
Er zijn duizenden bedrijven met een soortgelijk aanbod. En ja, toch heeft jouw bedrijf genoeg kansen om een winstgevend groeiend merk te zijn. Grip op je cijfers = grip op jouw droombusiness. Waar wil jij naartoe groeien?
Sta jij er weleens bij stil?

Als jij geen winstgevende prijs vraagt, gaat jouw klant deze ook niet betalen.
Omdat klanten het niet weten en, laten we eerlijk zijn, het ook niet betalen als jij het niet vraagt. Het is aan jou als ondernemer om o.a. haarscherp te hebben wat het kost om jouw product te maken (AKA de kostprijs), welk bedrag je erbij op moet tellen zodat je ook jouw vaste kosten kan betalen, kan groeien en jezelf kan uitbetalen, en vooral hoe je de waarde van jouw product verpakt in de prijs. Want zonder winstgevende prijs hebben we dadelijk vooral klanten en het heel druk. Ongetwijfeld goed voor je ego, maar niet per se voor jouw portemonnee.

Als je niet scherp hebt hoeveel omzet je draait en welke kosten je maakt, hoe kan je dan sturen op winst?
Voelt een beetje als taarten bakken op gevoel hè? Toch balen als je niets afweegt en het eigenlijk niet te eten is. Zonde van je tijd én de verspilde moeite.

Als je niet stuurt op cijfers hoe kun je dan optimaliseren?
Onderbuikgevoel is fijn. Intuïtie houden we er altijd in. Maar ‘meten is weten’ en op basis van feiten is het zoveel makkelijker en sneller om sterke keuzes te maken.
‘Leuk dat financieel inzicht, maar wat levert het je concreet op?’
Ik snap deze gedachte nog ook.
Financieel inzicht klinkt zo droog, zo stoffig, zo saai.
Maar wat als dit inzicht resulteert in sterkere financiële keuzes zodat je met gemak meer omzet draait én meer winst overhoudt?
En dan hebben we het nog niet eens over de rust die het geeft als je weet hoe je er nou écht financieel voor staat.
Dit zijn de 10 stappen


Wat zijn de behaalde resultaten van mijn klanten?
Mooie resultaten toch? Ja, ik houd nou eenmaal van inzicht en resultaat.